PostNord Logistics Award 2021 – nominera senast den 14 februari

På grund av pandemins framfart ställdes evenemanget PostNord Logistics Award in 2020. Nu är det åter dags att dela ut Sveriges största logistikpris. Den 13 april koras Sveriges mest innovativa logistiklösning i samband med ett livesänt digitalt evenemang – nomineringar kan göras fram till den 14 februari.

Den 13 april arrangeras den 19:e upplagan av evenemanget PostNord Logistics Award. Tävlingen instiftades år 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik – innovativa logistiklösningar som levererar kundnytta, ökad effektivitet, hållbarhet och socialt ansvarstagande.

– I år kan vi återigen äntligen genomföra evenemanget där vi utser Sveriges bästa, mest innovativalogistiklösningarna. Vi ser fram emot att få många spännande nomineringar, så passa på att skicka in ditt bidrag! Vi ställer såklart om och gör evenemanget digitalt för att kunna genomföra det på ett säkert sätt, vilket gör att kanske ännu fler kan inspireras och vi kan ta lärdom av nya branschlösningar, säger Mathias Krümmel, Sverigechef på PostNord och medlem i PostNord Logistics Award namnkunniga jury.

PostNord Logistics Award är den enda logistikutmärkelsen i Sverige som alla företag och organisationer som har verksamhet i Sverige kan nomineras till. Juryn består av forskare, specialister och företagsledare – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet. I juryn sitter ordförande Mats Abrahamsson, professor i logistik, Lotta Lyrå, VD Södra, Mats Rignell, Supply Chain Executive, Peter Hesslin, Chef för affärsområdet e-handel och logistik på PostNord, Carl Lumsden, Logistikchef på Skruvat.se och Bythjul.com, Mathias Krümmel, chef för PostNord Sverige och Stefan Karlöf, projektledare för juryarbetet, Chefredaktör för Supply Chain Effect. 

– Vi söker de smartaste och mest innovativa lösningarna – hur stor eller liten verksamheten är spelar alltså ingen roll. Syftet är att lyfta fram de bästa lösningarna, som inspirera andra och bidrar till att utveckla kunskap såväl inom som utanför branschen, säger Mathias Krümmel.

Tävlingen belönar Sveriges smartaste logistik – innovativa logistiklösningar som levererar kundnytta, ökad effektivitet, hållbarhet och socialt ansvarstagande. Tävlingen är öppen för alla företag och organisationer, oavsett storlek, som bedriver verksamhet i Sverige. När juryn för PostNord Logistics Award fattar sitt beslut är det tre grundläggande kriterier som är utgångspunkten:

  • Logistiklösningens grad av kundnytta, innovationskraft, kreativitet och nytänkande.
  • Logistiklösningens effektivitet och påverkan på verksamhetens konkurrenskraft samt effektivitet och lönsamhet i verksamheten totalt sett.
  • Logistiklösningens bidrag till företagets samhällsansvar (CSR) i form av mindre klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden i supply chain.

https://www.postnord.se/vara-losningar/supply-chain-och-logistik/postnord-logistics-award/lamna-in-ditt-tavlingsbidrag

Halv miljard till Budbee – ska accelerera sin expansion

Start-up-bolaget Budbee – en last-mile-leverantör med fokus på hållbarhet och logtech – meddelar i ett pressmeddelande att att bolaget har tagit in ytterligare 525 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av AMF. Bolaget värderas i den aktuella finansieringsrundan till 2,7 miljarder kronor enligt Dagens Industri.

– När jag grundade Budbee 2015, insåg jag och mitt team den enormt stora potentialen i teknik som transformerar e-handelsleveranser, säger Fredrik Hamilton, Budbees grundare och vd, och fortsätter:

– Idag har vi en tjänst som älskas av miljontals människor i Sverige, Holland, Danmark och Finland. AMF är ett av Sveriges ledande pensionsbolag och vi är väldigt glada över att välkomna dem som en långsiktig ägare som stöttar vår ambition att växa och förbättra e-handelsupplevelsen för miljoner andra i Europa.

Budbee växte under det senaste året med 200% och ambitionen är att använda investerade medel för att ytterligare accelerera tillväxten i Europa. AMF står för totalt 240 miljoner kronor av den aktuella investeringen och resterande 285 miljoner går de befintliga investerarna in med, dvs. Stena Sessan, Kinnevik och H&M Co:lab. 

