Handelsrådet finansierar förpackningsforskning på Chalmers

Små produkter som mascaror eller mobilskal som levereras till konsument i förpackningar stora som skokartonger är inget ovanligt. Hur produkter bäst ska förpackas är en komplex fråga där många företag använder sig av olika standardkartonger medan andra försöker hitta förpackningslösningar som går att anpassa efter produkten. Mot den här bakgrunden har Chalmers beviljats forskningsanslag från Handelsrådet, och arbetet ska utföras i nära samarbete med PostNord och DS Smith.

– Vårt projekt kommer fokusera på förpackningens roll i detaljhandeln med ett distributionsfokus. Vi vill effektivisera distributionsnätverken, men samtidigt studera om detta kan göras på ett hållbart sätt – med fokus på förpackningar. I första hand strävar vi efter att förstå vilka beroenden som ligger bakom att en förpackning ser ut som den gör, säger Kajsa Hulthén, biträdande professor vid Chalmers Tekniska Högskola.

Genom att studera förpackningar som en del av ett nätverk med tekniska och organiska beroenden ska forskargruppen skapa förståelse, dels för varför förpackningar i dagsläget ser ut som de gör, dels för vilka åtgärder som är möjliga att genomföra för att effektivisera distributionsnätverken.

– Det gäller att förstå hur den här förpackningen relaterar till andra resurser i systemet, från förpackningsmaskiner till utlämningsställen. En förändring kanske är lätt att genomföra för en aktör medan den skulle bli extremt dyr för en annan aktör att genomföra, menar Kajsa Hulthén.

Trettio procent luft

PostNord uppskattar att de paket de levererar från e-handeln idag innehåller cirka 30 procent luft, vilket innebär att det är svårt för dem att använda sina transportresurser optimalt.

– Kan paketsorteringsutrustningen hos transportörerna inte hantera vissa typer av förpackningar? Kan det vara så att det är etiketters storlek som styr hur små förpackningarna kan vara? Vilken roll spelar konsumenternas krav i detta? Det finns tusen frågor att ställa, säger Kajsa Hulthén.

I projektet arbetar forskare på Chalmers tillsammans med PostNord och förpackningsleverantören DS Smith för att undersöka dessa frågor.

– Man kan säga att vi tillsammans är nyfikna på varför det ser ut som det gör, vad som kan göras åt det, vem som behöver agera samt på vilket sätt, säger Kajsa Hulthén.

Projekttitel: Förpackningars roll för en mer hållbar och effektiv varudistribution inom detaljhandeln i Sverige

Projektets syfte är att analysera förpackningars roll inom detaljhandeln i Sverige med målet att identifiera hinder och möjligheter för mer effektiv, ändamålsenlig och hållbar varudistribution samt returhantering med särskilt fokus på e-handeln. Projektledare är Kajsa Hulthén, Chalmers tekniska högskola och övriga projektdeltagare är Sofia Leffler Moberg, PostNord och Johan Nyström, DS Smith. Handelsrådet har beviljat ett anslag på 1 926 000 kronor för projektet som ska pågå till och med oktober 2022.

AutoStoresuccén lyfter Element Logic över miljardvallen

Automationsexperten Element Logic uppnådde sitt bästa resultat någonsin under 2020. Rekordtillväxten i näthandeln samt ett ökat fokus på detaljhandelns effektivitet och expansion till nya marknader bidrog till en tillväxt på 40 procent jämfört med 2019. 

Även bolagets rörelseresultatet (EBITDA) landade 2020 på en rekordnivå, 16 miljoner euro, vilket är en fördubbling jämfört med året innan. Orderstocken växte under året med 60 procent, till 64 miljoner euro och omsättningen översteg 100 miljoner euro 2020. Det svenska dotterbolaget Element Logic AB är den viktigaste bidragsgivaren till 2020 års goda resultat.

