Automationsanläggning byggs inuti norskt fjäll

Swisslog har fått ytterligare ett automationsuppdrag av norska Nasjonalbiblioteket, den här gången för leverans av en miniload-anläggning i fjället i Mo i Rana. Det aktuella uppdraget är Swisslogs tredje projekt för Nasjonalbiblioteket. 

– Med den nya anläggningen säkerställer Nasjonalbiblioteket sin lagerkapacitet för tryckt material samt för film, foto och digitalt material från både Nasjonalbibliotekets eget arkiv och motsvarande material från Arkivverket. I samband med byggnationen utvidgas även den digitala lagringskapaciteten och tekniklösningarna kraftigt, säger Vibeke Norum, projektledare Byggherreavdelingen, Statsbygg, som har ansvar för att driva projektet på uppdrag av Nasjonalbiblioteket.

I Swisslogs uppdrag ingår att leverera en miniloadanläggning med sex krangångar som är fördelade över två byggzoner och två temperaturzoner. Därutöver ingår en AGV-förbindelse (Automated Guided Vehicle) till en varumottagning i en angränsande byggnad, plockstationer, bansystem samt Swisslogs SynQ WMS. Satsningen syftar till att ge Nasjonalbiblioteket kapacitet att under de närmaste tio åren ta emot och lagerhålla stora mängder arkivmaterial för både digitalisering och magasinering. Genom att automatisera hanteringen säkerställs att inlagring och uthämtning av material kan göras både med hög effektivitet och säkerhet.

 – Vi valde Swisslog eftersom de gav oss det mest konkurrenskraftiga erbjudandet relativt våra upphandlingskriterier. Vi har också tidigare goda erfarenheter av att samarbeta med Swisslog kring andra automationsprojekt, säger Vibeke Norum. 

AutoStore-lösning från Swisslog till tyska leksakshandlaren ROFU Kinderland

Swisslog har fått order på att installera ett modernt automatiserat kompakt lagringssystem för ROFU Kinderland, en av Tysklands ledande leksakshandlare. Förutom mer än 90 butiker svarar ROFU på en växande online-verksamhet med byggandet av ett automatiserat lager för sina leksaker, pappersvaror och dekorationsartiklar. Med syftet att förbättra leveranskapaciteten och att öka effektiviteten valdes Swisslog för att leverera en AutoStore-lösning, komplett med programvara och bansystem. Den nya lösningen kommer att placeras vid ROFUs logistikcenter i Tyskland och ska vara färdig i maj 2021. ”Vi kan knappt vänta på att dra nytta av vår nya automatiserade logistik”, säger Michael Fuchs, VD för ROFU Kinderland. 

– Vi hade redan börjat planera att införa automatisering innan coronaviruspandemin, men den nuvarande situationen har påskyndat vår online-verksamhet. Vi har därför ett behov av snabb implementering av pålitliga automatiserade lösningar. I dessa svåra tider, med begränsningar av resor och sociala kontakter, reflekterar familjer över sina hem,” förklarar Fuchs. ”Leksaker är en viktig faktor för små – och vår förmåga att leverera är särskilt efterfrågad.

Kompakt lagringsteknik

Syftet med den nya AutoStore-lösningen hos ROFU är inte bara till för att utöka kapaciteten i leksakshandlarens nuvarande manuella lösning utan också att göra den snabbare, mer flexibel, ergonomisk och ekonomisk. 

– Jämfört med andra koncept var AutoStore den absolut bästa lösningen för ROFU,” säger Christian Walby, säljchef för Swisslog, och fortsätter,” tack vare den modulära designen kan vi installera systemet i det befintliga utrymmet på relativt kort tid. Den valda lagringen är också väl lämpad för produktportföljen, som består av cirka 3 500 olika artiklar i ROFUs utbud av små leksaker, inklusive varumärken som Lego, Dickie, Playmobil och Barbie. Pussel, kortspel, brevpapper och dekorativa föremål kommer också att lagras i den nya AutoStore-lösningen.

 

SCE # 6 2020

  • ”The Holy Grail of SCM – Visibilitet”
  • Pandemin driver ett ökat fokus på visibilitet i supply chain
  • Så kan e-handeln fixa returerna
  • Maskininlärning för bättre prognoser
  • Vad hände med IoT i supply chain?
  • Cirkulära supply chain
  • Och mycket annat!

