World Economic Forum bygger blockchain-lösning för supply chain

World Economic Forum (WEF) har tagit initiativ till en plattform för blockchain som lanseras som den första blockchain-baserade plattformen för företag som vill möte konsumenters krav för etiskt producerade och miljövänliga produkter. Med blockchain-tekniken kan data om produkters supply chain inklusive hållbarhet och miljöpåverkan hanteras med full transparens. Mot den bakgrunden meddelade World Economic Forum den 23 januari att man bygger en neutral platform där supply chain data från mängder av företag och andra blockchains visualiseras och görs tillgängliga för alla. Hittills har företag publicerat egna data eller förlitat sig på tjänsteföretag som bygger deras blockchain-lösningar. WEFs pilotprojekt samlar dock in data från mängder av källor och visualiserar detta på en helt neutral site.

” Nu förverkligas den transparenta försörjningskedjan,” säger Francisco Betti, chef för Platform for Shaping the Future of Advanced Manufacturing and Production, på World Economic Forum. Betti säger även att den nya plattformen – som inledningsvis lanseras som en pilot – fungerar i alla branscher och gör det möjligt att sammanställa och tolka blockchain data från mängder av leverantörer.

 

Hemfixare och IKEA i samarbete för monteringstjänster

IKEA lanserar tillsammans med företaget Hemfixare och det rikstäckande nätverket Fixare en monteringstjänst för kunder som inte vill montera sina nyinköpta möbler. Tjänsten är ett led i att addera en omgivande logistik som ger kunderna en enklare vardag och därmed en bättre köpupplevelse.

– Tjänster som gör det enklare för våra kunder att handla hos oss och skapa ett bättre liv hemma är en viktig del av vårt erbjudande. Samarbetet med Hemfixare gör oss både snabbare och mer tillgängliga, säger Henrik Birkfeldt, Service Experience Leader, på IKEA Sverige

I USA satsade IKEA redan 2017 på en liknande tjänst genom förvärvet av bolaget Taskrabbit – ett start-up-företag med bas i San Fransisco. Bolaget erbjuder en plattform där kunder kan boka vardagstjänster av typen leverans, montering, städning och enklare hantverkshjälp, vilket ju ger uppenbara synergier med IKEAs kärnverksamhet.

”Världens städer överlastas av den ökande e-handeln”

World Economic Forums expertrapport – The Future of the Last-Mile Ecosystem – förutser att den snabba ökningen av transportfordon i städer kommer att medföra högre utsläpp av växthusgaser, trafikstockningar och trängsel om inte effektiva åtgärder sätts in. Om inget görs menar rapportförfattarna att de ökade stadsleveranserna kommer att medföra att utsläppen ökar med 30 % i världens 100 största städer under de närmaste tio åren. I rapporten anges 24 möjliga åtgärder som bedöms kunna minska utsläppen med 35 %, trängseln med 25% och leveranskostnaderna med 15 % om de genomförs. Bland åtgärdsförslagen kan nämnas en ökad användning av drönare och robotar för obemannade leveranser, elfordon, över-natt-leveranser, dynamisk förändring av leveransrutter, en ökad användning av leveransboxar som delas av transportörer och leveransbolag samt liknande system för att konsolidera order. Andra förslag är att öka möjligheterna att parkera, införa leveransscheman över alla dygnets timmar samt förändra vägarnas sträckning och antalet filer för att påverka framkomligheten i olika delar av städerna. Ambitionen bör enligt rapporten vara att ta hänsyn till transportörernas behov av framkomlighet och så få onödiga stopp som möjligt och balansera detta mot städernas behov av minskade utsläpp och mindre trängsel.

https://www.weforum.org/reports/the-future-of-the-last-mile-ecosystem

Mattias Norin ny vd i Sonat

Mattias Norin blir ny vd för Sonat AB, pionjären inom outsourcing av logistik och kundservice i Sverige. Mattias har en gedigen erfarenhet både som konsult och ledare inom supply chain management.

2018 återkom Mattias Norin till Sonat efter två år som chef för affärsområdet Consumer & Retail på Technia, en leverantör av lösningar och tjänster inom Product Lifecycle Management (PLM). Mattias har haft rollen som vd för det helägda dotterbolaget Sonat Consulting AB men tar nu klivet till att ta ansvar för hela Sonat AB.

