SCE#2 2021

  • Tema: Framtidens lager- och materialhantering
  • Personlig intervju med Kristina Lukes, vd Nelly Group
  • ”Ahlsell ska vara den digitala branschledaren” – intervju med Lars Gezelius, CDO Ahlsell Group
  • Så kan vi bättre dela och använda data i supply chain
  • E-handeln ökar behovet av Micro-fulfillment centers – intervju med Maria Stjärne, Head of Sales Nordic, Swisslog
  • Nytta och ROI med realtidsvisibilitet i transportflödet
  • Och mycket annat!

Command Center vinner PostNord Logistics Award 2021

För 19:e året i rad delade PostNord ut logistikpriset PostNord Logistics Award den 13 april. Till vinnare utsågs Command Center, en organisation som etablerades av Scania, Karolinska Sjukhuset och Region Stockholm för att hantera försörjningen av sjukvårdsmaterial under Covid-19-pandemins inledande fas. I år skedde prisutdelningen i en digital sändning tillsammans med talare från PostNord Sverige, WSP Advisory Sverige, Hästens sängar och Steerlink Partners. Övriga finalister till logistikpriset var Elanders Group, Husqvarna och Jula Logistics. 

PostNord Logistics Award ges till det företag eller den organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen under året som gått. Command Center inrättades våren 2020 av Karolinska Sjukhuset, Region Stockholm och Scania för att säkerställa försörjningen av sjukvårdsmaterial när Covid-19 spreds i världen. Command Center vinner med motiveringen:

 ”Genom att kombinera världsledande kompetenser inom sjukvård respektive logistik, transport och inköp etablerades på mycket kort tid en effektiv logistikverksamhet som under pandemin säkrade varuförsörjningen av sjukvårdsmaterial till region Stockholm. Samarbetet präglades av professionalism, resultatinriktning, prestigelöshet och hade samhällsnyttan i fokus.

– Det känns jätteroligt och ärofyllt att få representera Command Center. Det är ett viktigt arbete som har gjorts och därför känns det också väldigt bra att det uppmärksammas med det här priset, säger Tobias Rydin, Head of Supply Chain Networks på Scania. 

Vinnaren utses av en jury med bred kompetens från akademi och näringsliv – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet. Ordförande är Mats Abrahamsson, professor i logistik vid Linköpings universitet.

– Command Center har visat prov på innovation och nytänkande med sin logistiklösning. Lösningen visar på kraften i ett gränsöverskridande logistiksamarbete mellan näringsliv och samhälle. Command Center byggde upp ett temporärt kontrolltorn som med professionalism, innovationskraft och samverkan säkrade leveranser av livsviktigt sjukvårdsmaterial under en global pandemi, säger juryns ordförande, Mats Abrahamson.

PostNord Logistics Award instiftades av PostNord (dåvarande Posten) år 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik. Alla företag och organisationer, oavsett storlek, som är verksamma i Sverige är välkomna att medverka i tävlingen.

Schenker AB toppar företagsledningen

Schenker AB har tillsatt Stefan Isacson respektive Victor Strömblad på nyckelposter i företagsledningen. Båda har lång erfarenhet av logistikbranschen och från olika roller i DB Schenker.

Den 1 april tillträdde Stefan Isacson som ny CCO, Chief Commercial Officer, för DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland. Stefan har varit i företaget sedan 1996 och har genom åren haft en mängd positioner. Han kommer närmast från rollen som Head of Land Business Development i Schenker AB.

– Jag är väl insatt i företaget. Det är ett oerhört väloljat maskineri som dagligen levererar kvalitet över hela landet. Jag ser fram emot att nu få arbeta ännu närmare våra verksamheter inom land, sjö, flyg och logistics och deras affärsutveckling. Utöver att leda Sales och Marketing i klustret kommer Stefan Isacson också att ingå i Schenker AB:s företagsledning.

Viktor Strömblad tillträdde som chef för DB Schenkers Division Land i Sverige den 1 mars. Viktor har sedan 2017 varit Head of Revenue & Product Management i Schenker AB. Han har mångårig erfarenhet inom transport och logistik, bland annat som försäljningschef för DFDS i England och General Manager för Schenker Dedicated Services.

