Anders Bohlin säljchef på Element Logic AB

Element Logic fortsätter att växa starkt i Sverige med robotlösningen AutoStore. Mot den bakgrunden har Element Logic AB beslutat att anställa Anders Bohlin som försäljningschef. 

– Med Anders erfarenhet och branschkunskaper är jag övertygad om att han kommer att öka försäljningen av både AutoStore-lösningar och vår nya integrerade robotplocklösning på vår snabbt växande marknad, säger Thomas Karlsson, VD för Element Logic i Sverige.

Element Logic Group omsätter ca 85 miljoner euro 2019 och spår en framtida tillväxt på 40 % när lager- och logistikindustrin i Europa fullt utnyttjar robotlagerverksamhet. Bolagets nya robotplocklösning är baserad på Element Logics programvara som är integrerad med AutoStore och med en styckplockrobot från amerikanska RightHand Robotics. 

– Jag ser fram emot nya och spännande utmaningar i ett växande företag som Element Logic. Potentialen med AutoStore och robotplock är enorm och det ska bli roligt att få presentera deras effektivitet för den svenska marknaden, säger Anders Bohlin, som har lång erfarenhet inom automation och materialhantering efter 7,5 år som säljare på SSI Schäfer och 12 år på Jensen Group

EleNy robotiserad plocklösning 

Maskininlärning, automatisering och sömlös integration med affärssystem gör det möjligt för lagerhanteringen att gå snabbare och mer effektivt utan behov av raster, semester eller sjukfrånvaro. 

– En av fördelarna som gör lagerhanteringen mer effektiv är att den senaste robotteknologin med AutoStore har 99 procents upptid och själva byter batterier om det behövs. Skandinaviska företag har varit tidiga med att implementera robotlagerlösningar, delvis på grund av höga personalkostnader. Det får oss att tänka på alternativa lösningar och möjliggör innovation i automation, avslutar Thomas Karlsson. 

Catena investerar i ny lageranläggning för Boozt

Catena har tecknat avtal med Boozt Fashion AB om en ny logistikanläggning i E-city Engelholm. Avtalet löper på 11 år och fyra månader och Catena investerar 193 Mkr i den nya anläggningen. Den nya byggnaden om cirka 22 800 kvm uppförs i anslutning till Boozts befintliga anläggning. Avtalet beräknas ge Catena ett driftsöverskott om drygt 12 Mkr. Förutom att den nya byggnaden miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Silver med strikta krav på energi, inomhusmiljö och materialval så kommer även en solcellsanläggning med en effekt om 255 kW att installeras på anläggningens tak.

– Satsningen befäster E-city Engelholm som ett utmärkt läge för e-handel och vi är glada och stolta över att ta nästa steg tillsammans med Boozt, ett bolag i framkant som delar våra ambitioner om att utveckla moderna logistikanläggningar som är både effektiva och hållbara, säger Catenas regionchef Göran Jönsson.

Boozt.com är en online-shop med kläder, skor, accessoarer och skönhetsprodukter från över 600 varumärken. Precis som i Boozts befintliga anläggning på området kommer även den nya byggnaden rymma automatiserade lagerlösningar.

– Lager och logistik är centrala delar i vår affärsmodell och genom samarbetet med en kompetent aktör som Catena ökar möjligheterna att nå de högt ställda mål vi har, säger Niels Hemmingsen, COO på Boozt.

E-city Engelholm ligger med direkt anslutning till E6 och Catena har en vision om att skapa ett komplett e-handelskluster på platsen. Byggstart för kommande etapp beräknas ske under hösten 2019 och inflyttning under hösten 2020. 