– Sonat befinner sig i ett spännande skede där vi skapat en plattform för tillväxt och ser en ökad efterfrågan på våra tjänster inom såväl retail som industri. Min målsättning är att, tillsammans med våra fantastiska medarbetare, realisera den potential som finns i bolaget och under de närmaste åren utveckla Sonat till nästa nivå, säger Mattias Norin.

Gartner: Världens 20 främsta mjukvaruleverantörer för Supply Chain

I listan över världens främsta leverantörer av mjukvarulösningar inom supply chain rankas bland annat Descartes, med nordiskt huvudkontor i Malmö, på femte plats. En stark försäljningstillväxt ligger bakom den fina placeringen. 

Det amerikanska undersökningsföretaget Gartner rankar tillsammans med branschtidningen Modern Materials Handling de 20 främsta leverantörerna av mjukvara inom supply chain under 2019. Med en global försäljningstillväxt inom området på drygt 13 procent placerar sig Descartes på femte plats. 

”Det är glädjande att vi är där uppe och tampas med de stora drakarna. Vi ser hur behovet och efterfrågan på våra lösningar ökar för varje dag som går, inte bara globalt sett utan även här i de nordiska länderna. Vid sidan av leveranser till våra kunder kommer vi nu lägga i ytterligare en växel vad gäller rekrytering då vi har ett stort behov av nya medarbetare”, säger Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes.  

Descartes tillväxt ligger i fas med branschen som helhet där mjukvaruleveranserna ökat med 12,5 procent under åren 2017 och 2018. Ett ökat tryck på snabba, precisa och flexibla leveranser skapar behov av nya lösningar för effektivare och mer lönsamma transporter. Högst upp på behovslistan återfinns digitala lösningar för inköp men också system för att förbättra och effektivisera leveransflödena.

Gartner konstaterar att mjukvaror för supply chain management har vuxit kraftigt under senare år. Under 2017 och 2018 ökade marknaden med ca 14 % och uppgick till 12,2 miljarder dollar 2019. Utvecklingen av molntjänster uppges vara en viktig orsak till den kraftiga tillväxten. Molntjänster reducerar bland annat behovet av investeringar och egen kostsam IT-personal. Gartner konstaterar att dagens användare av dessa tjänster inte är beredda att vänta flera år på att få ut tydligt värde. De vill se en omedelbar effekt redan från start, även om det tar en viss tid att uppnå de fulla affekterna av investeringarna.

Se hela listan

1SAP
2Oracle
3JDA Software
4Infor Global Solutions
5Descartes Systems Group
6Coupa
7Jaggaer
8Manhattan Associates
9WiseTech Global
10Epicor
11e2open
12Basware
13BluJay
14GEP
15IBM
16Kinaxis
17IFS
18HighJump
19Logility
20TMC 

Källa: Gartner

Agria Djurförsäkring väljer Orio Logistics för logistiken

Agria Djurförsäkring har valt Orio Logistics som samarbetspartner för sin webbshop AgriaShop samt för logistiken kring Agrias kundevenemang. AgriaShop erbjuder ett brett utbud av produkter för både sällskapsdjur, hästar och deras ägare.

– Efter en noggrann upphandlingsprocess föll vårt val på Orio Logistics i Nyköping eftersom de kunde presentera de mest konkurrenskraftiga och flexibla lösningarna utifrån våra krav. Vi känner också ett stort förtroende för teamet som vi kommer att samarbeta med, säger Minna Dahlberg, marknads- och kommunikationschef på Agria Djurförsäkring. 

Samarbetet innebär att Orio Logistics tar ansvar för Agrias lagerhantering samt säkerställer att rätt transportlösningar säkrar leveransen till Agrias kunder i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Frankrike och England. I samarbetet ingår även att Orio hanterar intern kundtjänst kring logistiken samt ett antal värdeskapande tilläggstjänster. 

För tre år sedan lanserade Orio AB affärsområdet Orio Logistics och på relativt kort tid har det nya affärsområdet fått ett stort antal kunder inom huvudområdena e-handel, livsmedel och eftermarknad. 

– Det enormt roligt att Agria Djurförsäkring har valt oss som logistikpartner och ger oss förtroende att ansvara för många olika aktiviteter och arbetsmoment. Vi ser fram emot ett långsiktigt, utvecklande samarbete där vi växer tillsammans, säger Martin Lennbom, affärsområdesansvarig på Orio Logistics. 