– Jag är väldigt glad över att ha fått förtroendet att leda Sveriges främsta verksamhet för landtransporter. Vi är inne i en spännande tid med bland annat digitalisering och hållbarhet högt uppe på företagets agenda, säger Viktor Strömblad, som även sitter i Schenker ABs företagsledning.

DB Schenkers Division Land har idag cirka 2 450 anställda fördelat på 28 orter över hela Sverige. Varje dag rullar cirka 4 000 fordon för att transportera gods och paket i landet.

– Jag ser mycket fram emot att jobba tillsammans med den nya företagsledningen, säger Magnus Strand, CEO för DB Schenker, Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

AutoStore får japanska ägare – bolaget värderat till 66 miljarder kronor

Den 5 april offentliggjordes att robotbolaget AutoStores huvudägare Thomas H. Lee Partners (THL) säljer 40% av aktierna till japanska investmentbanken SoftBank för motsvarande 2,8 miljarder USD, vilket innebär att norska AutoStore i nuläget värderas till 66 miljarder kronor (THL värderar bolaget till 7,7 miljarder USD, vilket motsvarar 65,8 miljarder SEK) . THL kvartstår som huvudägare men med SoftBank som storägare är ambitionen att ytterligare driva på bolagets globala tillväxt. AutoStore har i dagsläget 20 000 robotar som är i operativ drift i mer än 600 anläggningar i 35 länder. Bolagets tillväxt sker främst inom detaljhandeln där den drivs på av en ökande e-handel, med krav på allt kortare ledtider och hög effektivitet i order-till-leverans-flödena.

E-handeln automatiserar – stor ökning inom dagligvarusektorn

På senare tid har även den snabba tillväxten inom e-grocery – dagligvaruhandelns e-handel – ytterligare drivit upp efterfrågan på AutoStores teknologi. I USA har de stora dagligvaruföretagen H-E-B, H-Mart och The Giant Company nyligen investerat i små, marknadsföra AutoStore-anläggningar, så kallade Micro-fulfillment centers. Och sedan tidigare har Walmart automatiserat i snabb takt. Den snabba ökningen av e-handel i dagligvaruhandeln bedöms driva på automationsutvecklingen under kommande år, och de flesta automationsbolag som redan är verksamma inom lagerautomation satsar på att utveckla lösningar för en snabb och kostnads- samt yteffektiv fulfillment av dagligvaror. Den här trenden har accelererat ytterligare under 2020 som en följd av Covid-19 och driver nu fram allt fler nya kreativa, automatiserade lagerlösningar i omedelbar närhet till konsumenterna. 

Micro-fulfillment Centers

En lösning som växer snabbt i bland annat USA är micro-fulfillment centers som integreras med automatiserade butikslösningar. Här byggs de automatiserade lösningarna upp dels för att snabbt och med hög densitet kunna konsolidera och leverera e-handelsordrar, dels för att erbjuda traditionell, men automatiserad butikshandel, med färskvaror och andra känsliga produkter. En annan lösning som blir allt vanligare kallas för Bolt-on Store. Här är det fråga om en kombination av ett mindre automatiserat lager som fyller på lokala butiker men även fungerar som upphämtningsställe för den snabbt växande skaran av e-handlande konsumenter. Med krav på allt mindre orderstorlekar, större sortiment, snabbare och mer bekväma leveranser krävs det nya lösningar. Föregångare i den här utvecklingen är Amazon och Walmart, vilket har gjort att utvecklingen har kommit allra längst i USA – en utveckling som nu väntas ta fart även i Europa och Asien.

Centiro Sveriges bästa arbetsplats igen

Transport Managementbolaget Centiro belönas återigen av den internationella organisationen Great Place to Work för sitt målmedvetna arbete med kultur, ledarskap och människan i fokus, vilket har resulterat i topplaceringar på listan över ”Sveriges Bästa Arbetsplatser” tolv år i följd i Sverige och höga placeringar på Europa-listan under tio år. Detta år hamnar Centiro på förstaplats på listan över stora företag och bolaget har tidigare kommit etta på listan för mellanstora företag. 