Budbee är ett techbolag som erbjuder en logistiklösning för e-handlare. Bolaget erbjuder en innovativ, flexibel leveranstjänst till 25 miljoner människor i Sverige, Nederländerna, Finland och Danmark.

pinDeliver och eDrop samarbetar kring obevakade hemleveranser

Last-mile-företagen pinDeliver och E-drop startar nu en gemensam satsning för att utveckla och effektivisera obevakade hemleveranser inom e-handeln. E-drop, som är ett dotterbolag till logistik och IT-företaget Nowaste Logistics AB, tillhandahåller en tjänst för mottagarfria leveranser med intakt kylkedja utan att någon person behöver få tillträde till konsumenternas hem. Det uppkopplade leveransskåpet placeras utanför hemmet och kontrolleras av mottagaren via en app. Förutom att köparen inte behöver vara hemma för att ta emot sin leverans så blir det möjligt att effektivisera logistiken eftersom att leveransfönstret blir större och transporter under rusningstid kan undvikas samtidigt som mer tidseffektiva leveransrutter kan planeras. I det aktuella samarbetets första steg integreras pinDelivers leveransplattform tekniskt med E-drops plattform. Det gör att leveranser som går genom pinDelivers leveransplattform enkelt och säkert kan levereras till E-drop.

– Det känns väldigt roligt att vi kan erbjuda våra kunder en möjlighet att leverera till E-drops skåp. Obevakade hemleveranser är ett leveransalternativ som ger fantastiska möjligheter att optimera logistiken så att hemleveranser kan bli mer hållbara, säger Patrik Thelandersson, VD för pinDeliver. 

– Något som är extra kul med vårt samarbete är att både vi och pinDeliver är oberoende aktörer som delar visionen om att förenkla och effektivisera hemleveranser inom e-handeln. Att vi kan integrera pinDelivers leveransplattform med E-drop gör att vi ökar servicen för våra kunder och tar nästa steg inom morgondagens obevakade hemleveranser, säger Susanne Hjorthagen, VD för E-drop.

På sikt kommer samarbetet att utvecklas och genom gemensam data kommer bolagen att undersöka och analysera obevakade hemleveranser ur flera olika perspektiv för att dra slutsatser kring de konkreta miljövinster obevakade hemleveranser inom dagligvaruhandeln bidrar till.

PinDeliver är ett leveranssystem för verksamheter som vill ha bästa möjliga precision i sina leveranser, dra ner på kostsam transporttid och samtidigt kunna ge alla parter den mest aktuella information som finns att tillgå avseende leveranstider.

eDrop, ett dotterbolag till Nowaste Logistics AB, erbjuder en tjänst som består av ett uppkopplat leveransskåp som håller matleveranser till konsumenter kylda.

Unifaun och Consignor har slutit avtal om samgående

Unifaun – en ledande svensk specialist på molnbaserade system för transportadministration (Transport Administration Systems, TAS) – går samman med norska branschkollegan Consignor. Genom samgåendet skapas en global spelare på TAS-marknaden, med tyngdpunkt i norra Europa. 

Enligt ett pressmeddelande kompletterar de båda bolagens system varandra väl och ger de båda bolagen gemensamt en ”best-of-breed funktionalitet” och en större geografisk täckning. Unifaun med rötter i Sverige och Consignor med rötter i Norge kommer med sin gemensamma förmåga att fortsätta att accelerera sin globala tillväxt, understödda av huvudägarna Marlin Equity Partners respektive Francisco Partners. 

”Ett nytt kapitel”

– Det här är ett enormt spännande nytt kapitel för vårt bolag. Vi är mycket nöjda med vårt partnerskap med Marlin, Francisco Partners och Peter Tang Thomsen och Consignors övriga ledning, när vi nu går vidare och drar nytta av de stora möjligheter som samgåendet ger oss för att driva innovation i branschen och värde för våra kunder, säger Leif Bohlin, vd i Unifaun. 