– Det gör oss förstås stolta att så många företag fått upp ögonen för Element Logic här på den svenska marknaden, ett bra kvitto på att den inslagna vägen som vi jobbat på de senaste åren har varit helt rätt, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic, Sverige.
– Efter 30 år i branschen har 2020 varit vårt bästa år hittills. Automatiserade och effektiva lager är en tydlig trend på alla marknader och branscher, vilket resulterar i stora möjligheter för vår bransch, vilket vi har arbetat aktivt för, säger Dag-Adler Blakseth, CEO på Element Logic och fortsätter:

– Vi har uppnått tillväxt på de skandinaviska marknaderna bortom våra ursprungliga planer och budgetar. Den otroliga tillväxten i onlineshopping har varit avgörande för vår framgång och vi är glada att se Element Logic växa i snabb takt samtidigt som vi ökar våra marknadsandelar. Vår tillväxt är ett resultat av vårt DNA, vår expertis och vårt fokus.

Konsumenternas förväntningar formar marknaden

Onlineshopping som trend kommer att fortsätta växa 2021. Förväntningarna från konsumenterna om tillgänglighet och snabba leveranser kommer att forma och förändra detaljhandelsbranschen i många år framöver, tror Blakseth.

– Vi förutspår att färre branscher bara kommer att ses som en fysisk arena. Vi tror att konsumenternas betalningsvilja för snabbare leveranser kommer att öka, vilket skapar nya krav på effektiv logistik. Med en förändring mot mindre lager som ligger närmare kunderna för att uppnå snabbare leveranser. Det är redan tydligt på flera marknader, säger Blakseth.

– Vi ser en stor möjlighet att bredda vår verksamhet ytterligare och nå nya segment med våra produkter och lösningar, där vi spår att livsmedel kommer att ta ytterligare kliv i sin automatisering för att kunna möta konsumenternas behov, säger Thomas Karlsson.

Redo för framtida tillväxt

I februari 2020 vann Element Logic fullständiga distributionsrättigheter för AutoStore i Europa, vilket gjorde det möjligt att expandera och etablera nya verksamheterr i fler länder. Som ett resultat av avtalet har Element Logic öppnat fullskalig verksamhet i Polen och Benelux och ytterligare expansion till nya marknader planeras under 2021.

Kuehne+Nagels koncernchef: ”Inte realistiskt att mer än 30-50 procent av västvärldens befolkning är vaccinerade till nästa sommar”

I en uppmärksammad intervju i Financial Times konstaterar Kuehne Nagels vd Detlef Trefzger att det inte är logistiska flaskhalsar som försvårar distributionen av Covid-19-vaccin utan begränsningar i tillverkarnas produktionskapacitet.

– Jag tror inte att det är realistiskt att mer än 30-50 procent av västvärldens befolkning är vaccinerad före nästa sommar, säger Trefzger och konstaterar att en ambitiös tidsplan i fattigare länder är två-tre år och förutspår att vaccin kommer att vara tillgängliga jordens hela befolkning tidigast i slutet av 2024.

Både Kuehne Nagel och huvudkonkurrenten DHL har god insyn i vaccintillverkarnas produktionskapacitet eftersom de både har avtal om att leverera råvarorna till produktionen och de färdiga vaccinen. Mot den backgrunden prognostiserade Trefzger att produktionen av vaccin trots allt kommer att öka minst femfaldigt under andra kvartalet 2021, samtidigt som han ifrågasätter de europeiska staternas förmåga att vaccinera medborgarna.

– Vi är för strikta vad gäller regelverk i Europa. Andra länder visar att man kan vaccineras i mataffären eller av din ordinarie läkare. Vi har alldeles för mycket regler och v är ”over engineered” – och då talar jag särskilt om Tyskland. Det blir ingen massvaccination om vi fortsätter på det sättet, säger Detlef Trefzger till Financial Times.

PostNord betraktas som det mest hållbara svenska logistikbolaget

Enligt 23 400 tillfrågade svenska konsumenter är PostNord, för andra gången, det mest hållbara logistikvarumärket i den europeiska varumärkesstudien Sustainable Brand Index.

– Att vi i år igen toppar i rankning över hållbarhet gör mig väldigt stolt. Att vi gör det ett år när pandemin har påverkat oss alla ser jag som ett bevis för vår samhällsviktiga service och att vi inte har svikit Sverige en enda dag. Jag tror att konsumenterna ser detta och att de litar på att vi håller våra löften. Vi har lyckats minska våra utsläpp med 40 procent sedan 2009 och vi arbetar med hållbarhet i allt vi gör från transportinköp till arbetsmiljö och arbetsvillkor och mycket, mycket, mer, säger Mathias Krümmel, Sverigechef på PostNord. 