Thomas Klyvo ny director EMEA North på Blue Yonder – rekryteras från SAP

Thomas Klyvo har utsetts till Director EMEA North på Blue Yonder. Thomas har en lång karriär inom Supply Chain Management och logistik. Närmast kommer han från en liknande befattning på SAP, där han arbetat i fyra år och han var dessförinnan partner på konsultföretaget Implement Consulting Group under åtta år.

– Jag har länge följt Blue Yonder som är en ledande aktör för mjukvarulösningar för supply chain. Behovet av att snabbare och flexiblare kunna möta nya villkor är grunden för det ökade intresset för machine learning (ML) och AI i supply chain, ett område där Blue Yonder har tagit på sig ledartröjan. Jag ser mycket fram emot min nya roll och att få arbeta med alla våra fantastiska kunders digitala transformationsresa och med Blue Yonders vassa nordiska team, säger Thomas Klyvo.

Nelly automatiserar

Nelly Group AB (Nelly) flyttar sitt lager från Falkenberg till Borås 2021 för att samla sin verksamhet och öka samarbetet. För att förbättra effektiviteten och bli mer energieffektiva har Nelly beslutat att automatisera det nya lagret genom ett AutoStore-system, designat och levererat av Element Logic.

Nellys investering i automatiserings- och transportörssystemet uppgår till 84 miljoner kronor och satsningen ska leda till ökad effektivitet och en bättre leveransprecision.

– Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Vi bygger vidare på vår Nelly-kultur genom att samlas i Borås i moderna lokaler. Våra 1,2 miljoner kunder gör över 2,8 miljoner köp per år med stora krav på vår logistik. Nästa år tar vi logistiken till en högre nivå med ett nytt automatiserat lager som ökar effektiviteten och underlättar snabba och exakta leveranser, säger Kristina Lukes, VD för Nelly sedan årsskiftet 2020.
AutoStore-systemet är en modulär och flexibel automatiseringslösning och inkluderar batteridrivna robotar, förvaringslådor, operatörsportar och en aluminiumram där varje beställning bearbetas i hög hastighet med hjälp av robotar som tar lådorna till och från plockstationer.

Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Kärnan är det egna varumärket i kombination med digital försäljning direkt till vår målgrupp. Nelly har skapat ett starkt engagemang genom en tydlig känsla för mode och digital marknadsföring. Företaget har 2,1 miljoner kunder och omsätter 1,4 miljarder kronor per år. Nelly Group kallades tidigare Qliro Group. Nelly Group är noterat på Nasdaq Stockholm i mid-cap segmentet med kortnamnet ”NELLY”.

Ny studie kartlägger effektivare last-mile-transporter vid e-handel

E-handeln av dagligvaror fortsätter att öka och det finns förutsättningar för effektivisering av transporterna den sista sträckan till kund. Mot den bakgrunden har VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) och Chalmers Industriteknik dragit igång en förstudie som ska utveckla logistiklösningar som kan göra last-mile-transporterna mer energieffektiva. Studien ska generera ny kunskap för olika logistiklösningar som möjliggör kostnads- och transporteffektivitet och samtidigt håller en tillräckligt hög servicenivå mot kund.

E-handeln av dagligvaror utgör än så länge en liten del av den totala livsmedelsförsörjningen i Sverige, men ökar snabbt. I ett nyligen avslutat forskningsprojekt som VTI ledde konstaterades att e-handeln innebär möjligheter att minska transporterna och att det just nu finns stora möjligheter att utveckla långsiktigt hållbara lösningar. Framförallt finns det en stor möjlighet till energieffektivisering i last-mile-transporterna, det vill säga den sista delen av transporten till kund, bland annat genom samverkan mellan olika aktörer. Den sista transportsträckan är ofta den dyraste delen av distributionskedjan och har högst miljöpåverkan.

– För att åstadkomma en högre energieffektivitet i sistamilen-transporterna behöver man skapa förutsättningar för ökade fyllnadsgrader och större skalfördelar, säger Linea Kjellsdotter Ivert, forskare på VTI och projektledare av förstudien.

– Det finns flera sätt att åstadkomma detta men olika logistiklösningar är förknippade med olika målkonflikter och är olika svåra att implementera. Det innebär att logistiklösningarna mest troligen kommer se olika ut beroende på vad konsumenter efterfrågar och hur förutsättningarna ser ut i det område där e-handel erbjuds.

Förutom att identifiera och vidareutveckla logistiklösningar, kommer projektet att identifiera vilka aktörer som behöver involveras för att få till olika logistiklösningar och vem som ska göra vad. Dessutom ska forskarna utvärdera hur stor effekt olika logistiklösningar förväntas ha och identifiera de lösningarna som har störst potential att utveckla vidare i fortsatt forskning.

