NetOnNet inför ”drive thru shopping” – minimerar corona

För att minimera smittspridningen av covid-19 lanserar nu NetOnNet Drive Thru shopping i alla sina lagershoppar i Sverige och Norge. Tjänsten bidrar till att göra det ännu enklare att köpa hemelektronik.

– Som en viktig omnichannel-spelare, som kombinerar Lagershop och e-handel, vill vi ge våra kunder en flexibel och säker handel oavsett hur de vill få sina varor levererade. När du beställer en vara online har du nu möjlighet att hämta din beställning genom vår Drive Thru-lösning, som ett alternativ till hemleverans eller till att gå in i en lagershop för att hämta varan, säger Peter Andersson, retailchef för NetOnNet. 

Kunden betalar online vid beställning och när varan är redo att hämtas får kunden ett SMS. Vid lagershoppen hämtas varan utomhus på angiven plats.

– Samtidigt ser vi att olika Drive Thru-lösningar används av bland annat biografer, livsmedelsbutiker och andra återförsäljare, så det är förmodligen något som många tycker är ett bra sätt för leverans av olika aktiviteter och aktiviteter. Vi erbjuder detta i alla våra 31 Lagershoppar i Sverige och Norge, och det fungerar som en naturlig del av våra Lagershop-koncept, säger Peter Andersson.

Blq Invest investerar 12,2 miljoner i TMS-BOLAGET Ingrid

SaaS-bolaget Ingrid får in 12,25 miljoner kronor i kapitaltillskott från Blq Invest. Investeringen ska göra det möjligt för Ingrid att erbjuda sin e-handelsplattform till fler e-handlare på fler marknader. Ingrid startades redan 2015 av Piotr Zaleski (bilden), som är bolagets vd. Idén var redan från start att hjälpa e-handlare att förenkla last-mile-leveransen för e-handlare och öka leveransupplevelsen för deras kunder. Ingrids mjukvara beskrivs som ett TMS (Transport Management System) som levereras som en molntjänst och automatiserar transportbokning för e-handlare och deras kunder. Några av bolagets e-handelskunder är Babyshop, Apotek Hjärtat, Plantagen och Adlibris – den sistnämnda är även delägare i Ingrid och står för cirka 30 procent av bolagets volym. Ingrids mjukvara uppges hjälpa e-handlaren att göra kundens köp- och leveransupplevelse så anpassad och smidig som möjligt och därigenom öka kundernas lojalitet och e-handlarens marginaler. Enligt ett pressmeddelande från Blq Invest hanteras Ingrid i dagsläget ca 10 % av de svenska e-handelsleveranserna till konsument.

NIKEs coronavirus playbook

NIKE är välkänt för sin förmåga inom supply chain och logistik, exempelvis har företaget under många år legat i topp på Gartners lista över världens 25 främsta företag inom supply chain management, senast på tionde plats (The Gartner Supply Chain Top 25 2019). I dessa tider visar NIKE prov på hur den snabbfotade försörjningskedjan ger en unik förmåga att hantera osäkerheter. Företaget har sedan tidigare byggt upp ett RFID-baserat system som gör det möjligt att ha koll på i princip alla sina produkter och därmed få visibilitet över vilka produkter som finns till försäljning och var de befinner sig. Systemet säkerställer i förlängningen att kunderna kan få sina varor levererade snabbt och precist. Systemet ger NIKE en viktig konkurrensfördel i en tid när restriktioner har införts kring transporter av både varor och människor. I tillägg till RFID-positioneringen så har NIKE byggt upp en förmåga att samla in och analysera data och optimera sin S&OP-planering, vilket uppges ge företaget en snabbfotad försörjningskedja end-to-end. Alla NIKEs e-handlare och ett stort antal traditionella handlare delar sina lager- och säljdata med NIKE för att säkra att bolagets globala lagernivåer hålls på rätt nivå. Sammantaget konstaterar NIKE att detta ger bolaget en möjlighet att i ett osäkert läge med fluktuerande efterfrågan hantera krisen på ett bättre sätt.

https://news.nike.com/earnings

 

Descartes förvärvar Peoplevox

Mjukvarubolaget Descartes förvärvar det brittiska företaget Peoplevox, som bland annat erbjuder ett molnbaserat eWMS för e-handelsföretag. Genom förvärvet stärker Descartes sin portfölj av e-handelslösningar. 

