Samarbetet med Google Cloud Platform innebär att UPS tar ett ytterligare steg i sin digitalisering. Genom att göra det möjligt för UPS chaufförer att oavbrutet under en rutt få exakt information om vart man ska åstadkoms en mer effektiv och smart ruttplanering som uppges ge besparingar i storleksordningen 400 miljoner dollar per år. Chaufförerna får kontinuerligt uppdaterad information om sina dagliga ca 120 upphämtningar och avlämningar inklusive besked om när och var det är dags för lunch. UPS använder även Googles tjänst BigQuery för att få omfattande prognoser vikt och form på paket, storlekar på paket, lagerkapacitet, kunddata med mera i hela sitt leveransnätverk. Googles plattform möjliggör på detta sätt storskalig dataanalys och maskininlärning baserad på inhämtade data. Enligt Google Cloud kommer UPS årligen spara 400 miljoner dollar genom att använda Googles plattform och mjukvara och därigenom kunna leverera till lägre kostnad, smartare och mer agilt. UPS startade redan 1907 som ett budföretag och är i dag världens största aktör inom paket och specialtransporter.
Orkla väljer Unifaun för TMS
Norska industrikonglemeratet Orkla väljer Unifaun som TMS-partner. Parterna har ingått ett avtal där Unifauns TMS används för att skapa visibilitet i och kontroll över Orklas samtliga transportflöden. Implementeringen av Unifaun TMS inleds under kvartal 2 2019.
– Vi valde Unifauns TMS systemet har förmåga att hantera stora, komplexa organisationer med många processflöden och affärsbehov. Orkla är verksamt i en snabbrörlig bransch där time-to-market är en realitet varje dag, därför var det viktigt för oss att ha en partner som ger oss en flexibel och skalbar lösning, eftersom den ska implementeras på alla våra bolag och sitter, säger Karin Storvik, Senior Vice Presodent Orkla Group Procurement.
– Under åren har vi arbetat med ett flertal av Orklas siter och med deras hjälp kunnat visa hur pass kraftfullt Unifauns Transport Management System är. Att Orkla Group nu implementerar vårt TMS i konkurrens med många andra system är definitivt ett ytterligare erkännande av hur framgångsrik vårt arbetssätt har varit och den lösning som vi erbjuder, säger John Ramando, försäljningschef TMS, Unifaun.
STORSATSNING PÅ ROBOTAR HOS WALMART
Efter omfattande pilottester under 2018 investerar nu Walmart i 4 000 butiksrobotar av olika slag. En robot (Auto-S/bilden) är utformad för att scanna hyllor för att säkra tillgänglighet, rätt placering och prismärkning. En annan robot scannar och sorterar varor från lastbilar. En robot städar butiksgolven och ytterligare en robot hanterar automatisk utlämning av de varor som kunden köpt på nätet och hämtar i butik. Den utökade flottan av robotar är ett sätt för dagligvarujätten att frigöra butikspersonalen från logistikarbete så att de i stället kan ägna sin tid åt att ta hand om kunderna, ge service och sälja. I en kommentar säger Walmart att man ”med framtidsteknik vill ge företagets medarbetare en ökad arbetstillfredsställelse” i en föränderlig bransch. Satsningen på robotar sker samtidigt som debatten om robotiseringens effekter på sysselsättning är intensiv i USA. Nyligen pubilcerades en studie från Brooking Institute som förutsåg att en fjärdedel av de amerikanska jobben är i farozonen. Samtidigt finns det en press på ökade löner i hela detaljhandelssektorn, där bland annat konkurrenterna Target, Costco och Amazon har förbundit sig att betala minst 15 USD/per timme i minimilön.
