I tisdags offentliggjorde JDA Software att bolagets varumärke går i graven efter 35 år och med omedelbar verkan byter verksamheten namn till Blue Yonder. Namnbytet är ett led i bolagets förflyttning mot att erbjuda sina produkter i molnet och utvecklas mot en framtid av oändliga innovationsmöjligheter och ständiga förbättringar, berättar företaget i ett pressmeddelande. En ny tagline har även skapats, ”Fulfill Your Potential!”, vilket ska återspegla företagets mission.
“After great contemplation and research, we have come to the conclusion that our company brand needs to reflect the major transformation that our business has undergone in recent times. We have outgrown the name and it is time for us to rename the company,” kommenterade Girish Rishi, CEO i Blue Yonder namnbytet.
JDA förvärvade det tyska AI-bolaget Blue Yonder i augusti 2018. Genom att använda Blue Yonder som varumärke för hela verksamheten betonas betydelsen av artificiell intelligens och maskininlärning för supply chain, logistik och detaljhandel. Blue Yonders AI och ML-teknik är grunden för bilagets ”Luminate end-to-end digital fulfilment platform”, som lanserades 2019.
Shippeo, en europeisk specialist på realtidsinformation för globala transporter, får ett kapitaltillskott på 20 miljoner Euro (motsvarande 210 Msek) via en B-runda ledd av NGP Capital och ETF Partners tillsammans med Bpifrance Digital Ventures samt Partech som även deltog i A-rundan.
Shippeo tillhandahåller prediktiv- och realtidsvisibilitet för varuleveranser. Den AI-baserade plattformen aggregerar data från hundratals källor för att beräkna leveranstiden med en noggrannhet som uppgår till 98 procent. Sedan företaget grundades 2014 har det byggts upp framgångsrikt och har i dag över 50 stora kunder i 40 länder, bland dem Leroy Merlin, Carrefour och Schneider Electric. Antalet anställda har sedan starten tiofaldigats och Shippeo har nu 80 anställda på sju olika kontor i Europa. Under det senaste året har Shippeo ökat sin omsättning med 300 procent och är ett av Europas snabbast växande startup-bolag inom logtech.
– Vi är mycket stolta över att kunna välkomna dessa toppinvesterare. Deras internationella nätverk och gedigna erfarenhet inom mobilitetssektorn kommer att vara en viktig tillgång i vår ambition att bli världsledande inom en marknad som omsätter 6 miljarder dollar. Genom att ta realtidsinformation i leveranskedjan till en helt ny nivå ska vi öka värdet för transportköpare och transportörer. På sikt kommer vi att omdefiniera godstransporterna helt, säger Pierre Khoury, CEO och Lucien Besse, COO på Shippeo.
Shippeo ska använda det nya kapitaltillskottet för att ytterligare stärka sin marknadsledande position i Europa med ambitionen att femdubbla sin kundbas samt utöka teamet med 150 nya tjänster inom datavetenskap, IT, försäljning och verksamhet. Dessutom ska bolaget tredubbla sina investeringar i FoU kring AI och automatisering, för att uppnå ökad verksamhetsnytta och ökad kundvisibilitet i leveranskedjan.
Supply Chain-industrin är fortfarande fragmenterad och digitaliseringen skapar enorma möjligheter att omvandla branschen, bland annat genom att erbjuda realtidsvisibilitet genom hela leveranskedjan på det sätt som Shippeos lösningar gör.
”Vi är väldigt glada och stolta över att kunna gå ut med denna nyhet. Investerarna delar vår ambition att etablera oss som den ledande aktören på de nordiska marknaderna och jag ser fram emot att hjälpa de nordiska företagen att gå från en reaktiv till en prediktiv supply chain.”
– Vi är väldigt glada och stolta över att kunna gå ut med denna nyhet. Investerarna delar vår ambition att etablera oss som den ledande aktören på de nordiska marknaderna och jag ser fram emot att hjälpa de nordiska företagen att gå från en reaktiv till en prediktiv supply chain, säger Jonatan Rajala, Strategic Account Executive på Shippeo.
Malin Schäfer lämnar jobbet som vd på automationsföretaget Knapp AB och blir vVD på tredjepartslogistikern Nowaste Logistics. Malin tillträder sin nya roll under hösten 2020.
– Det ska bli oerhört roligt att få komma till Nowaste och fortsätta resan tillsammans med fantastiska medarbetare, kunder och leverantörer. Ett företag med starka grundvärderingar, en tydlig gemenskap och teamkänsla och där man låter både medarbetare och kunder få stå i centrum. Ett 3PL-företag med bland annat erfarenhet av FMCG i kombination med automation och IT är en väldigt bra bas att stå på för att kunna hantera framtidens krav från marknaden, säger Malin Schäfer.
