H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Ökad försäljning till fullpris, en minskande andel nedsättning (rea) och en ökad tillväxt var andra tydliga förbättringar som rapporterades. E-handel och en strävan att åstadkomma omnikanal har resulterat i en ökad försäljning på nätet med upphämtning och returhantering i butik (blick and collect), fler och snabbare konsumentleveranser och mer flexibla betalningslösningar. H&M fortsätter att investera tungt i sin försörjningskedja för att kunna hantera snabba modesvängningar och säkra en hög tillgänglighet och snabba leveranser.

Parallellt med satsningarna på e-handel, omnikanal och logistik storsatsar klädjätten på hållbarhet. Med utnämningen som en av världens mest hållbara detaljister (Dow Jones Sustainability World Index) så har H&M fått en ytterligare push och anledning att förvalta och bygga vidare på sitt hållbarhetsarbete. Bland annat kommer en storsatsning att göras på en mer hållbar förpackningsanvändning i hela koncernen, gröna last-mile-leveranser, liksom satsningar på ökad energieffektivitet och en mer hållbar produktion.

H&Ms logistiksatsningar intensifierades redan 2017 som en följd av en fallande lönsamhet och ett tapp gentemot huvudkonkurrenten Zara, ägt av Inditex. Inditex rankas av Gartner som världens näst bästa företag vad gäller supply chain management och logistik och bolagets framgångar hänförs ofta till dessa områden.

Europris väljer swisslogs skyttellösning

Europris, Norges ledande lågpriskedja, har valt Swisslog som partner för leverans av ett skyttelsystem för lättgods till bolagets centrallager i Moss, Norge. Swisslog har även valts som automationspartner för det nya automatiserade centrallagret som för närvarande är under byggnation och beräknas tas i drift vid mitten av 2020.

– Vi har fattat beslut om att investera i Swisslogs automatiserade skyttellösning för lättgods, CycloneCarrier. Efter en omsorgsfull analys och utvärderingsprocess kom vi fram till att den lösningen passar vårt flöde och våra produkter bäst. Vi utvärderade ett flertal olika lösningar och leverantörer och bedömde att Swisslogs helhetslösning var den mest genomtänkta och anpassade till våra behov, säger Pål-Christian Andersen, Logistikdirektör på Europris AS. 

CycloneCarrier är en kompakt och yteffektiv lösning som gör det möjligt att effektivt plocka direkt från skytteln till Europris omfattande pallflöde. Europris CycloneCarrier kommer att bestå av 108 skyttlar som opererar i 6 gångar, 6 integrerade stationer för lådplock, 4 dekanteringsstationer samt bansystemen ProveMove och QuickMove. Europris hanterar för närvarande sin varuförsörjning från ett flertal lager som nu ersätts av ett automatiserat centrallager. Spaden sattes i marken i slutet av 2017 och det automatiserade centrallagret ska tas i drift vid mitten av 2020. Anläggningen blir det tredje största lager som någonsin uppförts i Norge. 

Stark Group ruttplanerar med Descartes molnlösning

Nordens största återförsäljare och distributör av byggmaterial, STARK GROUP, väljer Descartes molnbaserade lösning för ruttplanering – en affär som innebär att Descartes system för dynamisk ruttplanering för första gången implementeras i Skandinavien. 

– Våra kunder lägger stor vikt vid snabba, exakta och flexibla leveranser. Vårt mål är att leverera enligt avtal och erbjuda hög kundservice. Det är därför som vi i Norge, Sverige och Finland kompletterar vår lösning i Danmark med ruttplanering från Descartes, säger Per Rimkjær, Project & Transport Manager hos STARK GROUP.

Descartes ruttplanering gör det möjligt för dotterföretagen Beijer Byggmaterial och STARK Finland att optimera användandet av sina distributörers bilar. Det blir möjligt att följa leveranserna i realtid och direkt avisera kunden om förseningar uppstår. Dessutom ingår verktyg för systematisk uppföljning.