AP MØLLER MAERSK VÄLJER WMS FRÅN JDA

AP Möller Mærsk har valt lagersystemet JDA Warehouse Management från JDA Software. Med det nya systemet vill Maersk bland annat öka sin transparens i försörjningskedjan och mer proaktivt hantera eventuella störningar i sina kunders försörjningskedjor. I ett första steg kommer Maersk att implementera den molnbaserade lösningen JDA Warehouse Management i Göteborg och därefter i Santa Fee och Newark, USA. Därefter är ambitionen att rulla ut systemet globalt i verksamhetens lager.

– Digitalt är inte längre bara ett ord vi slänger oss med, säger Henning Goldman, Global Head of Warehousing and Distribution på Maersk. Idag ger det ett enormt värde för våra logistik- och lagerkunder vad gäller förenkling och bättre prestanda. JDA:s djupa kunskap på området och ledande innovation utgör klart konkurrenskraftiga fördelar för sina kunder. Med de här nya innovativa lösningarna kommer vi på Maersk att kunna fortsätta erbjuda våra kunder unika heltäckande lösningar som förenklar och förbättrar försörjningskedjan.

– Maersk träder fram som ledare i logistikbranschen när de nu befinner sig på en strategisk resa mot en accelererad digital transformation, säger Johan Reventberg, President, EMEA på JDA. Implementering av JDA Warehouse Management kommer att ge full transparens genom hela försörjningskedjan så att Maersk smidigt kan hantera komplex lagerverksamhet i olika kundmiljöer.

Maersk är ett ledande integrerat logistikföretag inom containrar, med 76 000 anställda och verksamhet i 130 länder. Maersk erbjuder produkter och tjänster som ska förenkla hanteringen genom hela försörjningskedjan i sitt komplexa nätverk av globala leveranser.


Third-Party Logistics Study 2020: Varuägare efterlyser mer innovation och IT hos 3PL-leverantörerna

För 24:e året i följd presenter Infosys Consulting, Penske Logistics och Penn State University sin studie ”Third-Party Logistics Study – the state of logistics outsourcing”. Årets studie baseras på svar från 558 respondenter som arbetar som logistikchefer på större varuägande företag samt som kundansvariga på 3PL-företag. Av studien framgår att de varuägande företagen efterfrågar mer logistikinnovation och bättre IT-förmågor hos 3PL-företagen.

83 % av de varuägande företagen anger att 3PL-företagen bidrar till att öka servicegraden till slutkunderna. Andelen som anger att 3PL-företagen levererar nya innovativa sätt att öka effektiviteten i logistiken uppgår dock endast till 66 % av de varuägande företagen, medan 93 % av 3PL-företagen anser att de levererar denna innovation. Av studien framgår även varuägarna blir allt mer medvetna om att de saknar de tekniska förmågor som behövs för att nå sina mål och därför behöver samarbete med 3PL-företagen. I takt med att mängden logistikdata ökar lavinartad kommer varuägare och deras logistikpartners att behöva öka sin förmåga att hantera, analysera och använda data på ett allt mer avancerat sätt. 94 % av de varuägande företagen håller med om att IT-resurser är en nödvändighet hos 3PL-företagen, men enbart 56 % är nöjda med sina 3PL-partners nuvarande IT-förmåga.

Av studien framgår dock att en stor majoritet av de varuägande företagen, 93 %, anser att relationen med sitt/sina 3PL-företag överlag betraktas som framgångsrik. Hos 3PL-företagen anger 99 % att relationen med kunderna överlag är framgångsrik. Liksom tidigare år är de mest outsourcade aktiviteterna det som är mest operativt och repetitivt: inrikes transporter (73 %), lagerhållning (73 %), internationella transporter (65 %), tullhantering (54 %) samt spedition (52 %).

Dematic automatiserar hos norska Vectura AS

Dematic har vunnit en upphandling värd flera miljoner euro för en automatiserad uppsamlings- och sekvenseringslösning åt Vectura AS, Norges ledande logistikföretag för alkoholhaltiga drycker. Det nya automationssystemet är en utökning av företagets automatiserade pallager i Gjelleråsen i Norge, varifrån 50 miljoner enheter skickas varje år till det statliga Vinmonopolets butiker, återförsäljare och till mottagare i hotell- och restaurangbranschen. Projektet är planerat att färdigställas till sommaren 2020..

