Logistikbolag utsedda till två Sveriges bästa arbetsplatser

DHL Express har rankats som den tionde bästa arbetsplatsen i kategorin stora bolag 2020 av och TMS-bolaget Centiro hamnade på nionde plats i kategorin medelstora företag. Den årliga rankningen görs av det globala analys- och konsultbolaget Great Place to Work. Utmärkelsen presenterades den 21 april i samband med en digital gala.

Detta år deltog över 250 organisationer i rankingen, där endast 60 levde upp till analysföretaget Great Place to Works högt ställda kriterier.

– Jag är otroligt glad och stolt över att vi på DHL Express har blivit certifierade och utsedda till en av Sveriges bästa arbetsplatser 2020 av Great Place to Work, säger Peter Ervasalo, vd på DHL Express Sverige. Våra medarbetare är kärnan i vår verksamhet och den viktigaste drivkraften för vår framgång. För mig är det viktigt att våra medarbetare känner tillit och stolthet till vår företagskultur samt att vi alla tillsammans har en stark passion och glädje för att gå till arbetet – varje dag.

– På Centiro tänker vi annorlunda. Vi har designat organisationen utan chefer och avdelningar för en varm och inbjudande kultur med hög tillit, som på köpet blir högpresterande. Idén är snudd på irriterande enkel – alla har chansen att bidra med sin kompetens, säger Niklas Hedin, koncern-VD på Centiro.

Centiro placerade sig på nionde plats i kategorin 50-249 anställda när de bästa arbetsplatserna i Sverige 2020 tillkännagavs. Priset delades ut av Great Place to Work® vid en digital gala som hölls den 21 april. Centiro erhöll även den prestigefyllda titeln Great Place to Work Legend för andra gången för sitt dedikerade och uthålliga arbetsplatskulturarbete. Företagets målmedvetna arbete med kultur, ledarskap och människan i fokus har resulterat i topplaceringar i elva år i rad.

Varje år utvärderar Great Place to Work arbetslivsupplevelsen bland medarbetare genom deras globala certifieringsprogram. Bedömningskriterierna bygger på kärnkriteriet tillit, med analyser av medarbetares förhållande till ledningen, till andra anställda och till deras jobb. 

Evanoff Group väljer PostNord TPL

PostNord TPL (tredjepartslogistik) och Evanoff Group inleder ett samarbete för logistik i dagligvaruhandeln. Vid sitt lager i Jordbro kommer PostNord TPL att hantera logistiken för Paolos, ett av varumärkena i Evanoff Groups portfölj. I Paolos sortimentet ingår produkter som till exempel olivolja, pasta, pesto, tomatsås och inlagda grönsaker.

– Vi ser fram emot att tillsammans med Evanoff Group skapa en kostnadseffektiv och hållbar logistiklösning, säger Pierre Nilsson, Regionchef Stockholm, PostNord TPL

– Efter en samlad bedömning, där bland annat affärsvillkor, bemötande och geografiskt läge var viktiga aspekter, föll valet på PostNord TPL som vår nya logistikpartner, säger Dani Evanoff, VD, Evanoff Group.

Inledningsvis omfattar uppdraget lagerhållning, plock, pack samt distribution till grossister och livsmedelsbutiker. Ambitionen är att successivt utöka samarbetet inom flera områden, som till exempel inleveranstransporter.

Descartes växer snabbt i Norden

Descartes växer starkt med fler kunder och medarbetare. Ett tiotal nya medarbetare har rekryterats under det senaste året till företagets kontor i Malmö, Göteborg och Tønsberg. Under 2020 räknar bolaget med att ytterligare medarbetare kommer att rekryteras. Med en större organisation är Descartes rustade för en fortsatt god efterfrågan på lösningar för ruttplanering, transportoptimering och tullhantering.

