Malin Schäfer till Nowaste Logistics

Malin Schäfer lämnar jobbet som vd på automationsföretaget Knapp AB och blir vVD på tredjepartslogistikern Nowaste Logistics. Malin tillträder sin nya roll under hösten 2020.

– Det ska bli oerhört roligt att få komma till Nowaste och fortsätta resan tillsammans med fantastiska medarbetare, kunder och leverantörer. Ett företag med starka grundvärderingar, en tydlig gemenskap och teamkänsla och där man låter både medarbetare och kunder få stå i centrum. Ett 3PL-företag med bland annat erfarenhet av FMCG i kombination med automation och IT är en väldigt bra bas att stå på för att kunna hantera framtidens krav från marknaden, säger Malin Schäfer.

– Malin är en drömvärvning för oss. Med all den kunskap och erfarenhet hon har inom IT, automation och projektledning så ser jag henne som en viktig pusselbit i arbetet med att bygga Sveriges ledande logistikföretag, säger Johan Kallin, VD på Nowaste Logistics.

Nowaste Logistics är ett tredjepartslogistikföretag med ca 500 anställda och en omsättning på 490 Msek (2018).

Sendify får externa delägare – tar in 18 miljoner

Svenska logtechbolaget Sendify tar in 1,7 miljoner euro – ca 18 Msek – från Berlinbaserade vencap-bolaget Atlantic Labs, som tidigare investerat i bland annat Soundcloud, GetYourGuide, Omio och Jodel. Därmed tar Sendify för första gången in externt kapital i bolaget.

– Sedan starten, 2015, har jag haft möjligheten att egenfinansiera Sendify från min tidigare resa, vilket har gjort att Sendify har kunnat växa på med en långsiktig agenda från dag ett. Nu har vi nått en punkt där vi är i en bra position för att växla upp och då ser jag att det finns värde av ytterligare tillväxtkapital , säger Fredrik Edeland, VD på Sendify.

Investeringen sker i samband med att Sendify rekryterat Saltsidegrundaren Nils Hammar och juridikentreprenören Johan Norin till sin styrelse, som kommer att vara viktiga pusselbitar i arbetet att leda företaget mot nya marknader. Expansiv tillväxt, produktutveckling och internationalisering står näst på tur. Kapitalet kommer att lägga grunden för en expansion av Sendifys fraktbokningstjänst, som hittills hjälpt över 3 000 småföretagare i Sverige att frakta till och från hela världen.

Sendify grundades av entreprenören Fredrik Edeland i slutet av 2015 och är en end-to-end-tjänst för småföretagare för att beräkna pris, boka och spåra frakt. Under 2019 mer än dubblade Sendify sin omsättning, från 11 miljoner SEK till över 26,3 miljoner SEK. 3 000 småföretagare använder i dagsläget Sendify för sina frakter. År 2019 tog Fredrik Edeland hem andraplatsen i Företagarnas tävling ”Årets Unga Företagare”.

Gartner: 85 % av logistikchefer ökar sin outsourcing 2020

I en färsk studie från analysföretaget Gartner uppger 85 % av tillfrågade logistikchefer att deras outsourcing-budget kommer att öka med mer än 5 % under 2020. Resultatet är därmed i linje med hur logistikcheferna besvarade frågan året innan, vilket innebär att logistikoutsourcing är ett fenomen i fortsatt tillväxt.

“Outsourcing av en eller flera logistikaktiviteter har blivit det normala, Frågan är inte längre om man ska outsourca eller inte, utan vad och hur mycket som ska outsourcas. Att utvärdera olika outsourcingstrategier har blivit en prioritet för logistikledare,” säger Courtney Rogerson, senior principal analyst vid Gartner Supply Chain Practice.

Ökningen av logistikoutsourcing antas bero på att det stöttar affären. 70 % av respondenterna uppger att funktionella mål, end-to-end mål och företagsövergripande mål har mötts eller överträffats med hjälp av outsourcing till externa aktörer, exempelvis till tredjepartslogistiker/3PLs .

Teknik, hastighet och visibilitet

Av undersökningen framgår att logistikledarnas främsta mål måste förverkligas av outsourcingstrategin. Hälften av respondenterna uppger att uppdaterade IT-system, ökad snabbhet och förbättrad visibilitet är de viktigaste målsättningarna under 2020.

Gartner 2019 Logistics Outsourcing Strategy Survey baseras på en intervjuundersökning med 190 respondenter i Nordamerika, Europa och Asia-Pacific.

Källa: Gartner, dec 2019

Ny CEO och koncernchef för Toyota Material Handling Europe

Toyota Material Handling Europe (TMHE), med huvudkontor i Mjölby, har utsett Ernesto Domínguez till ny VD och koncernchef. Ernesto är idag vd i bolagets franska försäljningsbolag och tillträder sin nya befattning den 1 april.