– Sammanslagningen av våra talangfulla, passionerade team och våra lokala och globala resurser kommer att driva ytterligare värdeskapande för både våra kunder och medarbetare, säger Peter Tang Thomsen, Consignors grundare och vd i en kommentar och fortsätter:

– Tillsammans kommer vi leverera exakt det som våra kunder söker; en integrerad helhetslösning för TAS som hjälper kunderna att reducera sina transportkostnader och samtidigt förbättra leveransupplevelsen för alla aktörer i försörjningskedjan.

Samgåendet kräver godkännande

Så snart samgåendet har godkänts av berörda konkurrensmyndigheter kommer de båda bolagen sammanföras i en gemensam verksamhet. Vilket varumärke som bolaget kommer att använda framöver har inte beslutats. De finansiella transaktionerna bakom samgåendet har inte offentliggjorts. 

Unifaun erbjuder innovativa och högkvalitativa TAS-lösningar för varuägare, transportörer och mottagare i det europeiska ekosystemet för transport. Under 2019 hanterades över 300 miljoner sändningar av Unifauns system. Bolaget har drygt 200 anställda i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Holland, Belgien, Tyskland och Polen.

Consignor stöttar sina kunders leveransprocesser genom att göra det enklare, snabbare och mer kostnadseffektivt att leverera och genom att göra leveransen till en konkurrensfördel. Bolaget har drygt 170 anställda I Oslo, Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn, Aarhus, Bukarest och London.

Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin visar på stark återhämtning

PMI ökade till 64,9 i december till 64,9 från 59,8 i november. Det är den största månatliga ökningen sedan i somras vilket stärker bilden av en utbredd konjunkturåterhämtning i svensk tillverkningsindustri. Det är ett överraskande starkt utfall som antas bero på en växande världshandel, men kanske även av en ökad optimism i samband med den påbörjade coronavaccineringen, menar Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Samtliga delindex bidrog till uppgången i PMI-total. Leverantörernas leveranstider och sysselsättning bidrog sammantaget med 2,7 indexenheter följt av produktion (1,0 indexenheter) och orderingång (0,9 indexenheter). Lager bidrog med 0,4 indexenheter. Noterbart är att nyanställningsbehovet i tillverkningsindustrin ökar igen samtidigt som index för leveranstiderna nådde en ny toppnivå. Tillverkningsföretagens produktionsplaner blev mer expansiva i december än i november och indexet noterades till 67,6. Det är andra månaden i rad som indexet är högre än historiska snittet (63,6).

– Prisindexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg med hela 13,7 indexenheter i december till 71,9 jämfört med 58,2 i november. Pristrycket från producentledet ökar efter långvarig period med sjunkande priser och allt fler inköpschefer rapporterar nu om stigande råvarupriser. Detta är ännu ett tecken på att svensk industri går på allt högre varv, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång.

Aditro Logistics startar utvecklingshub

3PL-bolaget Aditro Logistics bygger upp en utvecklingshub – Logtech Hub – för att ta fram de mest innovativa och ledande tech-lösningarna inom logistik. Bolaget säger i ett pressmeddelande att syftet är att ytterligare automatisera verksamheten och att ta fram smartare lösningar och att ägaren – finska Posti-koncernen – ger bolaget stora förutsättningar att öka sin tillväxt och fortsätta implementera ny teknik i verksamheten. Mot den bakgrunden har man nu tagit initiativet till att starta en Logtech Hub, vilket är en egen avdelning vars syfte är att skapa ledande, innovativa tech-drivna lösningar.

– Logistik är idag en central fråga för nästan alla bolag. Kundmöte och kundupplevelse byggs idag till stor del av logistiken och fortsatt är såklart kostnadseffektivitet en viktig fråga. För att förstärka logistiken som en konkurrensfördel för våra kunder startar vi nu Logtech-hub, säger Johannes Gussander, VD Aditro Logistics. 

– Logtech-hubens uppdrag är att addera innovativa och banbrytande technologier i logistikkedjan för att våra kunder ska överträffa sina kunders förväntan”, fortsätter Gussander. 

Just nu pågår en rekrytering av en Chief Digital Officer som ska leda arbetet framöver med stor frihet att forma arbetet med att ”ta fram morgondagens lösningar för logistikens och Retail-branschens utmaningar”. 