– Vi är i en framtidsbransch där tekniken kommer att spela en allt större roll, framförallt vad gäller förbättrad teknik som ger hållbara, lönsamma och effektivare transporter. Den efterfrågan som finns på våra produkter kräver att vi stärker upp vår organisation och jag är övertygad om att våra nya medarbetare kommer bidra till att vår tillväxtresa fortsätter under kommande år, säger Lars Persson, försäljningschef för Norden på Descartes. 

En av de nyanställda är Anna Ekvall som i början av november tillträdde som ny HR-chef för den nordiska verksamheten.

– Vi ser hur behovet på våra lösningar ökar för varje dag som går och att branschens efterfrågan på högkvalitativa mjukvarulösningar växer. Dessutom konkurrerar vi hela tiden med andra IT-tunga företag om morgondagens stjärnor, så det är givetvis glädjande att vi nu fått in nya medarbetare i organisationen och att vi dessutom har en ambition att bli ännu fler framöver, säger Anna Ekvall. 

SCE #2 2020

  • Tema: Framtidens Lager
  • Fyra trender formar framtidens lager
  • Automation, mjukvaror, AI och nya kompetensbehov
  • Intervju: Niklas Rönnbäck, ”Sätt människan före tekniken”
  • Kommer 3D-printning eliminera lagret?
  • Supply chain effekter av covid-19?
  • Förpackningens roll i supply chain
  • Och mycket annat ..

Primo väljer Unifaun TMS

Danska Primo – en ledande global tillverkare av extruderade profiler i plast, gummi och kompositmaterial – har valt Unifaun TMS som globalt verktyg för sin Transport Management. Primo har sitt huvudkontor i Köpenhamn och 13 produktionsenheter i 8 länder, bland annat i Ryssland och Kina. Kunderna återfinns bland annat i energibranschen, offshoreindustrin, medicinteknik, transportbranschen och tillverkningsindustrin.

– Vi valde Unifaun TMS på grund av Unifauns aktiva attityd, befintliga ekosystem av transportörer, erfarenhet av att integrera med IFS och systemets inbyggda analysverktyg, Qlik Sense, säger Marika Solgård-Olli, ERP Manager på Primo.

Kristian Niklasson ny VD för Iptor

Mjukvarubolaget Iptor har utsett Kristian Niklasson till vd för bolagets nordiska verksamhet. Niklasson kommer närmast från befattningen som COO på Iptor. Samtidigt har Per Durlind utsetts till bolagets nordiske försäljningschef och ansvarig för Account Management och Customer Success. Durlind kommer närmast från Oracle Norden och har mångårig erfarenhet av försäljning av mjukvaror inom supply chain, planering och logistik.

Enligt Iptor är båda utnämningarna ett ett led i bolagets strävan att tillsätta regionala experter för att driva bolagets tillväxtplan. En viktig del av tillväxtplanen uppges vara att skapa ett ökat kundfokus genom en regional organisation som har en gedigen kunskap om kunderna och marknaden.

Iptor erbjuder mjukvarulösningar för distribution, supply chain management, planering och logistik. Bolagets 1 250 kunder finns i fler än 40 länder och Norden är bolagets största marknad.

H&M pausar sina inköp – står fast vid lagda order

I Tyskland har H&M fått stark kritik för sitt beslut att skjuta upp hyresbetalningarna för de 460 butiker som har stängts i kölvattnet på covid-19. Samtidigt visar bolaget upp en annan sida och accepterar att ta emot och betala för samtliga leveranser av redan producerade kläder från sina tillverkare. H&M gav beskedet när klädtillverkare världen över drabbas hårt av avbeställningar och försenade leveranser till följd av pandemin.

”Vi kommer att stå fast vid våra åtaganden gentemot tillverkarna genom att acceptera leverans av de plagg som redan är producerade eller i produktion”, säger H&M i ett pressmeddelande, där man även lovar att inte omförhandla priset på redan lagda beställningar. Däremot pausar man ytterligare order tillsvidare i avvaktar på hur situationen i världen utvecklas.

