Packrobotar till Amazon

Att automatisera plock och pack är ett hett önskemål från de flesta. Kostnaderna för plockning och packning utgör huvudparten av kostnaden i en lagerverksamhet. Amazon går i täten även inom detta område och installerar automatsik packning i sina 55 amerikanska lager/fulfilment centers. Enligt företagets beräkningar kommer automationen att ta bort 24 packarbetare på varje anläggning, vilket innebär cirka 1 300 medarbetare totalt.

Redan för några år sedan började Amazon testa den automatiserade packningen, där varor färdas längs ett transportband, scannas och automatiskt packas i kundanpassade leveranslådor.

Amazon bedömer att investeringen i den automatiserade packningen kommer att betala sig på två år. En packmaskin kostar cirka 10 miljoner kronor och därutöver tillkommer driftskostnader. Målsättningen är att reducera personalkostnader och öka lönsamheten i verksamheten genom att automatisera de mest arbetsintensiva lageraktiviteterna.


.

Leveransroboten Digit tar paketet till dörren

Den allra sista leveranssträckan inklusive kundmötet har kommit i fokus under senare år. Last mile har blivit den sista metern med målet att både lyckas leverera effektivt och ge mottagaren en bra leveransupplevelse.

Roboten Digit kan helt autonomt navigera in till mottagarens hem och dessutom likt en människa gå upp och ner för trappor. Tanken är att roboten ska samverka med förarlösa leveransfordon och i kombination lösa hela den sista leveransen utan mänsklig medverkan. När en förarlös leveransbil anländer till en viss destination vecklar Digit ut sig själv ur bilens baklucka, tar med sig avsett paket och går direkt till mottagarens dörr. Till skillnad mot flera andra leveransrobotar så är Digit utvecklad för att se ut och gå som en människa .

En intressant fråga är ifall mottagarna kommer att föredra den robotiserad leveransupplevelse framför den mänskliga?

Källa: Business Insider

AI rankas högst I Digital Supply Chain Investment Survey

JDA Software och KPMG har för andra året i rad genomfört undersökningen Digital Supply Chain Investment Survey. Av undersökningen framgår att end-to-end visibilitet i försörjningskedjan i kombination med artificiell intelligens (AI), maskininlärning (ML) och kognitiv analys har högsta prioritet. 

Undersökningen visar att spårbarhet och visibilitet i försörjningskedjan fortsätter att vara det område där flest företagsledare väljer att investera i (77 %). För att uppnå visibilitet uppger 82 % av respondenterna att de planerar att implementera eller testa kognitiv analys under de närmaste 24 månaderna. 62 % uppger att de under de kommande 24 månaderna avser att implementera eller testa AI/ML för att uppnå önskad visibilitet. Av undersökningen framgår även att AI/MI är den teknologi som antas ha störst påverkan på verksamheten (80 %). De företagsledare som besvarade undersökningen anser att AI/ML kommer att få störst betydelse för lageroptimering (51%), prediktiv distribution (45%) samt optimering av distributionsnätverk (42%).

– Det finns en stor uppsida med att implementera teknik som artificiell intelligens och maskininlärning i syfte att förbättra och effektivisera verksamheten. Företagsledare i Sverige, och i andra högteknologiska länder, börjar i allt större utsträckning snegla på en autonom försörjningskedja med prediktiv end-to-end visibilitet. Givet att teknologin och lösningar redan finns där är det hög tid att företagsledare på allvar investerar i nästa generations försörjningskedja och tar kontroll över sina flöden, säger Johan Reventberg, President, JDA Software, EMEA.

DB Schenker väljer Descartes tullsystem

DB Schenker väljer Descartes tullhanteringssystem, GCT, som automatiserar hanteringen av tulldeklarationer och tullager.

– Vi vill uppnå en modernare tullhantering samtidigt som ny EU-lagstiftning innebär stora utmaningar i att hålla vårt gamla system uppdaterat. Med Descartes lösning kan vi producera förtullningar på ett effektivare sätt och förhoppningsvis öka våra marknadsandelar genom ett smartare utbud av tulltjänster, säger Mikael Eriksson, Head of Customs på Schenker AB i Sverige.

Med systemet får DB Schenker en gemensam lösning för tullhantering vid bolagets verksamheter i Sverige, Norge och Danmark. Systemet ger bland annat möjlighet att ta emot och hantera tulldokument elektroniskt och ökar produktiviteten genom att automatiskt generera export- och importdokumentation i en integrerad process.

Amazon lanserar fraktbokningstjänsten freight.amazon.com

I det tysta har Amazon lanserat en digital fraktbokningsplattform rapporterar nyhetssiten Freightwaves. På plattformen erbjuds transportkapacitet till priser som ligger mellan 26-33 procent under de ordinarie marknadspriserna. Syftet med den nya portalen är att erbjuda Amazons kunder att boka transporter till lägre priser och på samma gång säkerställa att man får de priser och den kapacitet som behövs för att Amazon ska kunna växa planenligt och säkra de nyligen lanserade en-dagars-leveranserna. I ett första steg erbjuds plattformen i ett antal utvalda amerikanska delstater.

