Descartes förvärvar ShipTrack – last mile-specialist för e-handel

Descartes Systems Group har förvärvat det kanadensiska företaget ShipTrack, leverantör av lösningar med fokus på sista milen till e-handelsbranschen. Genom förvärvet stärker Descartes sitt erbjudande av lösningar för logistikintensiva verksamheter. 

ShipTrack är en leverantör av molnbaserade lösningar för leveransspårning. Med ShipTracks cloud-plattform automatiseras leveranserna samtidigt som kunderna får leveransuppdateringar i realtid samt information om beräknad ankomst. 

– Den utmaning som många distributörer möter när det gäller leveransens sista mil handlar om hur de kan hantera ökade leveransvolymer i en tid då kundernas krav på olika leveranssätt och uppdateringar i realtid också ökat. Vår plattform hjälper dessa aktörer att möta utmaningarna de står inför med hjälp av kraftfulla arbetsflöden genom hela leveransen och information i realtid till slutkunden. Tillsammans med Descartes ser vi nu stora möjligheter att skapa en unik produkt som kombinerar våra sista milen-lösningar med Descartes ruttoptimering, säger Shawn Winter, medgrundare till ShipTrack och VP Mobility Solutions på Descartes. 

ShipTracks skalbara och konfigurerbara plattform uppges vara särskilt lämplig för aktörer verksamma inom e-handel och hemleverans av paket och medicin, där behovet av en effektiv Last Mile-process är stor. För Descartes är förvärvet av ShipTrack en viktig del i företagets strategi att stärka sitt e-handelserbjudande.

DHL Supply Chain lanserar European Fulfilment Network

Under det senaste årets e-handelsboom har många mindre e-handelsplattformar, varumärkesbutiker och detaljhandlare haft svårigheter att hävda sig i konkurrensen med de större e-handelsplattformarna. DHL Supply Chain har därför utvecklat en ny lösning där e-handelsföretag erbjuds tillgång till DHLs europeiska nätverk av 30 logistikcenter i strategiska storstadslägen.

Allt fler konsumenter förväntar sig att få sin beställning nästa dag, vilket innebär att närheten mellan säljarens lager och köparens läge är en nyckelfaktor. Det är här som DHL Supply Chain med sitt nätverk vill göra skillnad.

– Vanligtvis saknar mindre och medelstora handlare kapacitet att vara närvarande i varje europeiskt land, vilket gör att de kan missa intressanta marknader och affärer. Även större e-handelsföretag kan tycka att det är tungt att ha hög närvaro på alla marknader, inte minst vad gäller kassaflöde och kostnadseffektivitet. Därför erbjuder vi nu e-handelsföretag en nätverkslösning, säger Hendrik Venter, CEO DHL Supply Chain MLEMEA.

Lösningen ger kunderna tillgång till DHLs etablerade tjänster, från inkommande hantering och lagring, plock och pack, leverans samt returhantering, alltsammans skräddarsytt och med stor flexibilitet uppger DHL i ett pressmeddelande.

Kostnadsbesparingar och förbättrade leveranstider
Tjänsten kan anpassas modulärt efter region eller land beroende på kundens behov och den kan skalas upp eller ned beroende på ordervolymer. Kunder som använder DHL Supply Chains nätverkslösning uppges redan fått betydande kostnadsbesparingar samtidigt som leveranstiderna förbättrats avsevärt. Användare av DHL Supply Chains europeiska leveransnätverk kan både dra nytta av den flexibiliteten samtidigt som de blir mer attraktiva för slutkonsumenten tack vare en snabbare och mer transparent frakt.