– Att bli Sveriges Bästa Arbetsplats är en seger för alla kollegor som skapar vår kultur genom sitt stora engagemang. Tillsammans arbetar vi långsiktigt med kulturfrågorna vilket skapar tillit och gemenskap – för oss är det kristallklart att medarbetarnöjdhet, tillväxt och lönsamhet går hand i hand. Hållbar framgång är så mycket mer än ett bra kvartalsresultat. Nu stannar vi upp och firar – det är viktigt! Sedan fortsätter vi att arbeta mot att bli lite bättre i allt vi gör, varje dag, säger Niklas Hedin, vd för Centirokoncernen.

På Centiro tillämpar man sedan länge idén kring självstyrande team, där många beslut fattas av medarbetarna själva. Centiro sysselsätter idag över 400 personer i sex länder och växer fortsatt med en takt på runt 30 procent per år.

Vårt ledarskap med samarbete i centrum och tron på kollegornas förmåga har visat sig fördelaktigt under det senaste året då extremt snabba omställningar har krävts ute i marknaden. Fokus på mjuka värden skapar hållbara hårda resultat och leder till en prestation från oss som går att lita på över tid, säger Niklas Hedin.

Utmärkelsen Sveriges Bästa Arbetsplatser utfärdas av Great Place to Work®, som är en global aktör som årligen delar ut kvalitetsutmärkelsen i kategorierna små organisationer (20-49 medarbetare), medelstora organisationer (50-249 medarbetare) och stora organisationer (250 eller fler medarbetare).

Martin & Servera automatiserar med TGW Scandinavia

Restauranggrossisten Martin Servera har fattat beslut om att uppföra ett nytt automatiserat lager i Norrköping. Med den nya anläggningen avvecklas verksamhetens nuvarande fyra lager där det nya automatiserade lagret när det tas i drift 2022 blir centrallager för bolagets verksamhet och fortsatta expansion. Med den nya anläggningen ska ledtiderna från order-till-leverans kortas ner samtidigt som anläggningen ger Martin & Servera goda möjligheter att fortsätta sin tillväxtresa.

Som automationspartner har Martin Servera valt TGW Scandinavia, som är ett dotterbolag till TGW Logistics Group med huvudkontor i Österrike och med fler än 3 700 anställda världen över.

– Detta är vår första större investering i automation och vi ser fram emot att arbeta med TGW i detta strategiskt viktiga projekt, säger Magnus Schultz, Utvecklingschef på Martin & Servera Logistik.

– Det har varit ett fantastiskt samarbete med projektansvariga från Martin & Servera där resultatet har blivit en lösning som kommer att stödja tillväxt och fortsatt framgång, säger Kristian Brink, försäljningschef på TGW Scandinavia.

Det automatiserade lagret kommer bestå av ett skyttelsystem med 35 000 lagerplatser i två olika temperaturzoner. För att utnyttja ytorna maximalt så lagras lådorna i tre lager. En automatiserad miniload-anläggning med 11 000 lagerplatser och en Mustang E+ som används för att fylla på och hämta ut produkter. Inkomna kundorder kommer att plockas och beredas vid fyra arbetssituationer som är sammanlänkade med skyttelsystemet. Färdiga order kan därefter antingen slutföras i en manuell pallösning eller för vidare transport till en Commissioner för konsolidering tillsammans med manuellt plock innan leverans till slutkund. Som en del av projektet ingår även ett avtal om service och underhåll som innebär att Martin & Servera ges support i anläggningen i Norrköping av TGWs personal. Syftet är att säkerställa att automationen och tillhörande mjukvara fungerar problemfritt.

TGW Logistics Group (TGW) är en ledande leverantör av materialhanteringssystem och automation. Sedan starten 1969 har företaget byggt logistiklösningar för kunder inom olika branscher världen över. I rollen som systemintegratör planerar, tillverkar och implementerar TGW avancerade logistikanläggningar med den utrustning och de mjukvaror som krävs för att ge kunderna en kostnadseffektiv hantering från godsmottagning till utleverans. TGW har dotterbolag i Europa, Kina och USA och fler än 3 700 anställda världen över.

Finalisterna utsedda i PostNord Logistics Award 2021

Nu är det beslutat vilka som blir årets finalister i Sveriges ledande logistikpris, PostNord Logistics Award som delas ut för nittonde året i rad. Årets finalister är Command Center, Elanders Group, Husqvarna och Jula Logistics. Vem som slutligen vinner årets pris avslöjas 13 april i samband med en digital direktsändning.