– Vi är glada och stolta över att kunna bidra till STARK GROUPs utveckling och framgång. Vår molnbaserade ruttplanering är en lösning med stor funktionalitet och den kommer ge STARK GROUP flera möjligheter som underlättar ruttplaneringen, säger Lars Persson, Sales Director Nordic Region på Descartes.

Ökad elcykling hos DHL

DHL Express satsar på ännu fler elcyklar till Göteborg. Utifrån en nyetablerad cityhub i Nordstan, Göteborgs största köpcentrum, hämtas och levereras inledningsvis 140 försändelser per dag med den fyrhjuliga elcykeln Cubicycle.

Cykelarna som används i Göteborg heter DHL Cubicycle och är en fyrhjulig cykel som har en transportbox med en kapacitet på 125 kg. Från Landvetter transporterar DHL Express, redan färdigpackade, transportboxar som sedan placeras på DHL Express el-lastcyklar som står parkerade för omlastning i cityhubben i Nordstan. För mer än ett år sedan lanserade DHL Express leveranser och upphämtningar med elcyklar i både Stockholm och Malmö, en lansering som uppges ha blivit väldigt uppskattad såväl inom företaget som hos allmänheten.

– Vi har nu fått möjligheten att via en cityhub i Nordstan utöka med el-lastcyklar till Göteborg, vilket vi är mycket positiva till då elcyklar är ett miljövänligt sätt att snabbt hantera mindre paket och dokument i områden där framkomligheten kan vara besvärlig för kurirbilar, säger Henrik Jensen, operationell chef på DHL Express i Sverige.

– Nordstan har ett unikt läge i Göteborg och det är roligt att med små insatser kunna bidra till vad vi tror är starten på en större omställning av trafikmiljön i Göteborg. Denna typ av hub med flera aktörer samlade är unik i Europa. Våra aktörer inser vikten av transportsträckans ”last mile”, säger Magnus Zingmark, hållbarhetsansvarig på Nordstan.

DHL Cubicycle tillverkas av Göteborgsföretaget Velove och elcyklarna exporteras idag till 19 länder.

Tyringe konsult förvärvar Bestin PSS

EDI-specialisten Tyringe Konsult AB förvärvar företaget Bestin PSS AB som erbjuder en molnplattform för processautomation. Företagen uppges komplettera varandra produkt- och kompetensmässigt, vilket stärker det gemensamma erbjudandet inom Business Process Automation.

– Med förvärvet av Bestin kan vi erbjuda våra kunder nya och kompletterande digitala lösningar som kommer förbättra deras effektivitet och konkurrenskraft. Vi blir en starkare leverantör till vår målgrupp av medelstora och stora företag med komplexa varuflöden. Med vårt gemensamma erbjudande i form av produkt och kompetens stödjer vi kundernas verksamhetsprocesser, kunderna får ett ”digitalt flyt” och vi är rätt positionerade för dagens och framtidens behov, säger Fredrik Winbladh, VD Tyringe.

Tyringe Konsult levererar sedan 1978 digitala lösningar inom EDI, tull och transportadministration till medelstora och stora företag med komplexa varuflöden. Tyringe tillhandahåller idag digitala lösningar främst inom EDI, Electronic Data Interchange, för att huvudsakligen förenkla verksamheters utbyte av information och affärsdokument mellan olika system.

Anders Bohlin säljchef på Element Logic AB

Element Logic fortsätter att växa starkt i Sverige med robotlösningen AutoStore. Mot den bakgrunden har Element Logic AB beslutat att anställa Anders Bohlin som försäljningschef. 

– Med Anders erfarenhet och branschkunskaper är jag övertygad om att han kommer att öka försäljningen av både AutoStore-lösningar och vår nya integrerade robotplocklösning på vår snabbt växande marknad, säger Thomas Karlsson, VD för Element Logic i Sverige.

Element Logic Group omsätter ca 85 miljoner euro 2019 och spår en framtida tillväxt på 40 % när lager- och logistikindustrin i Europa fullt utnyttjar robotlagerverksamhet. Bolagets nya robotplocklösning är baserad på Element Logics programvara som är integrerad med AutoStore och med en styckplockrobot från amerikanska RightHand Robotics. 