Logistikia kraftsamlar för regional logistikutveckling

Logistikia – som tidigare var Logistikkluster Östergötland – är en gemensam arena för logistikfrågor i regionen. Logistikia ökar nu sina insatser för att ytterligare stärka regionens position som en nod för hållbar tillväxt med logistik som en viktig resurs. I tre intressanta samtal diskuteras:

  1. Varför och hur regionens aktörer arbetar intensivt med att göra godstransporterna fossilfria. Deltagare i samtalet är Maria Huge Brodin, professor i miljölogistik vid Linköpings universitet, Charlotte Elander, vd och ägare av Energifabriken, Magnus Grimhed, försäljningschef Norrköpings Hamn och Erik Alfredsson, vd Alfredsson Transport. https://youtu.be/ojo__pBBE3c
  2. Betydelsen av regional samverkan för logistikutveckling, och vad Logistika gör och kan göra för att driva innovation och utveckling i regionen. Deltagare i samtalet är Mattias Flodström, Strateg Näringsliv på Region Östergötland, Pontus Lindblom, Näringslivsdirektör på Norrköpings Kommun och Mats Abrahamsson, professor i logistik på Linköpings universitet. https://youtu.be/eaNTK0pJqqQ
  3. Betydelsen av breda nätverk för en kraftfull regional utveckling. Här samtalar Johan Rydberg, vd Cleantech Östergötland, Mats Abrahamsson, professor Linköpings universitet och Per Lindahl, Verksamhetsledare Logistikia om betydelsen av breda nätverk för att skapa regional utveckling. https://youtu.be/HiEnnPDsf8Q

Samtalen är ett samarbete mellan Logistikia och Supply Chain Effect och leds av Stefan Karlöf, chefredaktör för Supply Chain Effect.

Shippeo tar in 32 miljoner USD för fortsatt innovation och tillväxt

Shippeo är en europeisk marknadsledare för realtidsvisibilitet i transportflöden – en SaaS-plattform för real-time transportation visibility (RTTV). För att möjliggöra bolagets fortsatta snabba tillväxt och mjukvaruutveckling har ytterligare 32 MUSD tagits in från Battery Ventures och övriga befintliga investerare, NGP Capital, ETF Partners, Partech and Bpifrance Digital Venture. De tillförda pengarna kommer användas för att stärka bolagets marknadsposition och för ytterligare produktinnovation. Shippeo startades 2014 och har sedan dess erhållit 71 MUSD i investerat kapital.

Trots effekterna av Covid-19 har Shippeo mer än fördubblat sina intäkter under 2020 med kunder som Kuehne+Nagel, Total, Hager och Krone. I oktober förra året förvärvade Shippeo det franska företaget oPhone och ökade sitt nätverk med stora kunder från detaljhandeln och tillverkningssektorn. Dessutom har Shippeos totala arbetsstyrka mer än fördubblats under de senaste 12 månaderna till totalt 160 anställda, varav 45% arbetar inom R&D. Kärnan i Shippeos SaaS-plattform (software-as-a-service) är ett API som integrerar med hundratals system för transporthantering, telematikprodukter, ERP, elektroniska loggningsenheter, samt andra datakällor, för att tillhandahålla realtidsplatsdata, leveransspårning och en egenutvecklad algoritm för att beräkna leveransens beräknade ankomsttid (ETA). Med hjälp av Shippeo kan företag identifiera alla smärtsamma punkter och ineffektiviteter från start till slut i sina globala logistikverksamheter och vidta åtgärder för att optimera sina processer. Detta uppges resultera i lägre transportkostnader, ökad kundnöjdhet och mer hållbara verksamheter.

I en kommentar konstaterar bolagets CEO, Pierre Khoury (bilden) att den aktuella investeringen från Battery Ventures och deras erfarenhet av att hjälpa SaaS-bolag att växa kommer att hjälpa Shippeo att befästa sin ledande roll i Europa och öka försprånget till konkurrenterna.

Bring storsatsar på e-handelslogistik – Swisslog levererar AutoStore-lösning

Swisslog har fått i uppdrag av Bring att leverera en komplett AutoStore-lösning till företagets nya logistiklösning vid Berger, strax utanför Oslo. En satsning som totalt sett uppges uppgå till dryga 100 miljoner kronor. Med satsningen vill Bring erbjuda e-handeln en snabb och effektiv distribution till norska konsumenter. 