De nominerade är noga utvalda av en namnkunnig jury med representanter med stor erfarenhet från både industri, detaljhandel, e-handel och akademi. Priset delas ut till aktörer som bäst möter grundkriterierna; Logistiklösningens innovationskraft och kundnytta, Effektivitet och lönsamhet samt Bidrag till samhällsansvar i form av minskad klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden.  
 
– I år fick vi in drygt 40 nomineringar varav vi valde ut fyra finalbidrag som håller mycket hög kvalitet och som alla på olika sätt visar på logistikens stora betydelse för näringslivets och samhällets utveckling, säger Mats Abrahamsson, juryns ordförande och professor i logistik vid Linköpings universitet. 

Årets vinnare av PostNord Logistics Award utses i samband med en digital sändning på PostNords hemsida den 13 april, där även fjolårets vinnare medverkar som talare. I år bjuds också deltagarna på inspirationsföreläsningar och samtal på temat: En dynamisk supply chain – avgörande när världen och kundbehoven snabbt ändras.

2021 års finalister i PostNord Logistics Award: 

Command Center

Genom att kombinera världsledande kompetenser inom sjukvård respektive logistik, transport och inköp etablerades på mycket kort tid en effektiv logistikverksamhet som under pandemin säkrade varuförsörjningen av sjukvårdsmaterial till region Stockholm. Samarbetet präglades av professionalism, resultatinriktning, prestigelöshet och hade samhällsnyttan i fokus.

Elanders Group

Genom en målmedveten transformation från en tryckerikoncern till ett globalt tjänsteföretag, som erbjuder breda logistiklösningar med en lång rad innovativa tjänster och systemlösningar, har verksamheten utvecklats till en växande koncern på logistikens framkant. 

Husqvarna

Med uppfinningsrikedom och fokus på både kostnader och hållbarhet har en smart förpackningslösning utvecklats som avsevärt ökar fyllnadsgraden och därmed minskar C02-utsläppen i samband med transport. Lösningen skyddar även produkterna bättre vilket reducerar antalet reklamationer. 

Jula Logistics

Med entreprenörskap och innovativa logistiklösningar har ett snabbväxande multimodalt logistiknav för lagring, skeppning och omlastning av gods etablerats, finansierats och utvecklats av ett privatägt handelsföretag i nära samverkan med samhällets aktörer

Aditro bygger AutoStore vid Arlanda – Cervera först in

Aditro Logistics, del av finska Posti Group, installerar robotsystemet AutoStore i sitt e-handelslager på Arlanda. I installationen ingår 40 robotar och 50 000 lagringslokationer där hela lösningen kommer att kunna hantera mer än 1 000 order per timme. Målet är att förstärka kundupplevelsen, erbjuda en skalbar och kostnadseffektiv logistik samt e-handelslösningar till Aditros kunder. Systemet levereras av Element Logic Sweden och Cervera blir första kunden i den nya lösningen.

Aditro Logistics investerar 70 miljoner kronor (7 miljoner euro) i den nya automatiserade lager- och plocklösningen Autostore, som är ett av världens snabbast växande lagersystem. Det nya systemet beräknas vara i drift i april 2022. 

– Implementeringen av Autostores lagersystem är början på en ny era för oss. Logtech, robotar och automatisering är hörnstenarna i vår strategi. Med den nya investeringen tar vi nästa steg i att framtidssäkra vårt logistikerbjudande, något som dessutom hjälper oss att framtidssäkra våra kunders behov inom logistik och e-handel. Det är en viktig del av vårt konceptuella sätt att arbeta och något som vi kommer att använda på andra lager inom Aditro Logistics och Posti Group. Jag är också väldigt glad över vårt nya flerårsavtal med Cervera. Genom vår nya lösning kan vi erbjuda dem precis den skalbarhet, kapacitet och kostnadseffektivitet som de söker, säger Johannes Gussander, vd på Aditro Logistics.