”Vi är mycket glada över att ha valts ut av Vectura för det här viktiga projektet, som har som mål att öka produktiviteten och kapaciteten i anläggningen i Gjelleråsen. Vi är säkra på att detta är starten för ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete mellan Vectura och Dematic,” säger Andy Blandford, förste vice ordförande och VD för Dematic Northern Europe.

”Vårt företag tror på att skapa konkurrensfördelar genom att investera i vår värdekedja. Det här projektet hjälper till att framtidssäkra vår verksamhet genom att möjliggöra för oss att tillhandahålla den effektiva och responsiva servicen vi är kända för, samtidigt som vi växer. Vi litar på Dematics förmåga att hjälpa oss uppfylla det målet och ser fram emot ett nära samarbete”, säger Christian Granlund, VD för Vectura AS.

Logistikuppstickaren Zimply Solved investerar i en AutoStore-lösning från Swisslog

Logistikföretaget Zimply Solved har valt Swisslog som automationsleverantör till sitt nya lager i Värnamo. I ett första steg har beslut fattats om att investera i en AutoStore med tillhörande bansystem och plockstationer. 

 – Vårt dotterbolag 1337 Logistics har fått ett kontrakt med en större kund som efterfrågar en smart och effektiv automationslösning. Vi utvärderade därför olika möjliga lösningar och fastnade för AutoStore eftersom den kan byggas ut stegvis utan att det stör den ordinarie produktionen, säger Roger Hallberg, partner i Zimply Solved och VD för dotterbolaget 1337 Logistics. 

Anläggningen ska installeras i ett nyetablerat lager i Värnamo, Bredastensområdet, där den kommer att användas för flera kunder, bland annat ett flertal e-handlare. Byggnationen har just satts i gång och anläggningen kommer att kosta ca 90 MSEK och sysselsätta 15 personer. I en första etapp består anläggningen av 10 000 lådor som hanteras av 10 robotar.  

 – Med det helautomatiserade lagret kan vi erbjuda våra kunder en effektiv helhetslösning för deras logistik. På sikt är vi intresserade av att automatisera ännu mer och vi ser Swisslogs breda portfölj inom logistikautomation som en stor tillgång som ger en mängd intressanta möjligheter, säger Roger Hallberg. 

Installationen av AutoStore-anläggningen inklusive bansystem och plockstationer kommer att påbörjas vid mitten av september. Anläggningen ska därefter tas i drift den 1 november 2019. Automationslösningen stöds av Swisslogs WMS SynQ som integreras med Zimply Solveds befintliga WMS. 

SCE #4 2019

SCE #4 2019 är tryckt och klar. Distribueras till tusentals mottagare under vecka 38, plus som nedladdningsbar pdf till ytterligare ett stort antal läsare. Denna gång är huvudtemat Lär av pionjärerna – vad kan vi lära av best practice. Ur innehållet:

  • Tema: Lär av pionjärerna – vad kan vi lära av best practice
  • Logistikdriven affärsutveckling, Erik Sandberg och Mats Abrahamsson
  • Intervju med Patrik Färdow: ”Behärskar du logistiken kan du styra det mesta”
  • Framgångsrik bygglogistik
  • Och mycket annat!

Boozt bygger vidare med black-line från Autostore och Element Logic

 På Boozts omskrivna automatiserade lager i Ängelholm har AutoStores nya Black Line-robotar från Element Logic just installerats och driftsatts. Det är de första robotarna i den nya serien som tas i drift.

”Black Line har många fördelar, såsom hastighet, pålitlighet och smarta batterilösningar. Det handlar om kostnad per transaktion. Vi är stolta och glada över att ta vårt engagemang för automatisering och utveckling till nästa nivå, i samarbete med Element Logic och AutoStore”, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt. 