– Med investeringen vill vi ytterligare stärka vår förmåga att möta den växande e-handelns behov av en flexibel snabb och effektiv varuhantering. Genom att etablera en e-handelshub i närhet till de norska konsumenterna kan vi säkerställa att e-handlare och marknadsplatser når de norska konsumenterna på ett snabbt och effektivt sätt, säger Stefan Einarsson, Administrerende Direktör på Bring Warehousing, Division E-handel och Logistik.

Bring Warehousing valde en AutoStore-lösning eftersom den är väl etablerad i e-handeln, kompakt, flexibel och beprövad. I en första fas levererar Swisslog en AutoStore-lösning som består av 22 000 lådor, 22 robotar, sju portar samt ett bansystem, buffertområde och mjukvaran SynQ som integreras med Brings eget WMS. I en senare fas kommer anläggningen att byggas ut i två faser med ytterligare automation, robotar, portar och bansystem. Installationen fas 1 påbörjas under våren 2021.

– Vi gjorde en omsorgsfull upphandling och valde i slutänden Swisslog på grund av deras höga och breda kompetens inom automation i kombination med ett attraktivt kommersiellt erbjudande. Med Swisslog som partner får vi en komplett AutoStore-lösning och tillhörande service och support, säger Stefan Einarsson. 

Automationslösningen från Swisslog är en del av Brings nya fulfilmenttjänst Shelfless som just lanserats. Shelfless är en helhetslösning med lager, plock&pack samt digitala lösningar som ger visibilitet och kontroll från order til leverans. Tjänsten lanseras nu i Norge och ambitionen är att erbjuda tjänsten i flera av de nordiska länderna. 

Swisslog är den del av KUKA-gruppen, en ledande global leverantör av intelligenta automationslösningar med fler än 14 000 anställda världen över.

https://www.swisslog.com/sv-se/newsroom/news/2021/01/bring

Outnorth automatiserar med AutoStore

När outdoorföretaget Outnorth flyttar sitt lager från Växjö till Göteborg automatiseras samtidigt lagret med en AutoStore-lösning från Element Logic. Målet är att förbättra effektiviteten i leveransen till kunderna.

Försäljningen av friluftsvaror har ökat kraftigt under pandemiåret 2020, vilket medfört att Outnorth har vuxit kraftigt. Tillväxten har lett till nya utrymmesbehov och därför har Outnorth valt att flytta sitt lager från Växjö till en större lokal på Hisingen i Göteborg. Det nya lagret automatiseras med systemet AutoStore och levereras av Element Logic. 

– Vi kände väl till AutoStore-systemet och Element Logics professionalism eftersom vi ingår i Egmont-koncernen, där exempelvis Jollyroom redan har installerat detta robotsystem. Teknikvalet var därför ganska självklart och vi ser att detta är en väldigt bra lösning när man växer kraftigt som vi gör och samtidigt vill förbättra leveransförmågan till kunderna, säger Harald Ennen, CEO på Outnorth.

Outnorths investering i AutoStore består av 95 000 backar med tillhörande robotar och portar för inlagring och plock. 

– Vi är glada dels för Outnorths framgångar och dels för att de väljer AutoStore som system för sin automation. Det är spännande att få hjälpa en framgångsrik e-handlare som Outnorth, som behöver investera för att ta nästa steg, säger Thomas Karlsson, VD på Element Logic Sweden AB.

K-Rauta förbättrar sina logistikprocesser med Unifaun TMS

Byggvaruhuset K-Rauta, en del av Kesko (K Group) har valt Unifaun TMS för att boka transporter och hantera sina logistikprocesser. De kommer börja med att använda Unifaun TMS för sändningar från sina butiker till slutkund samt mellan butiker och till centrallagret i Örebro. K-Rauta ställer höga krav på sina produkter och vet att kvalitet lönar sig i längden. De värderar kunskap och kvalitet högt, vilket även visar sig i valet av TMS-system.