– Vi är väldigt glada över att bli en del av Aditro Logistics och Posti Groups nya resa. Ett steg in i framtiden och en möjlighet att ta del av skräddarsydd och automatiserad logistik. Den nya logistiklösningen passar våra tillväxtambitioner och logistikbehov perfekt. Vi är mitt i en förändring av hela vårt företag som innebär att vi ska vara ett ledande e-handelsföretag med butiker. Det nya avtalet gör det möjligt för oss att fortsätta vår planerade expansion med full fart utan några kapacitetsbegränsningar. Samtidigt som vi säkerställer högsta kvalitet mot slutkonsumenten, säger Peter Rimbäck, vd på Cervera.

– Vi har arbetat fram den nya avtalsstrukturen i sann partnerskapsanda tillsammans med teamet på Aditro Logistics. Den nya automatiserade lösningen från Autostore och Element Logic kommer att skräddarsys för våra e-handels- och lagerlogistikflöden, för att perfekt passa våra logistikbehov gällande plats, kapacitet, kvalitet och effektivitet. Vi tror också att Aditro Logistics och Posti Groups omfattande erfarenhet av logistikoptimering och specifikt deras nya initiativ inom logtech är något som Cervera kommer att ha fördel av framöver. Autostore-automatiseringen kommer att öka kapaciteten avsevärt när det gäller antalet hanterade beställningar per dag, vilket är viktigt för att uppfylla vårt kundlöfte inom e-handel, speciellt under högsäsongstopparna, säger Beatriz Fellenius, Supply Chain Manager på Cervera.

Det nya Autostore-systemet kommer att levereras av Element Logic Sweden och består av 40 robotar, 10 plockstationer, 3 inkommande stationer och 50 000 lagringslokationer. Förutom Autostore-systemet och så kallade automationsburar, kommer den nya installationen att innehålla ett komplett transportsystem med fjärrstyrda packningsstationer och sorteringskapacitet.

Bring storsatsar på e-handelslogistik i samarbete med Swisslog

I princip över hela världen ökar e-handeln i snabb takt och Norden tillhör en av de hetaste e-handelsmarknaderna. Under pandemiåret 2020 accelererade näthandeln rejält och en stor andel konsumenter har under det gångna året även börjat handla sina livsmedel och dagligvaror på nätet. Samtidigt intensifieras konkurrensen från flera globala spelare, som exempelvis Amazon, Alibaba och Wish, vars närvaro ökar i Norden.

Den ökade konkurrensen från de globala e-handelsbolagen i kombination med allt högre krav på snabba, flexibla och hållbara leveranser är bakgrunden till att norska Bring nu storsatsar på e-handelskonceptet Shelfless. En smart helhetslösning för en effektiv logistik och snabb leverans, där Swisslog är med som automationspartner och levererar en komplett AutoStore-lösning med tillhörande service och support.

– Målet med satsningen är att stärka våra kunders konkurrenskraft genom att säkerställa att de kan möta konkurrensen från de stora globala e-handelsjättarna som nu etablerar sig i Norden. Vår helautomatiserade lagerlösning i kombination med en molnbaserad IT-plattform och flexibla leveranstjänster kommer halvera leveranstiden, öka leveranskvaliteten och bidra till en bättre hållbarhet, säger Stig Belgum som är drifts- och logistikchef på Bring Warehousing AS. 

Shelfless består av ett effektivt, automatiserat lager, plock&pack samt olika digitala lösningar som ger e-handlarna visibilitet och kontroll över sina flöden, från order till leverans. Syftet är att erbjuda en helhetslösning som gör att e-handlaren inte behöver bekymra sig om lager och fysisk varuhantering, utan tryggt kan förlita sig på att kunderna får sin leverans inom loppet av några timmar efter beställning. 

Första etableringen i Oslo

Långsiktigt är målsättningen att erbjuda e-handelslösningen i hela Norden, där Bring redan planerar för fler liknande anläggningar. Det första steget tas dock i Norge med ett 36 000 kvadratmeter stort fulfilment-center i Berger, strax norr om Oslo. Om efterfrågan på lösningen fortsätter planenligt så kommer anläggningen att husera Norges största AutoStore-lösning om bara några år. 

– Shelfless är en långsiktig, nordisk satsning där vi vill hjälpa nordiska e-handlare att bli mer konkurrenskraftiga genom att dra nytta av den ökade snabbhet, kvalitet och leveransservice som Shelfless ger, förklarar Stig. 