Peoplevox eWMS kopplas till en webbshop och de beställningar som sedan görs hanteras automatiskt och skickas som plock- och packlistor till e-handlarens eller 3PL-partnerns mobila enheter för att sedan gå vidare till leveranssystemet. Förvärvet av Peoplevox uppges vara en viktig del i Descartes långsiktiga plan att stärka sin globala närvaro och ledande position på marknaden.    

– Lyckade leveranser inom e-handeln kräver flexibla system som kan skalas upp och ner beroende på efterfrågan, samtidigt som de komplexa kopplingarna till försäljnings- och leveranskanalerna bibehålls. Vårt webbaserade eWMS är utvecklat just för det och ger kunderna stora konkurrensfördelar. Tillsammans med Descartes får vi nu en möjlighet att stärka vår räckvidd och med integrationen av ny teknik kommer vi kunna hantera hela livscykeln av nationella och internationella e-handelsleveranser, säger Jonathan Bellwood, grundare av Peoplevox. 

Stora möjligheter för Descartes i Norden
För Descartes nordiska verksamhet har förvärvet stor betydelse då den svenska e-handelsmarknaden expanderar i hög takt. I 2019 års E-barometer, som tas fram av PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research redovisas siffror över den svenska e-handeln. Tillväxten under 2019 landade på 13 procent, och den totala e-handelsomsättningen summeras till 87 miljarder kronor.

– Peoplevox adderar viktig kunskap och erfarenhet till ett växande verksamhetsområde för oss, nämligen e-handeln. Vi är väldigt glada över att Peoplevox blir en del av Descartes och ger oss ännu bättre möjligheter att hjälpa de företag som driver e-handel med egna varumärken, tillägger Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes.

Descartes logistiknätverk är idag det största multimodala nätverket av logistikintensiva företag i världen, med användare av företagets molnbaserade tjänster i över 160 länder. Förvärvet av Peoplevox möjliggör för Descartes att nå fler kunder och marknader, exempelvis direkt-till-konsument-företag (DTC), e-handelsföretag och traditionella butiker som vill förbättra sin onlinenärvaro. 

”Corona kan öka efterfrågan på Logistikfastigheter”

Logistikfastighetsbranschen är väl positionerad för att hantera störningar i tillgång och efterfrågan av varor som en följd av coronaviruset. Det hävdar Prologis i en aktuell rapport (Prologis Research Special Report: COVID-19 and Implications for Logistics Real Estate). I rapporten lanseras tanken att långa hyreskontrakt under goda ekonomiska tider har fungerat som en buffert som förhindrar negativa kassaflöden från kortsiktiga disruption. Nu antas kortsiktiga investeringar i lager minska som en följd av coronaviruset. Men samtidigt menar rapportförfattarna att den nuvarande situationen kommer att medföra att supply chain ansvariga vill lagerlägga mer för att öka tillgängligheten och därmed ändra sin syn på vad som är optimala lagernivåer och lagerlägen. Som en följd av detta antas efterfrågan på lageryta öka för att bygga upp den extra leveranskapacitet som behövs nu och framöver. Prologis menar alltså att den nuvarande krisen kan komma att leda till att företag lagerhåller mer, för att på det sättet kunna säkerställa att man klarar av att hantera liknande kriser utan att den egna leveransförmågan påverkas. Samtidigt antas efterfrågan på andra typer av fastigheter komma att minska, exempelvis kontor och butikslokaler.

https://www.prologis.com/logistics-industry-research/prologis-research-special-report-covid-19-and-implications-logistics

Lindbäcks Bygg vinner PostNord Logistics Award 2019

För 18:e året i rad delar PostNord ut Sveriges ledande logistikpris: PostNord Logistics Award. Till vinnare utsågs Lindbäcks Bygg. Prisceremonin ställdes dock in denna gång på grund av coronaviruset, men kommer att genomföras vid ett senare tillfälle. Övriga nominerade finalister var Neste AB, Returpack AB och Scandfibre Logistics AB. Retuna Återbruksgalleria i Eskilstuna fick motta juryns specialpris.