– Förutom en hög teknisk kompetens och servicenivå så är en effektiv logistiklösning viktig för oss. Våra butiker är platsen där vi möter våra kunder och vi behöver en flexibel logistiklösning som täcker allt från det dagliga behovet till akut materielbehov i samband med driftstörningar. Vi vill alltid se till att våra kunder får det de har beställt, på rätt plats och i rätt tid. Allt detta kan Unifaun ge oss, därför kändes valet enkelt, säger Maria Andersson, Supply Chain Director på K-rauta. K-Rautas butik i Järfälla är först ut med att börja använda Unifaun TMS, sedan följer de övriga butikerna.

Unifaun erbjuder innovativa och högkvalitativa TAS-/TMS-lösningar för varuägare, transportörer och mottagare i det europeiska ekosystemet för transport. Under 2019 hanterades över 300 miljoner sändningar av Unifauns system. Bolaget har drygt 200 anställda i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Holland, Belgien, Tyskland och Polen.

PostNord Logistics Award 2021 – nominera senast den 14 februari

På grund av pandemins framfart ställdes evenemanget PostNord Logistics Award in 2020. Nu är det åter dags att dela ut Sveriges största logistikpris. Den 13 april koras Sveriges mest innovativa logistiklösning i samband med ett livesänt digitalt evenemang – nomineringar kan göras fram till den 14 februari.

Den 13 april arrangeras den 19:e upplagan av evenemanget PostNord Logistics Award. Tävlingen instiftades år 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik – innovativa logistiklösningar som levererar kundnytta, ökad effektivitet, hållbarhet och socialt ansvarstagande.

– I år kan vi återigen äntligen genomföra evenemanget där vi utser Sveriges bästa, mest innovativalogistiklösningarna. Vi ser fram emot att få många spännande nomineringar, så passa på att skicka in ditt bidrag! Vi ställer såklart om och gör evenemanget digitalt för att kunna genomföra det på ett säkert sätt, vilket gör att kanske ännu fler kan inspireras och vi kan ta lärdom av nya branschlösningar, säger Mathias Krümmel, Sverigechef på PostNord och medlem i PostNord Logistics Award namnkunniga jury.

PostNord Logistics Award är den enda logistikutmärkelsen i Sverige som alla företag och organisationer som har verksamhet i Sverige kan nomineras till. Juryn består av forskare, specialister och företagsledare – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet. I juryn sitter ordförande Mats Abrahamsson, professor i logistik, Lotta Lyrå, VD Södra, Mats Rignell, Supply Chain Executive, Peter Hesslin, Chef för affärsområdet e-handel och logistik på PostNord, Carl Lumsden, Logistikchef på Skruvat.se och Bythjul.com, Mathias Krümmel, chef för PostNord Sverige och Stefan Karlöf, projektledare för juryarbetet, Chefredaktör för Supply Chain Effect. 

– Vi söker de smartaste och mest innovativa lösningarna – hur stor eller liten verksamheten är spelar alltså ingen roll. Syftet är att lyfta fram de bästa lösningarna, som inspirera andra och bidrar till att utveckla kunskap såväl inom som utanför branschen, säger Mathias Krümmel.

Tävlingen belönar Sveriges smartaste logistik – innovativa logistiklösningar som levererar kundnytta, ökad effektivitet, hållbarhet och socialt ansvarstagande. Tävlingen är öppen för alla företag och organisationer, oavsett storlek, som bedriver verksamhet i Sverige. När juryn för PostNord Logistics Award fattar sitt beslut är det tre grundläggande kriterier som är utgångspunkten:

  • Logistiklösningens grad av kundnytta, innovationskraft, kreativitet och nytänkande.
  • Logistiklösningens effektivitet och påverkan på verksamhetens konkurrenskraft samt effektivitet och lönsamhet i verksamheten totalt sett.
  • Logistiklösningens bidrag till företagets samhällsansvar (CSR) i form av mindre klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden i supply chain.

https://www.postnord.se/vara-losningar/supply-chain-och-logistik/postnord-logistics-award/lamna-in-ditt-tavlingsbidrag

Halv miljard till Budbee – ska accelerera sin expansion

Start-up-bolaget Budbee – en last-mile-leverantör med fokus på hållbarhet och logtech – meddelar i ett pressmeddelande att att bolaget har tagit in ytterligare 525 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av AMF. Bolaget värderas i den aktuella finansieringsrundan till 2,7 miljarder kronor enligt Dagens Industri.