Ernesto Domínguez är 53 år och började som vd på Toyota Material Handling i Spanien (dåvarande BT España) år 2000. Sedan 2016 är han vd för TMHE’s franska försäljningsbolag.

”Vi står vid ett vägskäl där vi fortsatt behöver utveckla vår traditionella affär för att vara relevanta för våra nuvarande kunder. Samtidigt behöver vi utveckla vår verksamhet och våra relationer inom nya tillväxtområden. Jag är stolt men ödmjuk inför våra utmaningar framöver och ser fram emot att ta mig an dem i samarbete med våra kunder, partners och mina kollegor i hela Europa ”, säger Ernesto Domínguez i en kommentar.

Utnämningen av Ernesto Domínguez följer på beslutet från Matthias Fischer att lämna Toyota Material Handling Europe. Under Matthias Fischers åtta år som VD och koncernchef har TMHE ökat sin försäljning med 53 %. Toyota Material Handling Europe (TMHE) är den europeiska regionala organisationen inom Toyota Material Handling Group som är en del av Toyota Industries Corporation, världens marknadsledande leverantör inom området materialhantering.

H&M utser supply chain proffset Helena Helmersson till ny koncernchef

Med Helena Helmersson som ny vd och koncernchef för klädjätten H&M är det en person med mycket djup och bred supply chain-kompetens som tar över efter Karl-Johan Persson. Närmast kommer Helmersson från posten som COO i H&M med ansvar för bland annat expansion, logistik, produktion, IT och AI. Under sina mer än tjugo år i företaget har Helena Helmersson innehaft en rad poster med fokus på supply chain. Hon började karriären 1997 som ekonom på inköpsavdelningen. Efter ett antal olika jobb inom inköp utsågs hon 2007 till Regional Supply Chain Manager i Asien. 2010 utsågs hon till Head of Sustainability och blev samtidigt medlem av ledningsgruppen för koncernen. Helena Helmersson drev hållbarhetsfrågorna mycket målmedvetet och framgångsrikt och utsågs 2015 till Global Head of Production med placering i Hongkong. För ett och ett halvt år sedan tillträdde hon befattningen som COO för H&M Group, men går nu alltså vidare till vd-jobbet i ett av Sveriges största företag.

World Economic Forum bygger blockchain-lösning för supply chain

World Economic Forum (WEF) har tagit initiativ till en plattform för blockchain som lanseras som den första blockchain-baserade plattformen för företag som vill möte konsumenters krav för etiskt producerade och miljövänliga produkter. Med blockchain-tekniken kan data om produkters supply chain inklusive hållbarhet och miljöpåverkan hanteras med full transparens. Mot den bakgrunden meddelade World Economic Forum den 23 januari att man bygger en neutral platform där supply chain data från mängder av företag och andra blockchains visualiseras och görs tillgängliga för alla. Hittills har företag publicerat egna data eller förlitat sig på tjänsteföretag som bygger deras blockchain-lösningar. WEFs pilotprojekt samlar dock in data från mängder av källor och visualiserar detta på en helt neutral site.

” Nu förverkligas den transparenta försörjningskedjan,” säger Francisco Betti, chef för Platform for Shaping the Future of Advanced Manufacturing and Production, på World Economic Forum. Betti säger även att den nya plattformen – som inledningsvis lanseras som en pilot – fungerar i alla branscher och gör det möjligt att sammanställa och tolka blockchain data från mängder av leverantörer.

 

Hemfixare och IKEA i samarbete för monteringstjänster

IKEA lanserar tillsammans med företaget Hemfixare och det rikstäckande nätverket Fixare en monteringstjänst för kunder som inte vill montera sina nyinköpta möbler. Tjänsten är ett led i att addera en omgivande logistik som ger kunderna en enklare vardag och därmed en bättre köpupplevelse.

– Tjänster som gör det enklare för våra kunder att handla hos oss och skapa ett bättre liv hemma är en viktig del av vårt erbjudande. Samarbetet med Hemfixare gör oss både snabbare och mer tillgängliga, säger Henrik Birkfeldt, Service Experience Leader, på IKEA Sverige

I USA satsade IKEA redan 2017 på en liknande tjänst genom förvärvet av bolaget Taskrabbit – ett start-up-företag med bas i San Fransisco. Bolaget erbjuder en plattform där kunder kan boka vardagstjänster av typen leverans, montering, städning och enklare hantverkshjälp, vilket ju ger uppenbara synergier med IKEAs kärnverksamhet.