Agria Djurförsäkring är Länsförsäkringars specialistbolag för djur- och grödaförsäkringar. Orio Logistics är ett affärsområde i Orio AB som erbjuder logistiktjänster/3PL inom huvudområdena e-handel, livsmedel och eftermarknad. 

IPTOR FÅR NYA ÄGARE – TAR NÄSTA STEG I SIN TILLVÄXTRESA

Iptor (fd IBS) meddelar i ett pressmeddelande att bolagets aktier förvärvas av tyska investmentbolaget Bregal Unternehmerkapital och av bolagets vd Jayne Archbold samt Christopher Catterfeld, CMO/CPO. Iptor är specialiserat på att leverera erp/mjukvarulösningar för distribution, supply chain management, planering och logistik.

Under de senaste tre åren har Iptor genomgått en omfattande förändring ledd av Jayne Archbold och Christopher Catterfeld. Tidigare IBS har blivit Iptor, verksamheten har ompositionerats samtidigt som produktportföljen har utvecklats genom lanseringen av plattformen aperīo. Enbart under 2018 ökade Iptors försäljning av licenser och prenumerationer med 150 % och en satsning på molnbaserade lösningar har burit frukt. Iptor har närmare 200 kunder som använder de molnlösningar som erbjuds via bolagets strategiska partner IBM.

Iptors vd Jayne Archbold säger i en kommentar att den positiva utvecklingen är resultatet av företagets skickliga medarbetare och lojala kunder. Med Bregal Unternehmerkapital som ägare kan Iptor ta nästa steg och intensifiera sin tillväxtresa och stärka den position som bolaget har inom branscherna: Technical Wholesale, Pharma och Publishing samt öka sin geografiska närvaro och göra nödvändiga förvärv.

Om Iptor

Iptor is a global leader in enterprise resource planning, supply chain management, planning and logistics software and services. Iptor helps distribution-focused organizations solve their most complex order management and fulfilment challenges within fast-moving, multi-channel and global supply chains. Iptor har 1 250 kunder och 4 000 installationer i över 40 länder.

IVA-rapport: ”smarta val av förpackningar och lastbärare avgörande för omställningen av samhället”

I IVAs nyutkomna branschrapport Resurseffektiv transport och mobilitet i Sverige – vad behövs?, konstateras att effektivare transporter och mer klimatsmarta val av förpackningar och lastbärare är avgörande för att uppnå framtida mål för klimat- och resurseffektivitet. 

I rapporten konstateras att transporterna i samhället behöver bli effektivare och att valet av förpackningar och lastbärare som skapar högre fyllnadsgrad är en del av de lösningar som bör främjas. En positiv föregångare är Svenska Retursystem AB en verksamhet som driver dagligvarubranschens kretslopp för returlådor och returpallar. Verksamheten startades 1997 och är fortfarande unik i sitt slag.

​- Vi hjälper livsmedelsbranschen att minska sitt klimatavtryck. Genom att allt fler företag förstår nyttan med klimatsmarta lastbärare minskade utsläppen av koldioxid med hela 32 000 ton under förra året, säger Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem och tillägger att den mängden koldioxid motsvarar 23 700 lastbilstransporter från Ystad till Haparanda.

Svenska Retursystem är ett exempel på hur en hel bransch gått samman för att arbeta mer resurseffektiva i ett gemensamt logistiskt system. Bolaget driver och utvecklar dagligvarubranschens gemensamma retursystem för distribution av varor och alla aktörer i branschen samverkar för att utveckla ett så effektivt och miljöanpassat system som möjligt.

Pionjärer för delningsekonomiskt tänkande

Under 2019 skickades 150 miljoner returlådor och 8 miljoner returpallar ut i det branschgemensamma kretsloppet. Bakgrunden till att retursystemet startades var övertygelsen om att livsmedelsbranschen skulle gynnas av ett gemensamt system för standardiserade lastbärare och sekundärförpackningar som kunde återanvändas om och om igen. 

– Livsmedelsbranschen var pionjärer och Svenska Retursystem har över 20 års erfarenhet när det handlar om delningsekonomi. Vi tror att liknande initiativ i andra branscher kan stärka Sveriges konkurrenskraft, säger Anna Elgh. 