– Jag ser fram emot nya och spännande utmaningar i ett växande företag som Element Logic. Potentialen med AutoStore och robotplock är enorm och det ska bli roligt att få presentera deras effektivitet för den svenska marknaden, säger Anders Bohlin, som har lång erfarenhet inom automation och materialhantering efter 7,5 år som säljare på SSI Schäfer och 12 år på Jensen Group

EleNy robotiserad plocklösning 

Maskininlärning, automatisering och sömlös integration med affärssystem gör det möjligt för lagerhanteringen att gå snabbare och mer effektivt utan behov av raster, semester eller sjukfrånvaro. 

– En av fördelarna som gör lagerhanteringen mer effektiv är att den senaste robotteknologin med AutoStore har 99 procents upptid och själva byter batterier om det behövs. Skandinaviska företag har varit tidiga med att implementera robotlagerlösningar, delvis på grund av höga personalkostnader. Det får oss att tänka på alternativa lösningar och möjliggör innovation i automation, avslutar Thomas Karlsson. 

Catena investerar i ny lageranläggning för Boozt

Catena har tecknat avtal med Boozt Fashion AB om en ny logistikanläggning i E-city Engelholm. Avtalet löper på 11 år och fyra månader och Catena investerar 193 Mkr i den nya anläggningen. Den nya byggnaden om cirka 22 800 kvm uppförs i anslutning till Boozts befintliga anläggning. Avtalet beräknas ge Catena ett driftsöverskott om drygt 12 Mkr. Förutom att den nya byggnaden miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Silver med strikta krav på energi, inomhusmiljö och materialval så kommer även en solcellsanläggning med en effekt om 255 kW att installeras på anläggningens tak.

– Satsningen befäster E-city Engelholm som ett utmärkt läge för e-handel och vi är glada och stolta över att ta nästa steg tillsammans med Boozt, ett bolag i framkant som delar våra ambitioner om att utveckla moderna logistikanläggningar som är både effektiva och hållbara, säger Catenas regionchef Göran Jönsson.

Boozt.com är en online-shop med kläder, skor, accessoarer och skönhetsprodukter från över 600 varumärken. Precis som i Boozts befintliga anläggning på området kommer även den nya byggnaden rymma automatiserade lagerlösningar.

– Lager och logistik är centrala delar i vår affärsmodell och genom samarbetet med en kompetent aktör som Catena ökar möjligheterna att nå de högt ställda mål vi har, säger Niels Hemmingsen, COO på Boozt.

E-city Engelholm ligger med direkt anslutning till E6 och Catena har en vision om att skapa ett komplett e-handelskluster på platsen. Byggstart för kommande etapp beräknas ske under hösten 2019 och inflyttning under hösten 2020. 

AP MØLLER MAERSK VÄLJER WMS FRÅN JDA

AP Möller Mærsk har valt lagersystemet JDA Warehouse Management från JDA Software. Med det nya systemet vill Maersk bland annat öka sin transparens i försörjningskedjan och mer proaktivt hantera eventuella störningar i sina kunders försörjningskedjor. I ett första steg kommer Maersk att implementera den molnbaserade lösningen JDA Warehouse Management i Göteborg och därefter i Santa Fee och Newark, USA. Därefter är ambitionen att rulla ut systemet globalt i verksamhetens lager.

– Digitalt är inte längre bara ett ord vi slänger oss med, säger Henning Goldman, Global Head of Warehousing and Distribution på Maersk. Idag ger det ett enormt värde för våra logistik- och lagerkunder vad gäller förenkling och bättre prestanda. JDA:s djupa kunskap på området och ledande innovation utgör klart konkurrenskraftiga fördelar för sina kunder. Med de här nya innovativa lösningarna kommer vi på Maersk att kunna fortsätta erbjuda våra kunder unika heltäckande lösningar som förenklar och förbättrar försörjningskedjan.