”Världens städer överlastas av den ökande e-handeln”

World Economic Forums expertrapport – The Future of the Last-Mile Ecosystem – förutser att den snabba ökningen av transportfordon i städer kommer att medföra högre utsläpp av växthusgaser, trafikstockningar och trängsel om inte effektiva åtgärder sätts in. Om inget görs menar rapportförfattarna att de ökade stadsleveranserna kommer att medföra att utsläppen ökar med 30 % i världens 100 största städer under de närmaste tio åren. I rapporten anges 24 möjliga åtgärder som bedöms kunna minska utsläppen med 35 %, trängseln med 25% och leveranskostnaderna med 15 % om de genomförs. Bland åtgärdsförslagen kan nämnas en ökad användning av drönare och robotar för obemannade leveranser, elfordon, över-natt-leveranser, dynamisk förändring av leveransrutter, en ökad användning av leveransboxar som delas av transportörer och leveransbolag samt liknande system för att konsolidera order. Andra förslag är att öka möjligheterna att parkera, införa leveransscheman över alla dygnets timmar samt förändra vägarnas sträckning och antalet filer för att påverka framkomligheten i olika delar av städerna. Ambitionen bör enligt rapporten vara att ta hänsyn till transportörernas behov av framkomlighet och så få onödiga stopp som möjligt och balansera detta mot städernas behov av minskade utsläpp och mindre trängsel.

https://www.weforum.org/reports/the-future-of-the-last-mile-ecosystem

Mattias Norin ny vd i Sonat

Mattias Norin blir ny vd för Sonat AB, pionjären inom outsourcing av logistik och kundservice i Sverige. Mattias har en gedigen erfarenhet både som konsult och ledare inom supply chain management.

2018 återkom Mattias Norin till Sonat efter två år som chef för affärsområdet Consumer & Retail på Technia, en leverantör av lösningar och tjänster inom Product Lifecycle Management (PLM). Mattias har haft rollen som vd för det helägda dotterbolaget Sonat Consulting AB men tar nu klivet till att ta ansvar för hela Sonat AB.

– Sonat befinner sig i ett spännande skede där vi skapat en plattform för tillväxt och ser en ökad efterfrågan på våra tjänster inom såväl retail som industri. Min målsättning är att, tillsammans med våra fantastiska medarbetare, realisera den potential som finns i bolaget och under de närmaste åren utveckla Sonat till nästa nivå, säger Mattias Norin.

Gartner: Världens 20 främsta mjukvaruleverantörer för Supply Chain

I listan över världens främsta leverantörer av mjukvarulösningar inom supply chain rankas bland annat Descartes, med nordiskt huvudkontor i Malmö, på femte plats. En stark försäljningstillväxt ligger bakom den fina placeringen. 

Det amerikanska undersökningsföretaget Gartner rankar tillsammans med branschtidningen Modern Materials Handling de 20 främsta leverantörerna av mjukvara inom supply chain under 2019. Med en global försäljningstillväxt inom området på drygt 13 procent placerar sig Descartes på femte plats. 

”Det är glädjande att vi är där uppe och tampas med de stora drakarna. Vi ser hur behovet och efterfrågan på våra lösningar ökar för varje dag som går, inte bara globalt sett utan även här i de nordiska länderna. Vid sidan av leveranser till våra kunder kommer vi nu lägga i ytterligare en växel vad gäller rekrytering då vi har ett stort behov av nya medarbetare”, säger Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes.  

Descartes tillväxt ligger i fas med branschen som helhet där mjukvaruleveranserna ökat med 12,5 procent under åren 2017 och 2018. Ett ökat tryck på snabba, precisa och flexibla leveranser skapar behov av nya lösningar för effektivare och mer lönsamma transporter. Högst upp på behovslistan återfinns digitala lösningar för inköp men också system för att förbättra och effektivisera leveransflödena.

Gartner konstaterar att mjukvaror för supply chain management har vuxit kraftigt under senare år. Under 2017 och 2018 ökade marknaden med ca 14 % och uppgick till 12,2 miljarder dollar 2019. Utvecklingen av molntjänster uppges vara en viktig orsak till den kraftiga tillväxten. Molntjänster reducerar bland annat behovet av investeringar och egen kostsam IT-personal. Gartner konstaterar att dagens användare av dessa tjänster inte är beredda att vänta flera år på att få ut tydligt värde. De vill se en omedelbar effekt redan från start, även om det tar en viss tid att uppnå de fulla affekterna av investeringarna.

Se hela listan

1SAP
2Oracle
3JDA Software
4Infor Global Solutions
5Descartes Systems Group
6Coupa
7Jaggaer
8Manhattan Associates
9WiseTech Global
10Epicor
11e2open
12Basware
13BluJay
14GEP
15IBM
16Kinaxis
17IFS
18HighJump
19Logility
20TMC 

Källa: Gartner