NetOnNet inför ”drive thru shopping” – minimerar corona

För att minimera smittspridningen av covid-19 lanserar nu NetOnNet Drive Thru shopping i alla sina lagershoppar i Sverige och Norge. Tjänsten bidrar till att göra det ännu enklare att köpa hemelektronik.

– Som en viktig omnichannel-spelare, som kombinerar Lagershop och e-handel, vill vi ge våra kunder en flexibel och säker handel oavsett hur de vill få sina varor levererade. När du beställer en vara online har du nu möjlighet att hämta din beställning genom vår Drive Thru-lösning, som ett alternativ till hemleverans eller till att gå in i en lagershop för att hämta varan, säger Peter Andersson, retailchef för NetOnNet. 

Kunden betalar online vid beställning och när varan är redo att hämtas får kunden ett SMS. Vid lagershoppen hämtas varan utomhus på angiven plats.

– Samtidigt ser vi att olika Drive Thru-lösningar används av bland annat biografer, livsmedelsbutiker och andra återförsäljare, så det är förmodligen något som många tycker är ett bra sätt för leverans av olika aktiviteter och aktiviteter. Vi erbjuder detta i alla våra 31 Lagershoppar i Sverige och Norge, och det fungerar som en naturlig del av våra Lagershop-koncept, säger Peter Andersson.

Blq Invest investerar 12,2 miljoner i TMS-BOLAGET Ingrid

SaaS-bolaget Ingrid får in 12,25 miljoner kronor i kapitaltillskott från Blq Invest. Investeringen ska göra det möjligt för Ingrid att erbjuda sin e-handelsplattform till fler e-handlare på fler marknader. Ingrid startades redan 2015 av Piotr Zaleski (bilden), som är bolagets vd. Idén var redan från start att hjälpa e-handlare att förenkla last-mile-leveransen för e-handlare och öka leveransupplevelsen för deras kunder. Ingrids mjukvara beskrivs som ett TMS (Transport Management System) som levereras som en molntjänst och automatiserar transportbokning för e-handlare och deras kunder. Några av bolagets e-handelskunder är Babyshop, Apotek Hjärtat, Plantagen och Adlibris – den sistnämnda är även delägare i Ingrid och står för cirka 30 procent av bolagets volym. Ingrids mjukvara uppges hjälpa e-handlaren att göra kundens köp- och leveransupplevelse så anpassad och smidig som möjligt och därigenom öka kundernas lojalitet och e-handlarens marginaler. Enligt ett pressmeddelande från Blq Invest hanteras Ingrid i dagsläget ca 10 % av de svenska e-handelsleveranserna till konsument.

NIKEs coronavirus playbook

NIKE är välkänt för sin förmåga inom supply chain och logistik, exempelvis har företaget under många år legat i topp på Gartners lista över världens 25 främsta företag inom supply chain management, senast på tionde plats (The Gartner Supply Chain Top 25 2019). I dessa tider visar NIKE prov på hur den snabbfotade försörjningskedjan ger en unik förmåga att hantera osäkerheter. Företaget har sedan tidigare byggt upp ett RFID-baserat system som gör det möjligt att ha koll på i princip alla sina produkter och därmed få visibilitet över vilka produkter som finns till försäljning och var de befinner sig. Systemet säkerställer i förlängningen att kunderna kan få sina varor levererade snabbt och precist. Systemet ger NIKE en viktig konkurrensfördel i en tid när restriktioner har införts kring transporter av både varor och människor. I tillägg till RFID-positioneringen så har NIKE byggt upp en förmåga att samla in och analysera data och optimera sin S&OP-planering, vilket uppges ge företaget en snabbfotad försörjningskedja end-to-end. Alla NIKEs e-handlare och ett stort antal traditionella handlare delar sina lager- och säljdata med NIKE för att säkra att bolagets globala lagernivåer hålls på rätt nivå. Sammantaget konstaterar NIKE att detta ger bolaget en möjlighet att i ett osäkert läge med fluktuerande efterfrågan hantera krisen på ett bättre sätt.

https://news.nike.com/earnings