– När jag grundade Budbee 2015, insåg jag och mitt team den enormt stora potentialen i teknik som transformerar e-handelsleveranser, säger Fredrik Hamilton, Budbees grundare och vd, och fortsätter:

– Idag har vi en tjänst som älskas av miljontals människor i Sverige, Holland, Danmark och Finland. AMF är ett av Sveriges ledande pensionsbolag och vi är väldigt glada över att välkomna dem som en långsiktig ägare som stöttar vår ambition att växa och förbättra e-handelsupplevelsen för miljoner andra i Europa.

Budbee växte under det senaste året med 200% och ambitionen är att använda investerade medel för att ytterligare accelerera tillväxten i Europa. AMF står för totalt 240 miljoner kronor av den aktuella investeringen och resterande 285 miljoner går de befintliga investerarna in med, dvs. Stena Sessan, Kinnevik och H&M Co:lab. 

Budbee är ett techbolag som erbjuder en logistiklösning för e-handlare. Bolaget erbjuder en innovativ, flexibel leveranstjänst till 25 miljoner människor i Sverige, Nederländerna, Finland och Danmark.

pinDeliver och eDrop samarbetar kring obevakade hemleveranser

Last-mile-företagen pinDeliver och E-drop startar nu en gemensam satsning för att utveckla och effektivisera obevakade hemleveranser inom e-handeln. E-drop, som är ett dotterbolag till logistik och IT-företaget Nowaste Logistics AB, tillhandahåller en tjänst för mottagarfria leveranser med intakt kylkedja utan att någon person behöver få tillträde till konsumenternas hem. Det uppkopplade leveransskåpet placeras utanför hemmet och kontrolleras av mottagaren via en app. Förutom att köparen inte behöver vara hemma för att ta emot sin leverans så blir det möjligt att effektivisera logistiken eftersom att leveransfönstret blir större och transporter under rusningstid kan undvikas samtidigt som mer tidseffektiva leveransrutter kan planeras. I det aktuella samarbetets första steg integreras pinDelivers leveransplattform tekniskt med E-drops plattform. Det gör att leveranser som går genom pinDelivers leveransplattform enkelt och säkert kan levereras till E-drop.

– Det känns väldigt roligt att vi kan erbjuda våra kunder en möjlighet att leverera till E-drops skåp. Obevakade hemleveranser är ett leveransalternativ som ger fantastiska möjligheter att optimera logistiken så att hemleveranser kan bli mer hållbara, säger Patrik Thelandersson, VD för pinDeliver. 

– Något som är extra kul med vårt samarbete är att både vi och pinDeliver är oberoende aktörer som delar visionen om att förenkla och effektivisera hemleveranser inom e-handeln. Att vi kan integrera pinDelivers leveransplattform med E-drop gör att vi ökar servicen för våra kunder och tar nästa steg inom morgondagens obevakade hemleveranser, säger Susanne Hjorthagen, VD för E-drop.

På sikt kommer samarbetet att utvecklas och genom gemensam data kommer bolagen att undersöka och analysera obevakade hemleveranser ur flera olika perspektiv för att dra slutsatser kring de konkreta miljövinster obevakade hemleveranser inom dagligvaruhandeln bidrar till.

PinDeliver är ett leveranssystem för verksamheter som vill ha bästa möjliga precision i sina leveranser, dra ner på kostsam transporttid och samtidigt kunna ge alla parter den mest aktuella information som finns att tillgå avseende leveranstider.

eDrop, ett dotterbolag till Nowaste Logistics AB, erbjuder en tjänst som består av ett uppkopplat leveransskåp som håller matleveranser till konsumenter kylda.