PostNord Logistics Award går till det företag eller den organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen under året som gått. Lindbäcks Bygg vinner med motiveringen:

 ”Lindbäcks Bygg har utvecklat ett industriellt byggande av flerbostadshus i trä baserat på ett smart flödestänkande som accelererar processen från produktion till leverans och montering. Företaget genomsyras även av ambitionen att ständigt förbättra och är öppet för att lära sig av andra branscher. Med en hög automationsgrad och ett innovativt koncept för sjötransport från produktion i direkt anslutning till Piteå hamn skapas ett jämnt just-in-time-flöde till företagets byggplatser. Resultatet är en bättre och mer pålitlig bygglogistik, minskade transportkostnader och reducerade utsläpp.”

– Vi är glada och stolta över denna prestigefyllda utmärkelse och att vi uppmärksammas för det arbete vi gjort för att skapa en effektiv, snabb och hållbar logistik baserad på nyskapande produktions- och distributionslösningar, säger Lars Eriksson, inköpschef på Lindbäcks Bygg.

Vinnaren utses av en jury med bredd från akademi, näringsliv, investerare och logistikföretag – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet. Ordförande är Mats Abrahamsson, professor i logistik vid Linköpings universitet. 

– Lindbäcks Bygg har byggt upp en smart, innovativ logistik i en konservativ bransch. De arbetar flödesorienterat och med ständiga förbättringar, inspirerade av företag i andra branscher på ett sätt som är värt att uppmärksamma och premiera, säger juryns ordförande, Mats Abrahamson. 

Specialpriset delades ut för första gången 2017. I år går priset till Retuna Återbruksgalleria i Eskilstuna med motiveringen: 

Eskilstuna kommun har flera innovativa initiativ inom logistikområdet. Ett av dessa är Retuna Återbruksgalleria som med flera butiker, konferensanläggning och café, har bevisat att idén med att samla in, hantera, reparera, renovera och sälja begagnade varor håller i praktiken. Retuna, som ligger i direkt anslutning till OLC, omlastningscentralen för samordnad varudistribution, bidrar dessutom genom sin verksamhet till ett ökat hållbarhetstänkande, en mer cirkulär ekonomi samt sysselsätter personal som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.”

Unifaun lanserar ”Emission Tariffs” för minskade utsläpp

Emission Tariffs är en ny funktionalitet i Unifauns TMS (Transport Management System). Med Emission Tariffs beräknas utsläppen baserat på transporttariffer. Metodiken har utvecklats i nära samarbete med Nätverket för Transporter och Miljö (NTM), som kommer att beräkna utsläppen och stå som garant för metodiken. Ståljätten Ovako blir det första kundföretaget som implementerar Unifauns Emission Tariffs i sin verksamhet.

– Vi har arbetat med Unifaun under de senaste tre åren och implementerat deras Transport Management System på våra produktionsenheter i Sverige och Finland. Unifauns TMS har gjort det möjligt för oss att gå från ett läge där vi var reaktiva i vårt arbete med transporter, till att vara proaktiva. Systemet har minskat våra transportkostnader samtidigt som vår servicekvalitet förbättrats ytterligare. Vi är nu väldigt nöjda över att fullt ut kunna ta hänsyn till utsläpp i vårt beslutsfattande och därmed aktivt styra våra avrop av frakter till att även ta hänsyn till klimatpåverkan. Arbetet ligger helt i linje med Ovakos strategiska position som en av världens mest hållbara stålproducenter, säger Ted Lundström som är Head of Logistics på Ovako.