Aditro Logistics är, med över 225 000 kvadratmeter i egna logistikcenters, ett av de större 3PL-bolagen i Norden. Företaget erbjuder logistiktjänster till ledande företag inom retail, e-com och FMCG. Bolaget ingår sedan 2020 i Posti Group. 

Mathias Krümmel ny vd på PostNord Sverige

Mathias Krümmel blir ny vd i PostNord Sverige AB. Han tar över rollen från PostNords koncernchef Annemarie Gardshol, som har haft rollen som Sverigechef sedan 2018. Mathias Krümmel har arbetat i koncernen i tjugo år, bland annat som chef för affärsområdet Solutions och som försäljningsdirektör under 2014-2017. Närmast kommer Mathias från rollen som vVD och chef för produktion i PostNord Sverige AB. Mathias kommer att ingå i koncernledningen där han rapporterar till Annemarie Gardshol.

– Det är med stor ödmjukhet, men också med stor nyfikenhet, jag ser fram emot min nya roll som vd för PostNord Sverige. Vi är på en spännande transformationsresa och jag ser fram emot att göra denna resa tillsammans med PostNord Sveriges alla medarbetare och kunder. Det är en ära och ett stort ansvar att få leda vår satsning med att göra vardagen enklare för alla som bor och verkar i Sverige, säger Mathias Krümmel i en kommentar.

Jonas Nilson till Norrköping Science Park

Jonas Nilson har utsetts till ny vice VD i Norrköping Science Park och tillträder sin nya befattning den den 1 februari nästa år. Jonas kommer närmast från rollen som Head of Orio Logistics, Orio AB, en verksamhet som har nått stora framgångar under senare år.

– Jag är hedrad, ödmjuk, inspirerad och full av energi att bidra till nästa steg i utvecklingen av Norrköpings Science Park, säger Jonas Nilson, som själv har bott i Norrköping under större delen av sitt liv. Yrkesmässigt är han ett verkligt proffs inom supply chain och logistik, med en civilingenjörsutbildning från Linköpings universitet i bagaget. Under åren har Jonas Nilson bland annat arbetat som affärsområdeschef på logistiktjänsteföretaget Sonat och som Supply Chain Director Europe på Thin Film Electronics. Han har även varit engagerad som styrelseledamot i logistikföreningen Plan. Nu är siktet inställt på att skapa ännu mer innovation och nya affärsverksamheter i Norrköping.

– Norrköping som historisk industristad, ett bra utvecklingsdriv och stark koppling till forskning inom tydliga framtidsområden skapar onekligen unikt bra förutsättningar. Norrköping Science Park har en stark utveckling de senaste åren, så den resan ska vi accelerera. Maximera förutsättningarna för företag, entreprenörer, forskning och det offentliga för att få innovationer till hållbara affärer och därmed arbetstillfällen. Vi skall göra det på vårt eget ”Norrköpingsvis” med mycket öppenhet, kommunikation, handlingskraft och samarbeten med ett fokus på våra tre starka områden; visualisering, tryckt elektronik och effektiv logistik. Nu är detta mina helt spontana tankar innan jag börjat. Jag ser verkligen fram emot att sätta mig in i det hela på ett djupare plan tillsammans med det övriga kompetenta science park-teamet.

Norrköping Science Park stöttar nyföretagande och affärsutveckling i Norrköpings kommun. Basen är ett brett nätverk där företag och individer kopplas samman. Prioriterade områden är företag inom visualisering, tryckt elektronik och smart logistik – såväl nystartade företag som mer etablerade SME-företag och storföretag.

Den Heliga Graal i supply chain management

Utmaningen att skapa tillräcklig visibilitet i försörjningskedjor och nätverk har av supply chain tänkaren Adrian Gonzales betecknats som områdets heliga Graal – det vill säga i överförd bemärkelse något som är hett eftertraktat men närmast ouppnåeligt. Med det konstaterat kan man dock invända att möjligheterna för visibilitet idag är större än någonsin tidigare. Det utvecklas ständigt bättre systemlösningar, samverkansplattformar, spårnings- och trackingtekniker som ska bidra till leverantörers, kunders och konsumenters krav på transparens. Helst i realtid.

Med AI och ML i de moderna planeringssystemen för SCM kan vi dessutom ta hänsyn till allt fler faktorer; såsom väder, trafiksituation, kampanjer m.m. som kan ligga till grund både för automatiserade beslut men också för ett lärande som ger bättre framtida prognoser och bättre och snabbare beslut.