Projektet, som kallas Energieffektiv sistamilen distribution av dagligvaror genom nya samverkansmodeller (ELLA), pågår till 31 augusti 2021 och finansieras av Trafikverket. Foto: VTI /Hejdlösa bilder

Toyota Material Handling effektiviserar och automatiserar hos Martin & Servera Logistik

Restauranggrossisten Martin & Serveras logistikbolag har givit truck- och logistikföretaget Toyota Material Handling Sweden i uppdrag att hjälpa företaget att rationalisera, effektivisera och därmed sänka företagets kostnader. Samarbetsavtalet som har slutits omfattar även service på Martin & Serveras samtliga truckar över hela landet, i dagsläget cirka 800, varav de flesta är lagertruckar. Det övergripande syftet med samarbetsavtalet är att gemensamt effektivisera Martin & Serveras interna materialhantering, bland annat via automatiserade trucklösningar, stödja flödet vid orderplockning och genom att standardisera truckflottan som helhet.

Säkerhet och hållbar utveckling
Företagen sätter hållbar utveckling och säkerhet högt på dagordningen. En väl fungerande intern logistik är en viktig förutsättning för Martin & Serveras arbete för hållbara leveranser samt ett minskat klimatavtryck. Toyotas energieffektiva Litium-jon-batterier bidrar till Martin & Serveras minskade klimatavtryck. Båda företagens koncerner investerar i solenergilösningar för att gå mot en mer hållbar framtid.

– Martin & Servera Logistik AB strävar efter hållbara och effektiva logistiklösningar. En smart och optimal hantering av företagets truckpark är viktigt för oss. Vi ser fram emot ett nära samarbete med Toyota Material Handling som har lång erfarenhet av materialhantering, säger Robinson Paz, COO på Martin & Servera Logistik AB.

– Vi ser fram emot att i samarbete med Martin & Servera effektivisera deras logistik. Toyota har lång erfarenhet av att optimera truckparker med såväl manuella som automatiska truckar, säger Henric Hasth, VD för Toyota Material Handling Sweden och fortsätter:

– Tack vare Toyotas stora serviceorganisation över hela Sverige har vi nära till Martin & Serveras lager och restaurangbutiker och därmed kort inställelsetid för våra servicetekniker.

 

Volvo Group Venture Capital investerar i marknadsplats för frakttjänster

Volvo Group Venture Capital AB, som ägs av AB Volvo, har investerat i Adnavem, en marknadsplats på nätet för frakttjänster. Adnavem erbjuder transporter utan mellanhänder med fokus på Asien och norra Europa. Bolaget grundades 2017 och är baserat i Göteborg. Genom att tillhandahålla en tjänst där transportköparen gör sitt eget val av tjänsteleverantör för varje del av logistiskkedjan driver de förändring inom transport- och logistikindustrin. Hur stor ägarandelen och köpeskillingen är har inte offentliggjorts.

– Uppdelning av tjänsteerbjudanden är en stark trend inom många branscher idag och ritar nu om kartan för transportbranschen. Adnavem erbjuder innovativa tjänster för fraktköpare men även bättre villkor för lastbilsföretag, vilket är mycket viktigt för oss. Vi delar deras tydliga ambition att effektivisera transporter genom digitalisering och därmed göra dem mer miljövänliga, säger Erik Johansson, Investment Director, Volvo Group Venture Capital.

– Vi är inställda på att förändra den multimodala transportindustrin. Investeringen från Volvo Group Venture Capital kommer att accelerera vår tillväxt och lägga grunden för ett spännande partnerskap. Genom att digitalisera och automatisera fraktprocessen hjälper vi transportköparen att hitta de bästa transportkedjorna och få en bra balans mellan pris, hastighet och miljöpåverkan, säger Andreas Wramsmyr, grundare och VD på Adnavem. 

Volvo Group Venture Capitals roll är att göra investeringar för att driva transformering inom transportindustrin genom att underlätta skapandet av nya tjänster och lösningar samt att stödja samarbete mellan startupbolag och Volvokoncernen. Baserat på trenderna som formar framtidens transporter och Volvokoncernens strategiska prioriteringar, fokuserar Volvo Group Venture Capital idag på logistiktjänster, elektrifiering och smarta lösningar för bygg- och anläggningsindustrin. Omfattningen är global med fokus på Europa och Nordamerika.