Amazons godsflöden är redan enorma och bolaget har ett unikt stort nätverk av transportörer och kunder/varuägare. Genom att sammanlänka varuägarna med transportörerna tillvaratas nätverkseffekter och Amazon kan bygga upp en mäklarfunktion där man får större intäktsströmmar från transporterna. Amazon är redan en av världens tio största speditörer av sjöfrakt från Asien till USA och satsningarna på att bygga upp egen logistikkapacitet intensifieras oavbrutet och med digitala verktyg och plattformer som driver effektivitet och reducerar kostnader.

Källa: Freightwaves

UPS ruttplanerar med Google

Samarbetet med Google Cloud Platform innebär att UPS tar ett ytterligare steg i sin digitalisering. Genom att göra det möjligt för UPS chaufförer att oavbrutet under en rutt få exakt information om vart man ska åstadkoms en mer effektiv och smart ruttplanering som uppges ge besparingar i storleksordningen 400 miljoner dollar per år. Chaufförerna får kontinuerligt uppdaterad information om sina dagliga ca 120 upphämtningar och avlämningar inklusive besked om när och var det är dags för lunch. UPS använder även Googles tjänst BigQuery för att få omfattande prognoser vikt och form på paket, storlekar på paket, lagerkapacitet, kunddata med mera i hela sitt leveransnätverk. Googles plattform möjliggör på detta sätt storskalig dataanalys och maskininlärning baserad på inhämtade data. Enligt Google Cloud kommer UPS årligen spara 400 miljoner dollar genom att använda Googles plattform och mjukvara och därigenom kunna leverera till lägre kostnad, smartare och mer agilt. UPS startade redan 1907 som ett budföretag och är i dag världens största aktör inom paket och specialtransporter. 

Orkla väljer Unifaun för TMS

Norska industrikonglemeratet Orkla väljer Unifaun som TMS-partner. Parterna har ingått ett avtal där Unifauns TMS används för att skapa visibilitet i och kontroll över Orklas samtliga transportflöden. Implementeringen av Unifaun TMS inleds under kvartal 2 2019.

– Vi valde Unifauns TMS systemet har förmåga att hantera stora, komplexa organisationer med många processflöden och affärsbehov. Orkla är verksamt i en snabbrörlig bransch där time-to-market är en realitet varje dag, därför var det viktigt för oss att ha en partner som ger oss en flexibel och skalbar lösning, eftersom den ska implementeras på alla våra bolag och sitter, säger Karin Storvik, Senior Vice Presodent Orkla Group Procurement.

– Under åren har vi arbetat med ett flertal av Orklas siter och med deras hjälp kunnat visa hur pass kraftfullt Unifauns Transport Management System är. Att Orkla Group nu implementerar vårt TMS i konkurrens med många andra system är definitivt ett ytterligare erkännande av hur framgångsrik vårt arbetssätt har varit och den lösning som vi erbjuder, säger John Ramando, försäljningschef TMS, Unifaun.


STORSATSNING PÅ ROBOTAR HOS WALMART

Efter omfattande pilottester under 2018 investerar nu Walmart i 4 000 butiksrobotar av olika slag. En robot (Auto-S/bilden) är utformad för att scanna hyllor för att säkra tillgänglighet, rätt placering och prismärkning. En annan robot scannar och sorterar varor från lastbilar. En robot städar butiksgolven och ytterligare en robot hanterar automatisk utlämning av de varor som kunden köpt på nätet och hämtar i butik. Den utökade flottan av robotar är ett sätt för dagligvarujätten att frigöra butikspersonalen från logistikarbete så att de i stället kan ägna sin tid åt att ta hand om kunderna, ge service och sälja. I en kommentar säger Walmart att man ”med framtidsteknik vill ge företagets medarbetare en ökad arbetstillfredsställelse” i en föränderlig bransch. Satsningen på robotar sker samtidigt som debatten om robotiseringens effekter på sysselsättning är intensiv i USA. Nyligen pubilcerades en studie från Brooking Institute som förutsåg att en fjärdedel av de amerikanska jobben är i farozonen. Samtidigt finns det en press på ökade löner i hela detaljhandelssektorn, där bland annat konkurrenterna Target, Costco och Amazon har förbundit sig att betala minst 15 USD/per timme i minimilön. 

KÄLLA: Walmart

Amazon förvärvar Canvas Technology

Med förvärvet av robotbolaget Canvas Technology fortsätter Amazon att investera i avancerad logistikteknik som i allt större utsträckning används i e-handelsjättens lager och distributionscenters. Det första större förvärvet skedde 2012 när robottillverkaren Kiva Systems köptes för 775 miljoner dollar. Kiva bytte senare namn till Amazon Robotics och noterades på Nasdaq. Amazon Robotics automatiserar lager och distributionscenters med en palett av olika automationstekniker, däribland mobila robotar, maskininlärning och AI samt olika sensortekniker för att uppfatta, känna igen och förstå objekt, språk och kommandon. Köpeskillingen för Canvas Technology har inte offentliggjorts och vilka planerna är med förvärvat har inte heller kommenterats närmare. En talesperson för Amazon säger i en kommenterar till förvärvet att ”de båda företagen delar en gemensam framtidsvision där människor arbetar tillsammans med robotar”. Canvas Technology är baserat i Colorado, USA.

SCE #2 2019

  • TEMA: Automation och digitalisering i supply chain
  • Intervju Henric Hasth: ”Dagens styrelser behöver mer supply chain-kompetens”
  • Mycket att vinna med Inbound Control
  • ”Framtidens logistiklösning” hos Sportamore
  • Många krav på e-handelsdistribution