– Maersk träder fram som ledare i logistikbranschen när de nu befinner sig på en strategisk resa mot en accelererad digital transformation, säger Johan Reventberg, President, EMEA på JDA. Implementering av JDA Warehouse Management kommer att ge full transparens genom hela försörjningskedjan så att Maersk smidigt kan hantera komplex lagerverksamhet i olika kundmiljöer.

Maersk är ett ledande integrerat logistikföretag inom containrar, med 76 000 anställda och verksamhet i 130 länder. Maersk erbjuder produkter och tjänster som ska förenkla hanteringen genom hela försörjningskedjan i sitt komplexa nätverk av globala leveranser.


Third-Party Logistics Study 2020: Varuägare efterlyser mer innovation och IT hos 3PL-leverantörerna

För 24:e året i följd presenter Infosys Consulting, Penske Logistics och Penn State University sin studie ”Third-Party Logistics Study – the state of logistics outsourcing”. Årets studie baseras på svar från 558 respondenter som arbetar som logistikchefer på större varuägande företag samt som kundansvariga på 3PL-företag. Av studien framgår att de varuägande företagen efterfrågar mer logistikinnovation och bättre IT-förmågor hos 3PL-företagen.

83 % av de varuägande företagen anger att 3PL-företagen bidrar till att öka servicegraden till slutkunderna. Andelen som anger att 3PL-företagen levererar nya innovativa sätt att öka effektiviteten i logistiken uppgår dock endast till 66 % av de varuägande företagen, medan 93 % av 3PL-företagen anser att de levererar denna innovation. Av studien framgår även varuägarna blir allt mer medvetna om att de saknar de tekniska förmågor som behövs för att nå sina mål och därför behöver samarbete med 3PL-företagen. I takt med att mängden logistikdata ökar lavinartad kommer varuägare och deras logistikpartners att behöva öka sin förmåga att hantera, analysera och använda data på ett allt mer avancerat sätt. 94 % av de varuägande företagen håller med om att IT-resurser är en nödvändighet hos 3PL-företagen, men enbart 56 % är nöjda med sina 3PL-partners nuvarande IT-förmåga.

Av studien framgår dock att en stor majoritet av de varuägande företagen, 93 %, anser att relationen med sitt/sina 3PL-företag överlag betraktas som framgångsrik. Hos 3PL-företagen anger 99 % att relationen med kunderna överlag är framgångsrik. Liksom tidigare år är de mest outsourcade aktiviteterna det som är mest operativt och repetitivt: inrikes transporter (73 %), lagerhållning (73 %), internationella transporter (65 %), tullhantering (54 %) samt spedition (52 %).

Dematic automatiserar hos norska Vectura AS

Dematic har vunnit en upphandling värd flera miljoner euro för en automatiserad uppsamlings- och sekvenseringslösning åt Vectura AS, Norges ledande logistikföretag för alkoholhaltiga drycker. Det nya automationssystemet är en utökning av företagets automatiserade pallager i Gjelleråsen i Norge, varifrån 50 miljoner enheter skickas varje år till det statliga Vinmonopolets butiker, återförsäljare och till mottagare i hotell- och restaurangbranschen. Projektet är planerat att färdigställas till sommaren 2020..

”Vi är mycket glada över att ha valts ut av Vectura för det här viktiga projektet, som har som mål att öka produktiviteten och kapaciteten i anläggningen i Gjelleråsen. Vi är säkra på att detta är starten för ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete mellan Vectura och Dematic,” säger Andy Blandford, förste vice ordförande och VD för Dematic Northern Europe.

”Vårt företag tror på att skapa konkurrensfördelar genom att investera i vår värdekedja. Det här projektet hjälper till att framtidssäkra vår verksamhet genom att möjliggöra för oss att tillhandahålla den effektiva och responsiva servicen vi är kända för, samtidigt som vi växer. Vi litar på Dematics förmåga att hjälpa oss uppfylla det målet och ser fram emot ett nära samarbete”, säger Christian Granlund, VD för Vectura AS.