Värdet med Unifauns Transport Management System (TMS) är att ge företag som fraktar gods en total uppföljning och kontroll över sina transporter och därigenom minska kostnaderna, öka effektiviteten och minska kapitalbindningen. Med Emission Tariffs adderas ytterligare ett betydande kundvärde när transportutsläppen kan minimeras.

– Syftet med NTM är att etablera gemensamma metoder inom transportbranschen för att mäta utsläpp på ett konsekvent och trovärdigt sätt. Tack vare vårt samarbete med Unifaun och hur de kommer att integrera utsläpp som en beslutsfaktor i sitt TMS kommer våra samarbetspartners att inte bara kunna mäta utan också aktivt minska sina transportutsläpp, säger Magnus Swahn, VD NTM.

Framtidens lager?

Nästa nummer av tidningen Supply Chain Effect ges ut den 18 april och har temat Framtidens Lager. Särskilt fokuserar vi på hur moderna lagermjukvaror som WMS och planerings- och lagerstyrningssystem samt lagerautomation och robotisering just nu slår igenom med en enorm kraft. Av de nya lager – eller rättare sagt ”materialhanteringsnoder” – som uppförs eller byggs om här i Norden är den genomsnittliga automationsgraden 80 procent. Bilden av framtidens lager är trots den kraftiga automationen relativt mångfasetterad. Lagren blir fler, mer varierade beroende på syfte och de förläggs allt närmare kunder, konsumenter och marknader.

Ur innehållet i Supply Chain Effect # 3, 2020:

  • Varför boomar lagerautomationen just nu?
  • Framtidens lagermjukvaror – WMS, lagerstyrnings-, planerings- och orderhanteringssystem.
  • Nyttan av AI och ML i praktiken.
  • Hur påverkar automatiserade lager företagets konkurrenskraft, lönsamhet, kompetensbehov och hållbarhet?
  • Det uppkopplade lagret – IoT slår igenom.
  • Ekonomiska kalkyler och finansieringslösningar.
  • Vad väntar runt hörnet – hur ser våra lager och lagerstrukturer ut i framtiden?

Hör gärna av dig om du vill veta mer. För frågor om innehållet mejla till redaktionen@sceffect.se. Har du frågor om annonsering går det bra att mejla till annons@karlof.se. Sista materialdag för annonser i papperstidningen är den 9 april.

Ladda ner Utgivningsplan 2020

Molntjänster ökar snabbt – transport och logistik i fokus

Analysföretaget Radar Ecosystem reviderar upp sin prognos för de svenska IT investeringarna 2020 från nov 2019 (IT-Radar 2020). Störst tillväxt väntas ske inom inköp av molntjänster där tillväxten bedöms landa på 11,8 procent. Inom transport- och logistikbranschen väntas IT-kostnaderna (IT-budget och verksamhetsfinansierade IT-investeringar) öka med 3,3 procent.

Radars uppdaterade analys baseras på verkliga utfall under tredje och fjärde kvartalet 2019 då beslutade investeringar sköts till 2020. IT-Radar 2020 visar på en tillväxt för IT-budgetar om i genomsnitt 1,2 procent och en tillväxt för direkt verksamhetsfinansierad IT om 4,7 procent för helåret 2020 i Sverige. I jämförelse med våra främsta konkurrentländer ligger IT-investeringarna fortsatt på en låg nivå. Ett undantag från detta är inköpen av molntjänster som väntas öka med 11,8 procent under året. Inom transport- och logistikbranschen väntas IT-kostnaderna (IT-budget och verksamhetsfinansierade IT-investeringar) öka med 3,3 procent. Sammantaget väntas de svenska verksamheternas totala IT-investeringar öka med 4 miljarder kronor och beräknas uppgå till 217,5 miljarder kronor för helåret 2020. 