”RPA – Processautomation kan generera enorma värden”

I studien The Automation Imperative (McKinsey Global Institute, sep 2018) uppgav 2/3 av tillfrågade företag att de avser att påbörja en processautomation nu eller under det kommande året. I dagarna publicerade fyra McKinseykonsulter en artikel med rubriken ”Operations management reshaped by robotic automation”. Vad det handlar om är den snabba ökningen av processautomation med hjälp av RPA – Robotic Automated Processes.

Skribenterna lyfter fram den stora potentialen för RPA och konstaterar att McKinsey Global Institute bedömer att företag och organisationer med hjälp av den teknik som är tillgänglig redan idag kan automatisera 81 % av allt fysiskt arbete, 69 % av all datahantering (data processing) och 64 % av all datainsamling. RPA har redan fått ett relativt stort genomslag i supportprocesser som HR, inköp och IT. I den nyutkomna artikeln slår författarna ett slag för en ökad robotiserad processautomation i olika typer av operativa centers, exempelvis kundcenter, fältservice, IT-centers, servicecenters och liknande verksamheter. I dessa operativa centers menar författarna att RPA kan driva förändring som resulterar i mycket stora effekter på kostnader, kvalitet och kundservice. 

Transformativ teknik

Det som skiljer RPA och kognitiva tekniker som AI/ML från traditionell IT-automation är att de förstnämnda är transformativa till sin karaktär eftersom de kan implementeras och leverera påtagliga resultat mycket snabbt. Dessutom, menar författarna, är inträdesbarriärerna låga vid RPA, eftersom dessa automationssystem kan appliceras ovanpå den befintliga IT-infrastrukturen. De som vill påbörja en automation av sina operativa centers med RPA bör i första hand automatisera områdena övervakning av nätverk – exempelvis servicebilar eller andra transportflöden – samt fjärrstyrd felsökning, datainsamling, incidenthantering, där processroboten känner igen likartade problem och åtgärdar per automatik. Andra områden som nämns är loggning av serviceärenden, självhjälpssystem vid service, automatisk svarshantering och liknande processer.

Hög tid för RPA

Författarna konstaterar i ett slutord att det är hög tid att transformera operativa centers med RPA och annan automationsteknik. ”En sådan transformation behöver inte ta lång tid och den kan generera ett enormt värde om den genomförs på rätt sätt.”

Robotic Process Automation, RPA, är en framväxande teknik för automatisering av affärsprocesser. Tekniken baseras på mjukvarurobotar – så kallade bots med Artificiell Intelligens och maskininlärning. RPA-system baserar sitt agerande på lärande snarare än programmering och utför automatiserade aktiviteter baserat på sitt lärande. RPA-system är utformade för att hantera repetitiva aktiviteter med stora volymer av information – aktiviteter som tidigare till stor del utfördes av människor. 

Priset som belönar Sveriges främsta logistik

PostNord Logistics Award instiftades år 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik. Ända sedan starten har logistikprofessorn Mats Abrahamsson varit ordförande i prisjuryn. I mars nästa år delas priset ut för sjuttonde gången i följd.

– Under åren har vi belönat ett stort antal väldigt olika lösningar och företag. Det är en del av tävlingens charm att alla kan vara med och det som bäst möter våra kriterier i slutänden tar hem priset. Just nu är det mycket spännande som händer inom supply chain och logistik, inte minst inom hållbarhet och digitalisering. Inom de områdena hoppas jag att vi kommer att få se intressanta bidrag i årets tävling, säger Mats Abrahamsson och uppmanar våra läsare att nominera på PostNords hemsida på adressen postnord.se/logistikpriset senast den 15 januari.

Nominera företag/logistiklösningar senast den 15 januari

I mars nästa år är det sjuttonde året i följd som det prestigefyllda priset delas ut, men juryn vill ha tävlingsbidragen senaste den 15 januari. Tävlingen är öppen för alla företag och organisationer, oavsett storlek, som bedriver verksamhet i Sverige.

Tre bedömningskriterier

När juryn för PostNord Logistics Award fattar sitt beslut är det tre grundläggande kriterier som är utgångspunkten:

1. Logistiklösningens grad av kundnytta, innovationskraft, kreativitet och nytänkande,

2. Logistiklösningens effektivitet och påverkan på verksamhetens konkurrenskraft samt effektivitet och lönsamhet i verksamheten totalt sett.

3. Logistiklösningens bidrag till företagets samhällsansvar (CSR) i form av mindre klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden i supply chain.

Mer information finns på postnord.se/logistikpriset