PostNord formulerade i slutet av 2020 en ny offensiv hållbarhetsagenda. Ett av målen är att vara fossilfria 2030, vilket ska ske genom elektrifiering av fordonsflottan, fossilfria drivmedel och effektivisering av PostNords flöden och arbetssätt. Ett annat mål är att PostNord alltid ska erbjuda en god arbetsmiljö och schysta villkor och vi ska vara en stark röst för detta i vår bransch.

– På PostNord vill vi leda hela branschen mot en hållbar omställning, såväl klimatmässigt som när det gäller arbetsmiljö och arbetsvillkor.  Vårt mål att vara år 2030 innebär att all vår logistik både från egna fordon liksom åkerier ska vara fossilfria, säger Mathias Krümmel. 

Sustainable Brand Index B2C är en varumärkesstudie om hållbarhet inom konsumentmarknaden i Sverige. Studien bygger på en undersökning bland svenska konsumenter och visar hur varumärken uppfattas inom miljö och socialt ansvar. Rankingen är en kombination av både miljömässigt och socialt ansvar, baserat på definitionen av hållbarhet enligt FN:s hållbara utvecklingsmål.

Tyska e-handlaren KoRo skalar upp med hjälp av Descartes

Coronapandemin har resulterat i flera utmaningar. En av dessa utmaningar är det ökade trycket på e-handeln, något som bland annat påverkat det tyska startup-bolaget KoRo Handels GmbH – en leverantör av kvalitetsmat direkt från producent till konsument. Nu väljer KoRo att implementera Descartes specialanpassade WMS för e-handel, för att därmed bättre kunna hantera kundernas ökade efterfrågan på ett bättre och mer effektivt sätt.

– Effekterna av covid-19-pandemin har lett till en ökad efterfrågan hos våra kunder. Vår lösning kunde inte hantera den stora ökningen, vilket resulterade i försenade leveranser och att vår kundserviceavdelning svämmade över av frågor och beställningar. Vi var därför i akut behov av en ny lösning, och på bara 30 dagar lyckades vi implementera Descartes WMS för e-handel. På så sätt kan vi nu hantera den ökade efterfrågan och förbättra kundnöjdheten. Nu skickar vi cirka 30 000 paket per månad och även under de mest intensiva dagarna skickas paketen iväg samma dag, säger Biggy Le, processchef på KoRo. 

WMS som automatiserar e-handelsprocessen

Descartes WMS för e-handel automatiserar informationshanteringen i e-handelsprocessen – från den inledande varumottagningen till leverans och returhantering. Den snabba implementationen gör det möjligt för små till medelstora återförsäljare att skala upp sin verksamhet och hantera det växande behovet av e-handel. 

– Vi är glada över att vår lösning hjälper KoRo att förbättra kundupplevelsen, minska arbetsbelastningen och ökat antalet lyckade leveranser. Våra e-handelslösningar kan enkelt anpassas utefter kundernas unika och komplexa krav och integreras med ett brett utbud av interna system, kundvagnar och marknadsplatser. Detta för att återförsäljare ska kunna skala upp sin e-handelsverksamhet på ett lönsamt och smidigt sätt, säger Dirk Haschke, VP & General Manager E-commerce på Descartes. 

KoRo är ett Berlin-baserat startup-företag som grundades 2012. Till en början sålde företaget överproduktion av tvättmedel till låga priser via sin webbplats och Amazon. Under 2014 började KoRo sälja kvalitetsmat online och i slutet av 2015 gick företaget helt över till e-handel av livsmedel.