Den ”visibilitet” som i första hand efterfrågas är väldigt grundläggande: vilka varor har skickats och exakt var i leveranskedjan befinner de sig just nu. Enbart den informationen skapar förutsättningar för en mycket bättre planering, effektivitet och kundservice. Att detta till synes enkla informationsbehov är så svårt att tillgodose i många fall beror på flera saker. För det första är den data som behövs oftast spridd hos många olika parter och i många olika system. Lägg till detta den ovillighet som fortfarande finns på sina håll att dela med sig av data. Andra orsaker är att det ibland upplevs som alltför krångligt och dyrt att åstadkomma en god transparens.

Senaste numret av Supply Chain Effect kretsar till stor del kring den centrala frågan om visibilitet och datadelning i supply chain. En fråga som är grundläggande och utmanande för alla som jobbar med supply chain management och logistik, men som dessutom är central för alla som jobbar med försäljning eller har ett övergripande verksamhetsansvar. E-handeln och dess främsta förebilder har definitivt gått i täten för en utveckling där datatillgång, visibilitet och transparens blir ett allt mer självklart krav som ställs av konsumenterna. Den utvecklingen har gjort att vi alltmer ställer samma krav på visibilitet i våra yrkesroller. I kombination med en snabb teknikutveckling och ett ökat hållbarhetsfokus skapar detta ett marknadsdriv som kanske ganska snart kommer att förvandla den heliga graalen i supply chain management till något mer än en vision!

Stefan Karlöf, chefredaktör

IoT för supply chain och logistik – vad händer?

IoT, Internet of Things var för några år sedan ett vanligt förekommande ämne i den här tidningen och i andra liknande publikationer. De främsta förespråkarna såg ”sakernas internet” som nästa stora revolution i internetutvecklingen och en omdanande teknik för logistik och varuförsörjning. Men vad har hänt under de senaste åren och var befinner sig IoT-utvecklingen idag?

Till att börja med kan det konstateras att IoT anses ha uppstått som fenomen redan 1982 när några teknikstudenter hade kopplat upp en läskmaskin till dåtidens internet. Studenterna hade programmerat en sensor att kontrollera maskinens läsktillgång och temperatur. Numera betraktas IoT som ett nätverk av uppkopplade enheter som samlar in och delar data med varandra. 

Marknaden värderad till 10 000 000 000 000 kronor

Efter den inledande hypen med inflaterade förväntningar är IoT i dag stark tillväxt, fast mer i det tysta. Analysfirman Gartner förutspår att antalet IoT-anslutna enheter kommer att uppgå till 43 miljarder 2023, och McKinsey konstaterade 2019 att andelen företag som använder IoT ökade från 13 % till 25 % från 2014 till 2019. Analysfirman IDC förutspår att hela IoT-marknaden kommer att uppgå till 1,2 trillion dollar om endast två år, vilket översatt till svenska kronor motsvarar 10 biljoner, alltså 10 000 000 000 000 kr. Kort sagt, marknaden är allt annat än liten och tillväxten är snabb. Samtidigt och paradoxalt nog är användningen inom logistikområdet inte särskilt synlig, trots att den totala transportbranschen uppges spendera 40 miljarder dollar på IoT under 2020. 

– En orsak till att IoT inte har slagit igenom brett inom logistik och transport är att viljan till samarbete har varit olika stor inom olika transportslag. Inom området sjö- och vägtransporter så har de enskilda bolagen sett sin information som en konkurrensfördel som man inte har velat dela med andra. Men inom flygfrakten så har branschorganisationen IATA gjort en del för att utveckla standarder och främja utvecklingen och inom containerfrakt arbetar Digital Container Shipping Association med liknande initiativ, förklarar Erik Lund, Head of IoT Tracking Division på Sony Network Communications Europe.

”Black Swan Event”

I Sony Network Communications verksamhet så är IoT divisionen en ”scale up”, det vill säga en verksamhet som ska växa kraftigt under kommande år. För transport- och logistikbranschen så erbjuds tjänsten Visilion, en IoT-lösning som ger transportören eller varuägaren realtidsinformation om ankomster och avgångar, positionering samt temperatur, stötar och lägesförändringar som försändelsen utsatts för. Alltsamman levereras som ett system som består av trackers och sensorer som samlar in och överför data till en molntjänst som kan integreras med de flesta TMS eller affärssystem.