KÄLLA: Walmart
Amazon förvärvar Canvas Technology
Med förvärvet av robotbolaget Canvas Technology fortsätter Amazon att investera i avancerad logistikteknik som i allt större utsträckning används i e-handelsjättens lager och distributionscenters. Det första större förvärvet skedde 2012 när robottillverkaren Kiva Systems köptes för 775 miljoner dollar. Kiva bytte senare namn till Amazon Robotics och noterades på Nasdaq. Amazon Robotics automatiserar lager och distributionscenters med en palett av olika automationstekniker, däribland mobila robotar, maskininlärning och AI samt olika sensortekniker för att uppfatta, känna igen och förstå objekt, språk och kommandon. Köpeskillingen för Canvas Technology har inte offentliggjorts och vilka planerna är med förvärvat har inte heller kommenterats närmare. En talesperson för Amazon säger i en kommenterar till förvärvet att ”de båda företagen delar en gemensam framtidsvision där människor arbetar tillsammans med robotar”. Canvas Technology är baserat i Colorado, USA.
SCE #2 2019
- TEMA: Automation och digitalisering i supply chain
- Intervju Henric Hasth: ”Dagens styrelser behöver mer supply chain-kompetens”
- Mycket att vinna med Inbound Control
- ”Framtidens logistiklösning” hos Sportamore
- Många krav på e-handelsdistribution
SPORTAMORE VÄXER VIDARE MED UTBYGGT AUTOMATLAGER
Sportamore, Nordens största och snabbaste växande sportbutik på nätet har byggt ut sitt automatiserade centrallager i Eskilstuna i samarbete med Swisslog. Utbyggnaden påbörjades i februari 2018 och avslutades planenligt i februari 2019.
– Tillsammans med Swisslog har vi lyckats genomföra utbyggnaden utan att det har stört vår ordinarie produktion, vilket vi är enormt tacksamma för, säger Sema Söderhäll, Chief Logistics Officer på Sportamore.
Utbyggnaden var planerad sedan lång tid och bestod av ytterligare AutoStore®-robotar, bansystem och arbetsstationer för plock och pack. I och med utbyggnaden består Sportamores automationslösning av totalt 88 robotar, 165.000 lådor, 6 plockstationer och 18 packningsstationer. Installationerna av den nya utrustningen skedde i fyra faser och projektet testades och avslutades formellt i slutet av februari 2019.
– Nu har vi kapacitet att hantera en fördubblad försäljningsvolym jämfört med dagens nivå. Men eftersom vi växer snabbt har vi redan påbörjat planeringen för vad som ska hända i nästa fas, säger Sema Söderhäll. Sportamores automatiserade lager inrymmer en AutoStore® – det vill säga en automatisk robotlösning för lådor – automatisk banteknologi(QuickMove conveyor system), arbetsstationer för plock och pack, internleverans och returhantering. Hela processen är datadriven och opereras av Swisslogs WMS SynQ – ”Synchronized Intelligence” i kombination med Sportamores eget WMS.
Om SportamoreSportamore AB (publ) är Nordens största och snabbast växande sportbutik på nätet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. Sportamore säljer ca 20.000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti.
JACKON VÄLJER DESCARTES NYA TULLÖSNING
Norska industrikoncernen Jackon, med huvudkontor i Fredrikstad, är en av Europas ledande tillverkare av isolering, byggsystem, våtrums- och specialprodukter samt förpackningar för byggbranschen och andra industrier. Jackon AB grundades 1989 och är idag Sveriges ledande producent av isolering och emballage till byggbranschen och industrin. Jackon har totalt 21 fabriker i 6 länder i Europa – 18 av fabrikerna är belägna i Norden. En central uppgift för Jackon är att se till att deras kunder får sina varor där de vill ha det när de vill ha det. Som en del i att uppnå detta har Jackon uppgraderat till en molnbaserad tulllösning från Descartes.
– Vi är stolta över att Jackon har valt vår lösning och vi är glada att också bidra med erfarenhet av tullhantering för att hjälpa Jackon att uppnå sina mål, säger Lars Persson, Sales Director Nordic Region hos Descartes Systems Group.
Jackons logistik har gemensamma arbetsrutiner i hela Norden och detta ger särskilt hög flexibilitet och tillförlitlighet, vilket är precis vad deras kunder behöver. Genom implementeringen av den nya GCT-lösningen (Global Customs and Transport) kommer Jackon att förenkla och effektivisera hanteringen av deklarationer och annan viktig dokumentation för internationell transportbehandling. Alla uppdateringar är baserade på nya och ändrade krav från tullmyndigheterna och transportbolagen anpassas samt hanteras av Descartes i molnlösningen.