– Vi ser ett stort intresse hos våra kunder av digitalisering och automatisering för ökat fokus på kärnverksamhet, samt ökande krav på verksamhets – och kostnadseffektivisering. Detta driver investeringar i molntjänster. Digitaliseringen medför också att IT-säkerheten prioriteras och investeras i, säger Martin Jeppsson, som är Product Manager på mjukvaruföretaget Descartes som bland annat levererar transportlösningar via molnet till logistikintensiva företag. 

Årets finalister klara i PostNord Logistics Award

Nu presenteras finalisterna i Sveriges ledande logistikpris PostNord Logistics Award – ett väl etablerat pris som delas ut för artonde året i följd. Årets finalister är Lindbäcks, Neste, Returpack, Scandfibre Logistics och Retuna Återbruksgalleria. Den 19 mars offentliggörs vem av finalisterna som slutligen kammar hem årets pris.

De nominerade är noga utvalda av en namnkunnig jury från branschbolag, akademin och PostNord. Priset delas ut till aktörer som levererat på tre grundkriterier; logistiklösningens innovationskraft, effektivitet och lönsamhetsamt bidrag till samhällsansvar i form av mindre klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden.  
 
– Årets finalister återspeglar att hållbarhetstänkandet i försörjningskedjan har slagit i genom med kraft. Samtliga är dessutom goda exempel på hur ett innovativt och systematiskt logistikarbete har en stor påverkan på både kundvärde, effektivitet och socialt ansvarstagande”, säger Mats Abrahamsson, juryns ordförande och professor i logistik vid Linköpings universitet. 

2019 års nomineringar till PostNord Logistics Award: 

Lindbäcks Group 
Lindbäcks Group har utvecklat ett industriellt byggande av flerfamiljshus i trä baserat på ett smart flödestänkande som accelererar processen från produktion till leverans och montering. Företaget genomsyras även av ambitionen att ständigt förbättra och är öppet för att lära sig av andra branscher. Med en hög automationsgrad och ett innovativt koncept för sjötransport från produktion i direkt anslutning till Piteå hamn skapas ett jämnt just-in-time-flöde till företagets byggplatser. Resultatet är en bättre och mer pålitlig bygglogistik, minskade transportkostnader och reducerade utsläpp. 

Neste AB
Neste har långsiktigt och uthålligt arbetat med att utveckla förnybara och mer hållbara bränslen och därmed etablerats som ett föredöme i sin bransch. Företaget har genom sin innovativa produktutveckling fått en stor påverkan på transportbranschens, näringslivets och konsumenternas samlade koldioxidavtryck och medverkar på ett kraftfullt sätt till ett minskat fossilberoende. 

Returpack AB
Returpack har byggt upp ett effektivt och hållbart system för insamling, transport och återvinning av aluminiumburkar och PET-flaskor, vilket har gjort Sverige till ett föregångsland vad gäller återvinning av returförpackningar. Systemet vidareutvecklas löpande med nya mer hållbara, effektiva och kreativa transport- och logistiklösningar.  

Scandfibre Logistics AB 
Scanfibre Logistics har skapat ett integrerat transportsystem för järnväg i Sverige och Europa. Systemet används för stora transportvolymer av skogs- och pappersprodukter från Skandinavien till övriga Europa samt transport av importvaror i motsatt riktning. Det integrerade systemet ger användarna en kostnadseffektiv, pålitlig och hållbar logistiklösning.   

Retuna Återbruksgalleria 
Eskilstuna kommun har flera innovativa initiativ inom logistikområdet. Ett av dessa är Retuna Återbruksgalleria som med flera butiker, konferensanläggning och café, har bevisat att idén med att samla in, hantera, reparera, renovera och sälja begagnade varor håller i praktiken. Retuna, som ligger i direkt anslutning till OLC, omlastningscentralen för samordnad varudistribution, bidrar dessutom genom sin verksamhet till ett ökat hållbarhetstänkande, en mer cirkulär ekonomi samt sysselsätter personal som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.