 – Andra skäl till att det tagit tid att få genomslag med IoT i transport- och logistikbranschen är att molnteknologi inte har använts förrän på senare tid. Dessutom har branschen inte riktigt sett nyttan tror jag, säger Erik och konstaterar att 2020 har blivit något av ett ”Black Swan Event” som har skakat om hela näringslivet, inklusive transport- och logistikbranschen: – Med pandemin behövde företagen plötsligt och oväntat veta exakt var deras kritiska varor och komponenter befann sig, exempelvis inom automotive- och modebranscherna, men ofta saknades de lösningar som behövdes för att kunna agera tillräckligt snabbt. Nu ser vi en renässans för supply chain resilience och agility och jag tror att de frågorna kommer att drivas allt mer från företagslednings- och styrelsenivån, vilket kommer att sätta fart på investeringarna i olika tekniklösningar.

Många tillämpningsområden

Nyttan med IoT för transport och logistik handlar inte bara att få leveransinformation i realtid från fordon, så kallad utomhuspositionering. IoT-teknik kan även användas för att få koll på lagersaldon, tillgänglighet av varor och för att få information om status och underhållsbehov på lokaler, maskiner, fordon och annan utrustning som används i supply chain. Den största marknaden är för IoT är enligt analysföretaget IDC Tillverkningsindustrin (44%) följt av Smarta hem (19 %), Asset Management (19 %) och Freight Monitoring (18 %).

– Branschen består i princip av två delar, dels de renodlade hårdvaruspelarna som tillverkar trackers och sensorer, dels de som erbjuder system för att fånga in datainputs. Sen finns det en tredje hybrid som vi är ett exempel på. Vi utvecklar både hårdvaran och erbjuder en molnplattform där vi integrerar, analyserar och presenterar all information på ett överskådligt sätt, förklarar Erik och berättar att Visilion är en av flera IoT-lösningar som erbjuds av Sony Network Communication Europe.

”För mycket tekniksnack”

– Det har hänt mycket med IoT generellt. Vi vänder oss till slutkunder ofta globala tillverkare och transportörer som börjar förstå fördelen med spårbarhet och visibilitet. Många vill nu ha spårbarhet i de stora komplexa flödena och ser affärsnyttan, men har tidigare saknat kunskap om affärsmöjligheterna, säger Erik och konstaterar att tekniken blir allt bättre och prismässigt mer överkomlig vilket ytterligare driver på utvecklingen. Samtidigt betonar han vikten av att börja i kundens affär och fokusera affärsnyttan snarare än tekniken.

– För att en potentiell kund ska göra en investering i en IoT-lösning så måste du ha ett genomarbetat business case som baseras på en god förståelse för kundens affär. En större IoT-lösning är ett stort affärsbeslut som ska lyfta verksamheten och generera lönsamhet. Här måste alla företag som är verksamma inom IoT bli bättre på att prata om affärsnytta, konkurrenskraft och lönsamhet. Ofta blir det för mycket snack om tekniken. 

Ung fragmenterad nisch

IoT-branschen som helhet går som tidigare konstaterat bra och är i stark tillväxt. Branschen är dock stor, ung och fortfarande fragmenterad, med mängder av olika aktörer. Det finns ett femtiotal spelare som utvecklar avancerad hårdvara och mångfalt fler innovativa start-ups – både inom hård- och mjukvarusegmenten – som är generöst finansierade med riskkapital. De techbolag som har funnits med under några år och hunnit etablera sig dubblar eller tripplar redan sin omsättning varje år. Ett exempel inom supply chain-området är amerikanska Roambee som startades 2013 med bland annat Deutsche Telecom som en av de största delägarna. Ett annat är Bostonbaserade Tive som växer snabbt och är väl kapitaliserat. I transport- och logistikbranschen har alla de stora globala transportörerna satsat på IoT och anses ligga ganska långt framme i sin utveckling, vilket väntas driva på branschens mognad. 

Artikeln har även publicerats i Supply Chain Effect # 6, 2020.