– Genom att använda Descartes lösning för tullhantering får vi full kontroll över våra import- och exportdeklarationer och vi kan skapa snabbare och säkrare dokument för vår tullhantering, säger Ole Iver Mæhlum, Logistics Manager Scandinavia i Jackon AS.
Största ökningen av iot-investeringar i supply chain och logistik
Analysfirman Forrester förutspår att investeringar i IoT-teknik till största delen kommer att ske inom supply chain management och logistik. Inom området track and trace bedöms IoT-investeringarna öka med 24,2 % under den kommande fyraårsperioden. Under samma period beräknas IoT-investeringarna för kontroll över tillgängliga produkter i lager och försörjningsflöden att öka med drygt 20 %. Forrester förutspår att de totala globala IoT-investeringarna kommer att öka från 186 miljarder USD 2017 till 435 miljarder USD 2023, (Supply Chain Dive). Enligt Forrester är de ledande spelarna för teknikutvecklingen inom IoT: Accenture, Atos, Deloitte, HCL och IBM.
GLOBAL 3PL-MARKNAD VÄXER 13,5 % PER ÅR
Analysfirman Insight Partners bedömer i en nyutgiven rapport att den globala 3PL-marknaden kommer att växa med 13,5 % per år till och med år 2025. Särskilt starka tillväxtregioner är Nordamerika och Mellanöstern, även om tillväxten sker överallt. De främsta drivkrafterna bakom den starka tillväxten uppges vara en ökad global handel, e-handelstillväxt samt en strävan hos tillverkande bolag att förbättra sin leveransförmåga, reducera sina logistikkostnader och logistikresurser samt öka sitt fokus på den egna kärnverksamheten.
Av rapporten framgår att världens största 3PL-företag fortsätter att bredda sina erbjudanden med nya tjänster och applikationer, i takt med att marknaden växer. Konkurrenstrycket på 3PL-marknaden ökar dock som en följd av att många nya start-ups etableras samtidigt som globala teknik- och industribolag blir allt större spelare i olika segment på 3PL-marknaden, med Amazon som det allra tydligaste och mest välkända exemplet.
Världens tio största 3PL-företag:
1. Deutsche Post DHL Group
2. Kuehne + Nagel International AG
3. Nippon Express Co., Ltd.
4. DB Schenker
5. H. Robinson
6. DSV
7. XPO Logistics
8. Sinotrans
9. GEODIS
10. UPS Supply Chain Solutions
Håkan Ericsson lämnar
PostNords VD och koncernchef Håkan Ericsson lämnar sin post med omedelbar verkan. Som tillförordnad koncernchef tillträder Annemari Gardshol, vd för PostNord Sverige. Ericsson tillträdde i oktober 2013 och har under sina drygt fem år som koncernchef drivit ett omfattande förändringsarbete.
I ett pressmeddelande skriver PostNord att brev- och paketmarknaden genomgår stora förändringar och att PostNord därför på ett flexibelt och effektivt sätt behöver fortsätta att ställa om från minskade brevvolymer till en växande paketmarknad och samtidigt säkerställa hög kvalitet och servicegrad. Bolagets styrelseordförande Christian Jansson kommenterar bytet av koncernchef:
– Som en konsekvens av accelererande marknadsförändringar behöver takten i PostNords omställningsarbete öka ytterligare. Samtidigt måste ett ökat fokus ligga på kärnverksamheten i respektive land, vilket är avgörande för att möta kundernas behov och möjliggöra långsiktig lönsamhet. Styrelsen och Håkan Ericsson har därför gemensamt kommit fram till att det är dags för nytt ledarskap för PostNord, säger Christian Jansson, ordförande i PostNord.
Styrelsen inleder omedelbart en rekryteringsprocess med målet att utse en ny permanent VD och koncernchef senast vid årsskiftet.