100 % fossilfritt

Den halverade ledtiden åstadkoms dels genom att AutoStore-lösningen snabbt säkerställer ett effektivt varuplock – inkomna order  ska normalt plockas inom en timme – och dels genom frekventa transportavgångar från anläggningen. 

– Målet är att vi ska kunna transportera snabbt och fossilfritt till alla privatkunder på det norska Östlandet och i de större städerna. Nu jobbar vi målinriktat för att under 2021 leverera 100 % fossilfritt i alla de större norska städerna. 

Helautomatiserad e-handelsprocess

Lagret i Berger kommer att vara state-of-the-art i branschen. Med digitala och automatiserade processer hanteras varuflödet med minimal mänsklig inblandning – från det att kunden klickar på köpknappen tills att varan levereras med någon av Brings många leveranstjänster. 

– Vi har redan flera kunder och vi är i full gång med att uppföra det automatiserade lagret. Genom att många e-handlare delar på en gemensam resurs så åstadkommer vi skalfördelar till nytta för alla, konstaterar Stig och berättar att flera e-handlare redan är kunder i den nya anläggningen, trots att den inte är färdigställd ännu.

”Imponerad av Swisslogs höga kompetens”

Installationen av den första delen av AutoStore-lösningen, etapp 1, kommer att göras under våren 2021. Då installeras 22 000 lådor, 22 robotar, sju portar, ett bansystem, buffertområde samt mjukvaran SynQ WMS som integreras med Brings eget WMS. Senare kommer anläggningen att byggas ut etappvis med ytterligare automation, robotar, portar och bansystem. Stig förklarar att AutoStore-lösningen valdes eftersom den är väl etablerad i e-handeln, kompakt, flexibel och väl beprövad. Han berömmer också Swisslog för deras arbete under både upphandling, planering och design av anläggningen.

– Vi valde i slutänden Swisslog som vår automationspartner. Det berodde på att bolaget har en hög och bred kompetens inom automation och att man har visat prov på snabbhet och kreativitet under vår upphandling, där vi diskuterat många olika designlösningar. Jag är imponerad av den höga kompetens som jag mött under hela processen, säger Stig. 

Intresset för Brings satsning är stort, både från media, allmänheten och potentiella kunder. Och hos Swisslog är man minst sagt stolta över att i tuff konkurrens ha fått automationsuppdraget från Bring. 

– Vi är väldigt stolta över att ha utsetts till automationspartner i Brings e-handelssatsning och vi ska göra vårt yttersta för att förvalta det förtroende som vi fått, säger Christian Walby, säljchef för AutoStore på Swisslog Norge.

Volati Handel Service digitaliserar lagren med Zetes

Volati Handel Service (VHS) har fattat beslut om att implementera lagerlösningen ZetesMedea från Zetes på sina två lagercenter i Malmö. Ambitionen är att på sikt digitalisera verksamhetens logistikprocesser maximalt. 

 Med ZetesMedea kan processer uppgraderas och funktionalitet läggas till i takt med att behoven förändras. En viss process kan moderniseras, exempelvis optimering av orderplock, och därefter  kan processer som inventering och leveransverifikation läggs till i samma system. I ett första steg i VHS digitaliseringsprojekt har röstplockslösningen ZetesMedeaVoice implementerats. 

– Det nya systemet har många fördelar, framförallt får vi en helhetslösning där system och hårdvara kan användas i många olika processer som vid godsmottagning och inlagring, fram till plock och pack. Detta gör att vi kan skala upp och vidare utveckla våra lager samtidigt som vi kan maximera vår teknikinvestering, säger Tommy Petersen, lager- och logistikchef på VHS. 

Den multimodala röstigenkänningstekniken gör det möjligt att kombinera den senaste röstplocksteknologin med andra former för datafångst som streckkodsskanning och RFID. Denna bärbara teknik guidar operatörer genom sina rutinprocesser och gör att de kan arbeta handsfree. Men till skillnad från traditionella röstplockssystem kräver nästa generations system minimal utbildning – operatörerna loggar bara in, upprepar några nyckelfraser och kan börja arbeta omedelbart. 

– Vi valde inte att arbeta med Zetes enbart på grund av deras lagerlösning utan också för det förtroende vi fått för personerna involverade i projektet. De har varit flexibla och kundorienterade och vi känner oss trygga med deras support, säger Tommy Petersen.