– Malin är en drömvärvning för oss. Med all den kunskap och erfarenhet hon har inom IT, automation och projektledning så ser jag henne som en viktig pusselbit i arbetet med att bygga Sveriges ledande logistikföretag, säger Johan Kallin, VD på Nowaste Logistics.
Nowaste Logistics är ett tredjepartslogistikföretag med ca 500 anställda och en omsättning på 490 Msek (2018).
Svenska logtechbolaget Sendify tar in 1,7 miljoner euro – ca 18 Msek – från Berlinbaserade vencap-bolaget Atlantic Labs, som tidigare investerat i bland annat Soundcloud, GetYourGuide, Omio och Jodel. Därmed tar Sendify för första gången in externt kapital i bolaget.
– Sedan starten, 2015, har jag haft möjligheten att egenfinansiera Sendify från min tidigare resa, vilket har gjort att Sendify har kunnat växa på med en långsiktig agenda från dag ett. Nu har vi nått en punkt där vi är i en bra position för att växla upp och då ser jag att det finns värde av ytterligare tillväxtkapital , säger Fredrik Edeland, VD på Sendify.
Investeringen sker i samband med att Sendify rekryterat Saltsidegrundaren Nils Hammar och juridikentreprenören Johan Norin till sin styrelse, som kommer att vara viktiga pusselbitar i arbetet att leda företaget mot nya marknader. Expansiv tillväxt, produktutveckling och internationalisering står näst på tur. Kapitalet kommer att lägga grunden för en expansion av Sendifys fraktbokningstjänst, som hittills hjälpt över 3 000 småföretagare i Sverige att frakta till och från hela världen.
Sendify grundades av entreprenören Fredrik Edeland i slutet av 2015 och är en end-to-end-tjänst för småföretagare för att beräkna pris, boka och spåra frakt. Under 2019 mer än dubblade Sendify sin omsättning, från 11 miljoner SEK till över 26,3 miljoner SEK. 3 000 småföretagare använder i dagsläget Sendify för sina frakter. År 2019 tog Fredrik Edeland hem andraplatsen i Företagarnas tävling ”Årets Unga Företagare”.
I en färsk studie från analysföretaget Gartner uppger 85 % av tillfrågade logistikchefer att deras outsourcing-budget kommer att öka med mer än 5 % under 2020. Resultatet är därmed i linje med hur logistikcheferna besvarade frågan året innan, vilket innebär att logistikoutsourcing är ett fenomen i fortsatt tillväxt.
“Outsourcing av en eller flera logistikaktiviteter har blivit det normala, Frågan är inte längre om man ska outsourca eller inte, utan vad och hur mycket som ska outsourcas. Att utvärdera olika outsourcingstrategier har blivit en prioritet för logistikledare,” säger Courtney Rogerson, senior principal analyst vid Gartner Supply Chain Practice.
Ökningen av logistikoutsourcing antas bero på att det stöttar affären. 70 % av respondenterna uppger att funktionella mål, end-to-end mål och företagsövergripande mål har mötts eller överträffats med hjälp av outsourcing till externa aktörer, exempelvis till tredjepartslogistiker/3PLs .
Teknik, hastighet och visibilitet
Av undersökningen framgår att logistikledarnas främsta mål måste förverkligas av outsourcingstrategin. Hälften av respondenterna uppger att uppdaterade IT-system, ökad snabbhet och förbättrad visibilitet är de viktigaste målsättningarna under 2020.
Gartner 2019 Logistics Outsourcing Strategy Survey baseras på en intervjuundersökning med 190 respondenter i Nordamerika, Europa och Asia-Pacific.
Toyota Material Handling Europe (TMHE), med huvudkontor i Mjölby, har utsett Ernesto Domínguez till ny VD och koncernchef. Ernesto är idag vd i bolagets franska försäljningsbolag och tillträder sin nya befattning den 1 april.
Ernesto Domínguez är 53 år och började som vd på Toyota Material Handling i Spanien (dåvarande BT España) år 2000. Sedan 2016 är han vd för TMHE’s franska försäljningsbolag.
”Vi står vid ett vägskäl där vi fortsatt behöver utveckla vår traditionella affär för att vara relevanta för våra nuvarande kunder. Samtidigt behöver vi utveckla vår verksamhet och våra relationer inom nya tillväxtområden. Jag är stolt men ödmjuk inför våra utmaningar framöver och ser fram emot att ta mig an dem i samarbete med våra kunder, partners och mina kollegor i hela Europa ”, säger Ernesto Domínguez i en kommentar.