De bästa företagen på supply chain management 2020?

Listor väcker alltid vårt intresse. Men vad berättar de egentligen och vad baseras de på? Det finns många rankningar, listor och priser som belönar de mest framgångsrika organisationerna inom supply chain management och logistik. Utmärkande är att de som hamnar i topp har en förmåga att bygga ihop sina egna verksamheter i gemensamma, flödesorienterade försörjningskedjor tillsammans med leverantörer, distributörer och kunder. De har alla förankrat sitt arbete i företagsstrategin, är extremt kundfokuserade och satsar stort på hållbarhet och nya tekniklösningar.

Av Stefan Karlöf

I topp på Gartners välkända Gartner Supply Chain Top 25 finns sedan flera år alltid företagen Apple, Amazon, McDonalds, Procter & Gamble, Unilever, Inditex, Cisco och några andra – se listan nedan. En helt ny lista – The 10 Best Supply Chain Companies of 2020 – från Supply Chain Digital presenterades i dagarna. Påfallande är att även denna lista lyfter fram ungefär samma företag, varav de främsta återfinns inom området snabbrörliga konsumentvaror. Gartners lista har en så kallad masters category där fem företag ligger och svävar ovanför den ordinarie listan i en slags ouppnåelig egen kategori: Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever. Apple har för övrigt toppat listan åtta år i följd som ett resultat av sitt enormt målmedvetna och framgångsrika arbete med hållbarhet, strategiska leverantörsnätverk och effektiva produktions- och distributionsmodell.

Stora olikheter, fundamentala likheter

Båda listorna har även en kraftig slagsida mot amerikanska bolag och storföretag. Trots detta är det uppenbart att skillnaderna mellan företagen vad gäller strategi, sätt att organisera sig, affärsmodeller och egna förmågor ofta är mycket stora. Här finns det alltså inget rätt eller fel. Slående är däremot att det finns ett antal fundamentala likheter vad gäller fokus på flöden, hållbarhet, långsiktighet, ledningens förståelse och engagemang samt inte minst modet och förmågan att investera nya tekniska innovationer och andra nyskapande lösningar. Dessutom kan det konstateras att alla dessa företag på ett självklart sätt har supply chain management och logistik naturligt integrerat i sin företagsstrategi.

Behöver inte vara stor

Utdraget från Gartner Supply Chain Top 25 och The 10 Best Supply Chain Companies of 2020 består som konstaterats enbart av stora, globala företag. Men det är inte nödvändigt att vara en storföretagsikon för att bli ett duktigt, framstående, best practice företag inom supply chain och logistik. Tvärtom kan ett medelstort eller rentav litet företag ha ännu bättre förutsättningarna att ta ett grepp över sin logistik och varuförsörjning eftersom komplexiteten är mindre. Det är mer en fråga om att anamma en flödes- och logistikorientering, kartlägga sina processer, samtala, samarbeta och dela information gränsöverskridande och arbeta med ständiga förbättringar och innovation i olika delar av sina flöden. 

The Gartner Supply Chain Top 25 – 2020 

The Masters Category:

Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever

  1. Cisco Systems
  2. Colgate-Palmolive
  3. Johnson & Johnson
  4. Schneider Electric
  5. Nestlé
  6. PepsiCo
  7. Alibaba
  8. Intel
  9. Inditex
  10. L’Oréal

På Gartners lista över de 25 främsta företagen hamnar svenska H&M i år på en tjugonde plats.

The 10 Best Supply Chain Companies of 2020

1. Apple

2. Amazon

3. McDonald’s

4. Walmart

5. Johnson & Johnson

6. L’Oreal

7. Inditex

8. Intel

9. PepsiCo

10. Nestlé

Supply Chain Digital 2020

Ny logistikchef till Ica Sverige AB

Emma Lindström har från årsskiftet utsetts till logistikdirektör i ICA Sverige AB och medlem i ledningsgruppen i bolaget. Hon efterträder Magnus Stadig som blir affärschef för ICAs Maxiprofil. Emma är för närvarande chef för ICA Sveriges lagerverksamhet och tillträder sin nya befattning den 1 januari nästa år. Emma Lindström är civilingenjör från Lunds tekniska högskola och har arbetat på ICA i sju år i en rad olika befattningar, bland annat som ansvarig för replenishment, Director Warehousing & Distribution samt Director Warehouse Operations. Innan hon kom till ICA arbetade Emma i olika logistikledande roller på Procter & Gamble.