MIT:s Center for Transportation & Logistics samarbetar med Amazon kring bättre ruttoptimering

Det finns ett stort gap mellan den teoretiska optimeringen av rutter och hur planering och genomförande av leveranser genomförs i praktiken. Därför lanserar nu MIT och Amazon forskartävlingen Last Mile Routing Research Challenge. Dagens system tar inte hänsyn till den tysta kunskap som finns hos chaufförer och som baseras på praktiska erfarenheter av vardagens komplexa leveransmiljö. För att göra sistamilen-leveranser ännu säkrare, mer hållbara och effektiva har Amazon teamat upp sig med världens främsta tekniska högskola MIT, med vilken man lanserar forskartävlingen The Amazon Last Mile Routing Research Challenge. Syftet är att stimulera utvecklingen av algoritmer och utnyttja Artificiell intelligens, djup maskininlärning (deep learning) och andra tekniker som bättre tar hänsyn till dessa praktiska, tysta kunskaper som finns hos chaufförer och annan leveranspersonal. Amazon förser som en del av projektet MITs forskare med sina egna historiska leveransdata – bland annat leveransplatser, förpackningsdimensioner, transporttider och avstånd – och kommer tillsammans med MITs experter utvärdera de olika modeller som lämnas in. Amazon kommer även tillhandahålla fler än 4 000 rutter som chaufförer själva fattat beslut om som underlag för bättre modeller som kan identifiera och förutsäga avvikelser från de rutter som normalt föreslås av dagens ruttoptimeringssystem. Center for Transportation and Logistics, CTL, kommer publicera och promota de förslag som bedöms vara bäst. Vinnaren av tävlingen får 100 000 dollar i prissumma, tvåan får 50 000 dollar och tredjepriset består av 25 000 dollar.

routingchallenge.mit.edu

https://sceffect.se/successful-last-mile-distribution-of-covid-19-vaccine-needs-waste-mitigation-and-public-trust/

Nu inför PostNord realtidsvisibilitet i leveransflödet

Analysfirman Gartner prognostiserar att hälften av alla globala produktdistribuerande företag kommer ha realtidsvisibilitet i sina flöden redan om två år. Mot den bakgrunden kanske det inte är så konstigt att PostNord nu inför detta för mottagare i 37 svenska städer. I ett nästa steg införs funktionen på mindre orter och täcker därmed in nästan hela Sverige.

Den nya funktionen har lanserats lite i det tysta på flera orter och innebär att mottagaren kan följa sin paketleverans i PostNord App, på postnord.se och i i bolagets kundportal.

– Vi ville se att funktionen fungerar som den ska och har därför smugit ut livetracking stad för stad. Det handlar både om att våra system ska integreras men också om nya rutiner för våra 10 000 förare, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.

När mottagaren väntar på en hemleverans får denne ett sms om att ”nu är din leverans på väg” och ”här kan du se var bilen är”.  Därefter sker en nedräkning digitalt gällande hur många stopp som är kvar till den aktuella leveransen. Under tiden kan mottagaren följa paketet på vägen. Sedabn tidigare har flera andra lastmile leverantörer lanserat liknande funktionalitet, bland annat Budbee, Airmee och Foodora.

– Att mottagaren kan se att paketet är på väg skapar en trygghet i leveransen som vi tidigare har saknat. Vi har redan fått många positiva kommentarer från mottagarna som uppskattar funktionen, säger säger Peter Hesslin

Isabella Baumann, Zalando: ”Vi vill bli Europas ledande plattform för modelogistik”

  • 16 februari 2021

Hur påverkas Supply Chains av digitalisering, hållbarhet och e-handels framfart? I detta avsnitt av Supply Chain 600 Seconds möter vi Isabelle Baumann, en person som brinner för supply chain, logistik och retail och som sedan en månad har tagit sig an rollen som Vice President Connected Network på nätjätten Zalando.

Isabelle har en omfattande praktisk erfarenhet av digitalisering och affärsutveckling i supply chain, både från stora globala organisationer och i start-ups. Hennes vision är att Zalando om några år ska vara den aktör som på ett hållbart sätt orkestrerar modebranschens logistik i Europa. Se intervjun med Isabelle här!

SCE600SEC – inspiration och kunskapsdelning på tio minuter!

I ett samarbete mellan Supply Chain Effect och Transport Management-företaget Unifaun presenteras under ett par månader 2021 ett tiotal filmade intervjuer kring dessa ämnen. Supply Chain Effects chefredaktör, Stefan Karlöf intervjuar spännande personer som ägnar tid och energi åt att utveckla framgångsrika logistikkedjor. 