Utnämningen av Ernesto Domínguez följer på beslutet från Matthias Fischer att lämna Toyota Material Handling Europe. Under Matthias Fischers åtta år som VD och koncernchef har TMHE ökat sin försäljning med 53 %. Toyota Material Handling Europe (TMHE) är den europeiska regionala organisationen inom Toyota Material Handling Group som är en del av Toyota Industries Corporation, världens marknadsledande leverantör inom området materialhantering.
Med Helena Helmersson som ny vd och koncernchef för klädjätten H&M är det en person med mycket djup och bred supply chain-kompetens som tar över efter Karl-Johan Persson. Närmast kommer Helmersson från posten som COO i H&M med ansvar för bland annat expansion, logistik, produktion, IT och AI. Under sina mer än tjugo år i företaget har Helena Helmersson innehaft en rad poster med fokus på supply chain. Hon började karriären 1997 som ekonom på inköpsavdelningen. Efter ett antal olika jobb inom inköp utsågs hon 2007 till Regional Supply Chain Manager i Asien. 2010 utsågs hon till Head of Sustainability och blev samtidigt medlem av ledningsgruppen för koncernen. Helena Helmersson drev hållbarhetsfrågorna mycket målmedvetet och framgångsrikt och utsågs 2015 till Global Head of Production med placering i Hongkong. För ett och ett halvt år sedan tillträdde hon befattningen som COO för H&M Group, men går nu alltså vidare till vd-jobbet i ett av Sveriges största företag.
World Economic Forum (WEF) har tagit initiativ till en plattform för blockchain som lanseras som den första blockchain-baserade plattformen för företag som vill möte konsumenters krav för etiskt producerade och miljövänliga produkter. Med blockchain-tekniken kan data om produkters supply chain inklusive hållbarhet och miljöpåverkan hanteras med full transparens. Mot den bakgrunden meddelade World Economic Forum den 23 januari att man bygger en neutral platform där supply chain data från mängder av företag och andra blockchains visualiseras och görs tillgängliga för alla. Hittills har företag publicerat egna data eller förlitat sig på tjänsteföretag som bygger deras blockchain-lösningar. WEFs pilotprojekt samlar dock in data från mängder av källor och visualiserar detta på en helt neutral site.
” Nu förverkligas den transparenta försörjningskedjan,” säger Francisco Betti, chef för Platform for Shaping the Future of Advanced Manufacturing and Production, på World Economic Forum. Betti säger även att den nya plattformen – som inledningsvis lanseras som en pilot – fungerar i alla branscher och gör det möjligt att sammanställa och tolka blockchain data från mängder av leverantörer.
IKEA lanserar tillsammans med företaget Hemfixare och det rikstäckande nätverket Fixare en monteringstjänst för kunder som inte vill montera sina nyinköpta möbler. Tjänsten är ett led i att addera en omgivande logistik som ger kunderna en enklare vardag och därmed en bättre köpupplevelse.
– Tjänster som gör det enklare för våra kunder att handla hos oss och skapa ett bättre liv hemma är en viktig del av vårt erbjudande. Samarbetet med Hemfixare gör oss både snabbare och mer tillgängliga, säger Henrik Birkfeldt, Service Experience Leader, på IKEA Sverige
I USA satsade IKEA redan 2017 på en liknande tjänst genom förvärvet av bolaget Taskrabbit – ett start-up-företag med bas i San Fransisco. Bolaget erbjuder en plattform där kunder kan boka vardagstjänster av typen leverans, montering, städning och enklare hantverkshjälp, vilket ju ger uppenbara synergier med IKEAs kärnverksamhet.
World Economic Forums expertrapport – The Future of the Last-Mile Ecosystem – förutser att den snabba ökningen av transportfordon i städer kommer att medföra högre utsläpp av växthusgaser, trafikstockningar och trängsel om inte effektiva åtgärder sätts in. Om inget görs menar rapportförfattarna att de ökade stadsleveranserna kommer att medföra att utsläppen ökar med 30 % i världens 100 största städer under de närmaste tio åren. I rapporten anges 24 möjliga åtgärder som bedöms kunna minska utsläppen med 35 %, trängseln med 25% och leveranskostnaderna med 15 % om de genomförs. Bland åtgärdsförslagen kan nämnas en ökad användning av drönare och robotar för obemannade leveranser, elfordon, över-natt-leveranser, dynamisk förändring av leveransrutter, en ökad användning av leveransboxar som delas av transportörer och leveransbolag samt liknande system för att konsolidera order. Andra förslag är att öka möjligheterna att parkera, införa leveransscheman över alla dygnets timmar samt förändra vägarnas sträckning och antalet filer för att påverka framkomligheten i olika delar av städerna. Ambitionen bör enligt rapporten vara att ta hänsyn till transportörernas behov av framkomlighet och så få onödiga stopp som möjligt och balansera detta mot städernas behov av minskade utsläpp och mindre trängsel.