2011 hade Boost ett 2000 kvadratmeter manuellt lager. I dag opererar de världens största AutoStore-anläggning, och implementerar oavbrutet ny teknik för att kunna möta ökade krav på effektivitet, snabbhet och kvalitet. När det nuvarande lagret är fullt utnyttjat kommer det att inrymma 500 000 backar och 500 AutoStore-robotar. Boozt har sin anläggning i drift till 99,7% och en oavbruten, snabb plockning även under särskilt expansiva faser. 9 av 10 Boozt-leveranser uppges nå kunden inom en dag efter beställning.

”Med den nya Black Line-tekniken är potentialen för ökad effektivitet stor. Den nya batterilösningen gör Black Line optimal för lager med dygnet runt-processer. Det kommer verkligen att ge resultat under säsongstoppar som Black Friday och andra helgdagar”, säger Håvard Hallås, säljchef på Element Logic. 

AMAZON BLIR DELÄGARE I CARGOJET

Amazon fortsätter att ackvirera allt större logistikresurser inom alla områden från first-, till middle- och last-mile. Den senaste satsningen är ett strategiskt avtal med kanadensiska fraktbolaget Cargojet. Företagen har sedan tidigare ett samarbete som nu fördjupas samtidigt som Amazon får en 14,9-procentig minoritetspost i Cargojet i utbyte mot vissa garanterade framtida fraktintäkter. För Cargojet innebär avtalet att man får ett bättre resursutnyttjande genom de säkrade volymerna, vilket i sin tur skapar möjligheter för att bygga ut sitt fraktnätverk till fler destinationer och därmed leverera till 95 % av Kanadas 37 miljoner invånare.

Amazon använder Cargojet för att leverera paket mellan sina lager- och sorteringsanläggningar och till last-mile-transportörer som ansvarar för leveranserna till slutkund. Snabbhet och pålitlighet är en helt avgörande för hela e-handeln, och Amazon är den aktör som har satt standarden i branschen. Genom affären med Cargojet kan Amazon på sikt nå fler konsumenter och genom avtalet säkra upp välbehövlig fraktkapacitet under flera år framåt. Just fraktflyg är avgörande för att kunna leva upp till de snabba leveranstider som Amazons växande Prime tjänst baseras på. Sedan tidigare har Amazon 70 dedikerade fraktflygplan inom ramen för Amazon Air. I en kommentar säger Amazon vice President Global Transportation Adam Baker att han gläder sig åt att Amazon genom avtalet kommer att kunna erbjuda en ännu snabbare leveransservice i Kanada.

WALMART SCHEMALÄGGER EFFEKTIVARE MED JDA

Amerikanska JDA Software Inc har driftsatt sitt system JDA Workforce Management i 4 600 Walmart-butiker. Systemet ska underlätta planeringen för över 1,1 miljoner butiksmedarbetare. JDA Workforce Management är stommen i Walmarts avancerade schemaläggningssystem och gör det enklare för butiksmedarbetarna att överblicka scheman, byta och bemanna skift. Det nya schemaläggningssystemet stödjer en flexibel arbetsbehovsbaserad planering samt Walmarts så kallade ”core hours”-program. Systemet ger även chefer en bättre kontroll över sin resursplanering och en realtidsöverblick av scheman på daglig och veckobasis. Detta leder enligt JDA till att Walmart sömlöst och tidseffektivt kan bemanna sina butiker och därmed erbjuda en bättre kundupplevelse.

“Optimizing Walmart’s operations and workforce scheduling system is an example of retail industry leadership for European retailers that are looking to up their game. Customers today are demanding a personalised seamless experience. It is pertinent that retailers to optimize workforce scheduling as it directly affects the customer experience in the end. As Walmart sets the pace, I expect to see this kind of solution gaining attention throughout Europe as well”, kommenterar Johan Reventberg, som är President EMEA, på JDASoftware.