– När vi på grund av nuvarande pandemi inte kan träffas som vanlig är intervjuer på distans en bra lösning. Det är att de ämnen vi lägger extra tid på i intervjuerna; digitalisering, hållbarhet och e-handel har en stor påverkan på försörjningskedjorna. Med SCE600SEC. inspireras du som tittare av seniora personer som delar med sig av hur de tänker kring dessa centrala frågor, säger Stefan Karlöf och betonar att SCE600SEC. är ett koncept som framöver kommer att genomföras med fler partners.

Se en introtrailer för intervjuserien!

Fortsatt god fart i svensk ekonomi visar PMI Inköpschefsindex

Indexet PMI-total sjönk för andra månaden i rad och noterades till 61,6 i februari från 62,5 i januari, vilket ändå är långt över det historiska snittet på 54,5. Tjänsteindex – PMI–tjänster – noterades till 62,7 i februari från uppreviderade 59,6 och befäster därmed den konjunkturåterhämtning som landets större tjänsteföretag har uppvisat sedan andra halvåret 2020.

– Svensk tillverkningsindustri fortsätter att uppvisa en hög aktivitetsnivå även om längre leveranstider kan vara tecken på utbudsbegränsningar eller störningar i utrikeshandeln som på sikt kan begränsa tillväxten i industrin, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för orderingång i industrin svarade för största negativa bidraget till PMI-total (2,5 indexenheter) och nådde den lägsta nivån på sex månader medan delindex för produktion drog ned med 0,3 indexenheter. Leveranstider och sysselsättning steg i februari och bidrog med vardera en indexenhet där indexet för leveranstider noterades till rekordhöga 81,2. Index för planerad produktion sjönk marginellt i februari till 72,5. Det är andra månaden i rad som indexet är över 70-nivån, vilket visar på en utbredd optimism i tillverkningsindustrin att öka produktionen under det närmaste halvåret. Prisindexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg till 82,9 i februari från 78,7 i januari och nådde den högsta nivån sedan hösten 2004. Det står alltmer klart att den högre aktivitetsnivån i industrin, stigande globala råvarupriser men även utbudsstörningar i utrikeshandeln har lett till ett ökat pristryck i producentledet, vilket på sikt kan sätta avtryck i konsumentledet, säger Jörgen Kennemar. 

Delindex för orderingång i PMI-tjänster svarade för det enskilt största bidraget till uppgången (2,6 indexenheter) följt av leveranstider (1,0 indexenhet) medan affärsvolym och sysselsättning backade. Pristrycket i tjänstesektorn tilltog i februari och index för leverantörernas insatsvarupriser steg till 65,7 jämfört med 56,2 i januari.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång.

Iptor förvärvar The Mesa Group

Svenskgrundade mjukvaru- och konsultbolaget Iptor förvärvades för ett drygt år sedan av tyska Bregal Unternehmerkapital, vilket har möjliggjort att företaget nu har formulerat och initierat en tillväxtstrategi – Iptor 22 Strategic Growth Plan – som är inriktad på en beslutsam global tillväxt. Det första förvärvet enligt den nya strategin blev The Mesa Group.

– I mitten av 2020 inledde vi diskussioner med några av de bolag som vi är intresserade av att förvärva och satte därefter igång konkreta förhandlingar. Trots att det tagit längre tid än normalt så är det aktuella förvärvet av The Mesa Group resultatet av det arbete som sattes igång i somras. Nu är våra förvärvsplaner i full gång igen. Vi har en stor aptit och ambition att växa ytterligare för att stärka och expandera vårt avtryck både under, men särskilt efter pandemin, säger Christopher Catterfeld som är Managing Partner på Iptor, med ansvar för strategi, marknadsföring och produktutveckling.

Trots den starka ekonomiska avmattningen under 2020 så har Iptors globala abonnemangsintäkter ökat med 60 %. Iptors lösningar är inriktade på distribution, supply chain management, logistik och planering.

– Det ska bli spännande att gå samman med Iptor i vad som är ett naturligt partnerskap och en fortsättning på ett tjugoårigt samarbete. Vi ser fram emot resultaten av tillväxtmöjligheterna under 2021 och att arbeta tillsammans med våra befintliga och framtida kunder, säger Jim Smith, CEO, The Mesa Group.